Aktuális

Kihúzzák a hullámsírból a Szőke Tiszát - Csodaszámba megy, hogy ilyen jó állapotban átvészelte az utóbbi éveket

Hu-Zo

Létrehozva: 2020.01.14.

Napokon belül megkezdődhet a Szőke Tisza mentőakció leglátványosabb és legkritikusabb szakasza. A hányatott sorsú lapátkere­kes gőzöst ballonok segítségével emelik majd ki a folyóból.

Forrás: Magyar Hajózásért Egyesület

1917-ben építették, bejárta a Duna teljes hosszát, Szegeden állóhajóként dolgozott, majd nyolc évre hullámsírba került. Most végre megmentik a legendás Szőke Tisza gőzhajót. 

– A hajó jelenleg még úszik a vízen. Ahhoz, hogy bármit tudjunk vele kezdeni, ki kell hozni a partra. A kiemeléséhez és a rámpára húzásához felfújható ballonokat használunk, ezeken görgetve haladunk majd vele. A szilárd görgőkhöz képest a felfújhatóknak megvan az az előnye, hogy az átmérőjük a munka közben szabályozható – mondja a Borsnak Heizler Tamás, a KÉSZ Csoporthoz tartozó MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője.

103 éve építették

A Szőke Tisza IV. Károly néven még az Osztrák–Magyar Monarchiában, 1917-ben épült Újpesten, a Ganz és Társa Danubius Gép-, Wagon- és Hajógyárban Széchenyi István tervei alapján. Ez volt a Magyarországon készült legnagyobb oldalkerekes személyszállító gőzhajó. Hossza 77,4 méter, szélessége 15,29 méter, a merülése pedig 1,5 méter. A kétkéményes gőzkazán segítségével saját erőből bejárhatta a Dunát Passautól a Duna-deltáig.

A Szőke Tisza tulajdonosa, a Hajózásért Alapítvány őket bízta meg a folyami gőzös megmentésével. A hajó, miután teljesen a szárazra kerül, ott alátámasztva rögzítik majd a helyzetét. Azt, hogy mi történik vele később, még nem lehet tudni. Minden az állapotától függ.

– Egy hajó legértékesebb része maga a hajótest. Az csodaszámba megy, annak ellenére, hogy korábbi tulajdonosai a felépítményen túl még a fedélzeti szint egy részét is levágták, ilyen állapotban átvészelte a közel nyolcévnyi hullámsírt, a felszínre hozás viszontagságait, és most egy darabban úszik a víz felszínén – állítja a szakember.

– Ami még érdekesség, hogy a gőzgép szinte tökéletes állapotban megmaradt, ehhez szerencsére nem fértek hozzá a szétvágás során. Néhány helyen meg kellett bontanunk, hogy a kiemeléshez szükséges bekötési pontokat és kitámasztásokat hozzá tudjuk rögzíteni. Érdekes, hogy miután egy csavarkulccsal megoldottuk a csavarokat, azokat kézzel ki lehetett hajtani.

Diszkóként is működött

1978-ban elszállították Szegedre, és állóhajóként működött majd 1980-tól étteremként, a nyolcvanas évek végétől pedig diszkóhajóként. 2000-re az állapota annyira leromlott, hogy már állóhajóként sem lehetett használni, ezért elvontatták a Tápéi öbölbe.

Elképesztő minőségben készült ez annak idején. Elméleti síkon a gőzgépnek nincs olyan károsodása, ami ne lenne helyreállítható. Hogy a hajótestből milyen elemek tarthatók meg, csak a kiemelés után derül ki. Ezzel jelenleg nem foglalkozunk, most a kiemelésre koncentrálunk – mondta Heizler Tamás. 

A KÉSZ Csoport a Szőke Tisza jövője esetében is kiemelten fontosnak tartja a fenntarthatóságot, így több variációt is vizsgálnak.

Azt mindenképpen fontosnak tartják, hogy Szegeden maradjon, és élményt tudjon nyújtani a városlakóknak és az oda látogató turistáknak. Biztosan nem lesz belőle diszkóhajó, és lapátkerekes gőzhajóként sem valószínű, hogy újra funkcionálni fog. 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek