A világ alighanem legfurfangosabb szöktetését hajtotta végre egy fiatal autómérnök, aki egy mini BMW-t alakított át, hogy átjuttassa barátját Nyugat-Berlinbe. Összesen kilenc ember jutott át az apró kocsival.
Az NDK hadserege 1961. augusztus 13-án hajnalban húzta fel a Kelet- és Nyugat-Berlint elválasztó szögesdrótot, amit néhány napon belül áthatolhatatlan fal váltott fel, és majdnem három évtizedre kettészakította a német fővárost. A gazdagabb nyugati részt a franciák, az angolok és az amerikaiak, a szegényebb keletit a szovjetek ellenőrizték. A betonból épült és védelmi zónákkal ellátott fal szűk három évtizedig képzett határzárat a német fővárosban, számos fennakadást okozott, többek között az áramellátásban és a személyszállításban is. Az átjárásra keveseknek volt csak lehetőségük, aki pedig szökni próbált, arra gyakran a biztos halál vált.
A berlini fal családokat, barátokat szakított el egymástól. Az autószerelőként dolgozó Klaus-Günter Jacobi is érintett volt. Szerencséjére ő már három évvel a fal építése előtt, 1958-ban elköltözött Berlin nyugati felébe, ám barátja, Manfred Koster nem volt ilyen szerencsés, a keleti oldalon ragadt, elvágva a családjától. Koster megkérte Jacobit, próbálja meg átjuttatni, bármilyen kockázatos is. A jó barát igent mondott, és különös tervet eszelt ki: elhatározta, hogy átépíti a kétszemélyes és a mindössze 2,3 méter hosszú és 1,4 méter széles BMW Isettáját, és abban fogja átcsempészni Kostert. Mindez lehetetlen feladatnak tűnt. Nemcsak az autó pici mérete, hanem a keresőkutyák miatt is, akik az őröknek segítettek a keresésben, és még a járművek alját is átnézték egy tükör segítségével.
Az autószerelő begurult kisautójával a Reinickendorf kerületben lévő műhelyébe, majd nekilátott a munkálatoknak. Nyílást vágott az üléstámla mögötti részen, megemelte a kalaptartót, búcsút mondott a pótkeréknek, ahogy a fűtést és a légszűrőt is kiszerelte. A tankot is átalakította: a 13 literes benzintartályt kétliteresre cserélte, pont, amennyi egy úthoz elegendő. Ezekkel a módosításokkal pedig egyembernyi helyet teremtett a motor mellett. A sikeres szökést 1964. május 23-án hajtották végre, nem sokkal az éjféli zárás előtt. Jacobi trükkjével összesen kilenc ember jutott át a berlini fal nyugati oldalára.
A történtekről a BMW nemrégiben egy néhány perces rövidfilmet készített, bemutatva nemcsak a feszültséggel teli eseményeket, hanem azt is, pontosan hogyan kellett átalakítani az autót, hogy ennyi hely legyen benne. Persze ez a BMW-nek nem rossz reklám – de nekünk sem. Érdekesség, hogy a Small Escape, azaz a Mini szökés című rövidfilmet teljes egészében Budapesten forgatták, a Kodály körönd például tisztán kivehető a felvételeken. A lassan nyolcvanadik évét betöltő Jacobi jelenleg idegenvezetőként dolgozik a berlini The Wall Múzeumban, ahol a legendás Isettát is meg lehet tekinteni.
Ha ötlete van vagy témát javasol, írjon! Várjuk levelét erre az e-mail címre: [email protected]. Rovatunk következő anyagát hétfőn olvashatja