A bankautomaták is csődöt mondanak olykor. Mit tehet az ügyfél, ha a terminál nem adja ki a kívánt összeget, miközben a számláról levonta a pénzt?
Forrás: shutterstock
Ha az embernek szerencséje van, a bankautomatás pénzfelvétel egy teljesen hétköznapi dolog. Előfordul azonban, hogy a terminál meghibásodik. A Bors bankbiztonsági szakemberhez fordult, hogy megtudja, mit tehet az ügyfél, ha csipog az sms-értesítés a pénzlevonás miatt, de az automata „benyeli” a bankókat. A helyzetet nehezíti, ha nem is a számlánkhoz tartozó bank készülékéből akarjuk azt a bizonyos összeget kivenni.
Észlelheti a rendszer a problémát
Az egyik ismert közösségi oldalon írta meg panaszát egy felháborodott banki ügyfél, miszerint a készpénzfelvétel végén a bankautomata kiírta ugyan, hogy a tranzakció nem végrehajtható, de az összeg levonásra került a számlájáról.
– Ebben az esetben az ügyfélnek annak a banknak az ügyfélszolgálatát kell felhívni, amelynek az automatájából megpróbálta felvenni a pénzt. Ez a telefonszám fel van tüntetve az ATM-en
– kezdte a Borsnak Jakab Péter, az egyik pénzintézet (nem az érintett) bankbiztonsági vezetője.
– Két verzió történhet ilyenkor. Az egyik, hogy a rendszer észleli, hogy hiba történt a tranzakció folyamán. Ilyenkor az ügyfél kap egy sms-üzenetet, és az összeg jóváíródik. Ez esetben nincs más teendő. A számlatörténetben látszódni fog a terhelt és a jóváírt összeg is – magyarázza a szakember.
Rossz kazettába kerül a pénz
Ha az ATM-ben már megtörtént a pénz leszámolása, terhelődik az összeg, de a kiadás valamiért meghiúsul, akkor sem kell aggódni.
– Ilyen esetben általában valamilyen kommunikációs hiba lép fel, de számtalan más oka is lehet. A pénz a terminálban marad, de átkerül egy másik kazettába. Az ügyfél telefonon hívja fel az ügyfélszolgálatot. Azt az ígéretet kapja, hogy a bank utánanéz a tranzakciónak, majd természetesen jóváírják az összeget
– folytatja a bankbiztonsági vezető.
Felesleges aggódni, meglesz az összeg
A bankautomaták, illetve az azokat kiszolgáló informatikai rendszerek millió adatot tartanak nyilván a tranzakciókról. Minden információt megőriznek, így minden egyes esetnek nyoma van. A szakember szerint azonban a jóváírás olykor sok idő.
– Ha bankfiók üzemelteti, tölti az érintett ATM-et, akkor könnyebb a folyamat. Ha azonban külsős cég – ez a gyakoribb – akkor lassabb a procedúra – fűzi tovább Jakab Péter.
Ha a bank rendelkezik ATM trezornyitási joggal, akkor kevesebbet kell várnia az ügyfélnek, de a tipikusabb gyakorlat az, hogy a trezortöltést külsős cég végzi.
A szakember szerint az ügyfél minden esetben visszakapja a pénzét, hiszen legkésőbb a következő töltésnél előkerül a kazettából a „fennakadt” összeg. Ennek az öszszegnek minden esetben megtalálják a gazdáját a naplóállományokból.