Napokon belül megkezdődhet a Szőke Tisza mentőakció leglátványosabb és legkritikusabb szakasza. A hányatott sorsú lapátkerekes gőzöst ballonok segítségével emelik majd ki a folyóból.
Forrás: Magyar Hajózásért Egyesület
1917-ben építették, bejárta a Duna teljes hosszát, Szegeden állóhajóként dolgozott, majd nyolc évre hullámsírba került. Most végre megmentik a legendás Szőke Tisza gőzhajót.
– A hajó jelenleg még úszik a vízen. Ahhoz, hogy bármit tudjunk vele kezdeni, ki kell hozni a partra. A kiemeléséhez és a rámpára húzásához felfújható ballonokat használunk, ezeken görgetve haladunk majd vele. A szilárd görgőkhöz képest a felfújhatóknak megvan az az előnye, hogy az átmérőjük a munka közben szabályozható – mondja a Borsnak Heizler Tamás, a KÉSZ Csoporthoz tartozó MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője.
A Szőke Tisza tulajdonosa, a Hajózásért Alapítvány őket bízta meg a folyami gőzös megmentésével. A hajó, miután teljesen a szárazra kerül, ott alátámasztva rögzítik majd a helyzetét. Azt, hogy mi történik vele később, még nem lehet tudni. Minden az állapotától függ.
– Egy hajó legértékesebb része maga a hajótest. Az csodaszámba megy, annak ellenére, hogy korábbi tulajdonosai a felépítményen túl még a fedélzeti szint egy részét is levágták, ilyen állapotban átvészelte a közel nyolcévnyi hullámsírt, a felszínre hozás viszontagságait, és most egy darabban úszik a víz felszínén – állítja a szakember.
– Ami még érdekesség, hogy a gőzgép szinte tökéletes állapotban megmaradt, ehhez szerencsére nem fértek hozzá a szétvágás során. Néhány helyen meg kellett bontanunk, hogy a kiemeléshez szükséges bekötési pontokat és kitámasztásokat hozzá tudjuk rögzíteni. Érdekes, hogy miután egy csavarkulccsal megoldottuk a csavarokat, azokat kézzel ki lehetett hajtani.
Elképesztő minőségben készült ez annak idején. Elméleti síkon a gőzgépnek nincs olyan károsodása, ami ne lenne helyreállítható. Hogy a hajótestből milyen elemek tarthatók meg, csak a kiemelés után derül ki. Ezzel jelenleg nem foglalkozunk, most a kiemelésre koncentrálunk – mondta Heizler Tamás.
A KÉSZ Csoport a Szőke Tisza jövője esetében is kiemelten fontosnak tartja a fenntarthatóságot, így több variációt is vizsgálnak.
Azt mindenképpen fontosnak tartják, hogy Szegeden maradjon, és élményt tudjon nyújtani a városlakóknak és az oda látogató turistáknak. Biztosan nem lesz belőle diszkóhajó, és lapátkerekes gőzhajóként sem valószínű, hogy újra funkcionálni fog.