Sok szülő szeretné még egy évig óvodába járatni a gyerekét annak ellenére, hogy a törvény értelmében már tanköteles. Miből lehet tudni, hogy az ovis felkészült az iskolára?
Forrás: Shutterstock
Akinek a gyereke 2020. augusztus 31-ig betölti a hatodik életévét, tankötelezetté válik. A szülő január 31-ig kérvényezheti, hogy még egy évig ovis legyen.
Az új év változást hozott, mostantól ugyanis az Oktatási Hivatal dönt ez ügyben a gyerekek sorsáról. Mik azok az okok, amik arra utalnak, hogy a gyerek még nem iskolaérett?
Eddig az óvodapedagógus és a szülők közösen eldönthették azt, hogy a gyereket engedik-e iskolába. Természetesen az óvó nénik továbbra is megvitatják a kérdést, de már nincs beleszólásuk a dologba, a szülőknek az Oktatási Hivatalnak kell címezniük a kérvényt az évveszteségre.
Fontos a masnikötés
A szülő otthon, játékos feladatokkal könnyedén kiderítheti, hogy iskolaérett-e a gyereke.
– Jó jel, ha képes az ovis megkötni a cipőfűzőjét, hiszen a finommotorikai készségek az alapjai az írásnak – kezdi a Borsnak Nagy Zsuzsa pedagógus – Meg lehet kérni például, hogy magának gombolja be az ingén a gombokat, vagy húzza fel a kabátja cipzárát, mert ezek a finom mozdulatok kellenek majd az írástanuláshoz. Ha a gyereknek nincs feladattudata, nem tud sokáig egy helyben ülni, nagy valószínűséggel még nem áll készen az iskolai feladatok ellátására – magyarázza a tanító.
Játékkal kideríthető
Egy átlagos hatéves körülbelül 120 centi és 20 kiló. Ha a szülők átlagos méretűek, de a gyerek még nem ekkora, van esély rá, hogy a lurkó teste még nem készült fel az iskolára. Fontos az is, hogy hallás- és szemvizsgálatra vigyük a gyereket, mert ezek az érzékszervek elengedhetetlenek ahhoz, hogy jól teljesítsen az iskolában.
– Fontos, hogy érthető legyen a gyerek beszéde, legyen tisztában az irányokkal. Lehet vele olyat játszani, hogy egymás után felmutatunk neki néhány tárgyat. Érettségre utalhat, ha mindegyiknek tudja a nevét, és jó sorrendben nevezi is meg őket. Egy emberábrázolással is könnyen kideríthető, hogy mennyire érett. Minél részletgazdagabb ugyanis egy emberalak a gyerek rajzán, annál jobb. Ha nem megy neki elsőre és ezt nehezen viseli el, akkor érdemes várni még az iskolával. Az is jelzésértékű a szülőnek, ha a gyerek örömmel és izgalommal várja az iskolát. Ha így van, valószínűleg készen áll a feladatokra – zárja a pedagógus.
Bizottság segít
A kérelem beadásakor csatolni lehet olyan dokumentumokat, amelyek befolyással lehetnek a döntésre. Ilyen például a gyermek fejlődését nyomon követő nyomtatvány, amit az óvodától lehet kikérni. Így az Oktatási Hivatal munkatársai az óvodai nevelők véleményére is figyelni tudnak. Ha úgy ítélik meg a szakemberek, hogy a megalapozott döntéshez különleges szakértelemre van szükség, akkor a területileg illetékes szakértői bizottsághoz fordul, akik egy összefogó vizsgálattal állapítják meg, megalapozott-e a szülő kérése. Pedagógiai – gyógypedagógiai – pszichológiai, szükség szerint orvosi vizsgálat alapján állítanak ki szakvéleményt.
Abban az esetben, ha az illetékes pedagógiai szakszolgálat szakértői bizottsága 2020. január 31-e előtt kiállított egy szakvéleményt, amiben azt javasolják, hogy a gyerek maradjon még egy évet az óvodában, nincs szükség a szülő kérelmére. Ilyen esetben a gyerek automatikusan marad az óvodában.