Télen egyre több autót látunk a parkolókban reggelente üresjáratban pöfögni, mert be kell melegíteni a motort az indulás előtt, pedig ennek a környezetszennyezésen kívül több eredménye nem igazán van.
Forrás: shutterstock
Persze komfortosabb érzés egy már felfűtött utastérbe beülni a jégvakarás után, a szakértők mégsem javasolják az autó egy helyben, alapjáraton való melegítését, mert amellett, hogy igazából felesleges, még jelentős mértékben szennyező is.
A motor a hidegjáratban ugyanis alap fordulatszámon olyan töménységű szennyező kipufogógázt termel, amit semmikor máskor nem. Ráadásul az alapjáraton forgó motor hőtermelése sem kifejezetten nagy, így igen hosszan kell járatni ahhoz, hogy a melegedő hűtővíz eredményeként az utastérben jelentős hőmérséklet-emelkedést érhessünk el.
A német autóklub végzett egy kísérletet, amelynek során kiderült, egy mínusz 10 fokon négy percig járatott autó motorjában a kenést szolgáló motorolaj – sokan a jobb kenéssel indokolják az indulás előtti járatást – hőmérséklete mindössze mínusz 3 fokig emelkedett, és az utastérben sem volt kánikulai meleg, a szellőzőrostélyokon 13 fokos levegő érkezett csupán be. Az autó viszont ezalatt egy deci üzemanyagot fogyasztott el igen magas károsanyag-kibocsátás mellett.
A korszerű motorok és olajok nem igénylik tehát a melegítést, egy rövid, maximum félperces átforgatás után érdemes inkább elindulni, és alacsony fordulaton terhelés alatt hagyni, hogy a motor elérje az üzemi hőmérsékletét.
Ebben az időszakban persze ne forgassuk a motort magas fordulaton, a korai váltásokkal tartsuk a fordulatszámmérőt a kétezres érték alatt, így is jóval hamarabb fog felmelegedni a motor, és vele együtt az utastér is. A belső hőmérséklet, illetve a páramentesítés érdekében légkondival rendelkező autóknál használja ki a berendezést, így egyrészt hamarabb lesz meleg, másrészt az ablakra kiülő pára is hamarabb távozik, ami a biztonságos közlekedés záloga.
Külföldre utazó autósoknak érdemes arra is ügyelni, hogy több európai országban, így például a szomszédos Ausztriában kifejezetten tiltják és büntetik az egy helyben való motormelegítést. A büntetés felső határa 5000 euró (1,6 millió Ft), amit bár nem szoktak kiszabni, de a 75–150 eurós (25–50 ezer Ft) bírságokat kérdés nélkül alkalmazzák.
Ennek nemcsak környezetszennyezési, de felesleges zajkeltési tétele is van. Németországban 10 eurós (3340 Ft) büntetés jár az álló helyzeti motormelegítésért, Svájcban pedig 60 frankos (18 ezer Ft) pénzbírságra lehet számítani ilyen helyzetben. Magyarországon jelenleg nem büntetik az indulás előtti tartós motorjáratást.