Egyre többször látni éttermekben, orvosi rendelőben, hogy a szülők okostelefonnal igyekeznek lekötni a gyerek figyelmét. Mekkora teret engedjünk a kicsiknek?
Forrás: Shutterstock
Még mindig vita tárgyát képezi, hogy hány éves kortól érdemes telefont, laptopot, tabletet és más elektronikai kütyüt adni a gyerek kezébe. A kérdésben még a szakértők sem értenek egyet feltétlenül, de abban igen, hogy a teljes tiltás nem jó. Hiszen a gyerek a társaitól így is, úgy is tudomást szerez a legújabb vívmányokról, és ha ő nem próbálhatja ki, kevesebbnek érzi magát a többiekhez képest. A problémára nincs kőbe vésett szabály, de vannak egészen hasznos iránymutatások, amik talán segítenek megtalálni az arany középutat.
0–3 éves: mesecsatornák a tévében, mesés videók.
3–6 éves: mesecsatornák a tévében, mesés videók, a korosztálynak megfelelő játékok laptopon, tableten, mobiltelefonon. Szorítsa keretek közé, például hogy az óvoda után egy kicsit.
6–10 éves: lehet mobilja, de a suliba csak akkortól vihesse el, ha már önállóan megy vagy jár haza. Ajánlott a feltöltőkártyás megoldás, mobilinternet nélkül.
10–14 éves: a gyerek már önállóan közlekedik haza, edzésre, különórákra. Biztonságot adhat egy mobil mindkét félnek.
14+ éves: valószínűleg már elkerülhetetlen, hogy legyen saját mobilja, laptopja. Egyre gyakoribb a netes kapcsolattartás a tanárok részéről is.
Korosztályos probléma
Igazából az égető kérdést, hogy mikortól lehet a gyereknek engedni a digitális eszközök használatát a korosztályok közötti különbség hívta életre. A most szülők vagy nemsokára szülővé váló felnőttek még nem a digitális korszak bennszülöttei.
Alapvetően az idősebb korosztály ódzkodik a különböző applikációktól, digitális eszközöktől. Ezzel ellentétben a XXI. század pont ezen tárgyak ideje. Ehhez alkalmazkodnia kell mindenkinek – mondta a Borsnak Makai Gábor klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta. Bár a szakértők igyekeztek meghatározni, melyik korban, mit érdemes engedni és mit tiltani, ez nem teljesen húzható rá minden gyerekre.
Egyáltalán nincs kőbe vésve, hogy mit lehet megengedni mondjuk egy kétévesnek és mit nem. A gyermek kognitív fejlettségének megfelelően kell engedni használni a készülékeket. Az adott csöppség szellemi képességeinek megfelelő tartalmak elérését természetesen meg lehet engedni. Ezt minden esetben a szülő feladata és kötelezettsége megítélni – magyarázta Makai.
Dobó Kata kislánya már háromévesen tudta, hogyan kell használni a tabletet és az okostelefont.
– Szofi egészen pici korában már a képeket nézegette a telefonon, később ki tudta kódolni, nem is értettem, hogyan csinálja – magyarázta a babafalva.hu témába vágó kerekasztal-beszélgetésén a színésznő.
Erdei Zsolt bokszoló fia is korán kezdte, bár kisiskolásként még nem volt saját készüléke.
– A fiam rendszeresen elkéri az okostelefonomat, tudja a belépési kódokat, jól kezeli: zenét hallgat, mesét néz rajta – árulta el Madár, amikor fia nyolcéves volt.
Majka hároméves fia, Olivér is ért már a kütyük nyelvén. Rendszeresen lenyúlja apja készülékét, és fotókat készít vele.
Tartalmakat kell elrejteni előlük
Tehát nem az okos kütyükkel és a róluk elérhető tartalmakkal van a baj. Igazából még a gyerekek fejlődését is segíthetik.
– A digitális eszközök jók is lehetnek a kicsik számára. A gyerek szellemi fejlettségének megfelelően megválasztott játékok, egyéb tartalmak fejleszteni tudják őt – árnyalta tovább a kérdést a szakértő. A világhálón viszont nagyon sok gyereknek nem való tartalom is van. Ezek elérését biztonsági beállítással, a gyerekzár bekapcsolásával le lehet tiltani. Ennek ellenére sose lehet elég biztos a dolgában, ezért jobb, ha felügyelet mellett használja a kütyüket a gyerek. Amennyiben egyedül nem boldogul a beállítással, akkor ott, ahol a készüléket vette, valószínűleg tudnak segíteni. Egyes nagy elektronikai cégeknek már van külön ilyen szolgáltatásuk is.
Vacsora közben ne!
Vannak esetek, amikor a szakértők szerint sem szabad megengedni, hogy a gyerek például a táblagépet bámulja. Az étkezések, főleg a családi összejövetelek közösségformáló események. Ilyenkor az, aki valamilyen digitális eszközzel babrál, kivonja magát a társaságból. Ez mások számára bántó is lehet. Nem utolsósorban a telefont nyomkodó sem az étkezésre, sem a közösség érdekeire nem figyel. Nem tanul meg igazodni az egyes társasági normákhoz, ami a jövőben mindenképpen hátrányt okoz neki.