Ma már repülőre, vonatra, buszra, tömegközlekedésre, de még koncertre is interneten vásárolnak sokan jegyet, hiszen elég, ha telefonon bemutatják. De mi van, ha elvész a készülék vagy nincs netkapcsolat? Ugrik a havi utazási bérlet is?
Forrás: MTI
– Vásárolja meg jegyét elektronikusan! – hangzik a felhívás egyre több helyen. A szolgáltatóknak igazából megéri, ha valaki elektronikus jegyet vesz, hiszen egy csomó kiadástól megkíméli magát: nem kell nyomtatnia, papírt használnia hozzá, rengeteg adminisztrációt megúsznak az ügyintézők. De mi van a vásárlókkal, mennyi a biztosíték a mobiljegyes rendszerben?
Kinyomtatni nem lehet
Ma már senki nem indul el otthonról a mobiltelefonja nélkül. Útközben kinézhetjük a nekünk tetsző programot, de ha csak a lejárt bérletünket szeretnénk meghosszabbítani, nem kell időt töltenünk a sorbanállással, pár „ujjnyi” távolságra minden ott van. De mi történik, ha már megvettük a jegyet, és véletlenül otthon marad a készülék? Vagy útközben lemerül, netán betörik a telefon kijelzője? Az elektronikus jegyeket ugyanis nem lehet utólag kinyomtatni, az egész rendszert nem úgy találták ki, árulja el a Borsnak a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).
Kell egy másik telefon
– A mobiljegy egy elektronikus jegy vagy bérlet, ami csak digitális formában létezik, így nem lehet kinyomtatni. Azonban, ha ügyfelünk otthon felejti, vagy elhagyja a mobiltelefonját, akkor lehetőséget biztosítunk az ügyfél fiókjába egy másik telefonon történő belépésre – mondta a Bors kérdésére a közlekedési cég. Ehhez a készülékhez aztán a napijegyet vagy bérletet lehet társítani – igaz, korlátozott számban, havonta csak kétszer –, aztán a BKK valamelyik ügyfélközpontját kell felkeresni, ha megvan az új végleges, készülék. Vagyis, ha tönkrement a telefonunk, új jegy nem kell, csak telefon, de az minél hamarabb.
Ha wifi van, minden van
Jobb esetben a telefonnal semmi baj nincs, csak elfogy a havi előfizetés internetkerete, és nem tölt be az alkalmazás. Olyan helyeken, ahol van közösségi internet, azaz wifi, nem kell kétségbeesni, azzal sikerülhet a jegybeolvasás. De enélkül bizony csak korlátozott lehetőségek maradnak.
– A Mobiljegy applikációban történő vásárláshoz internet, mobil adatkapcsolat vagy wifi, a mobiljeggyel történő utazáshoz pedig mobil adatkapcsolatra van szükség. Amennyiben a mobilinternet-keret elfogyott, akkor a kihelyezett kódolvasás nem működik, azonban az applikációban a jegyhez, vagy bérlethez tartozó egyedi kód – melyet az ellenőr a kézi készülékével ellenőriz – két alkalommal bemutatható, így a megkezdett utazás nyugodtan befejezhető. A két alkalmat követően azonban újra csatlakozni kell az internetre, hogy az applikáció megkapja az érvényes jegyhez vagy bérlethez tartozó biztonsági frissítéseket, mely a háttérben automatikusan megtörténik – nyugtatott meg a fővárosi szolgáltató.