Szinte mindenkinek van már okostelefonja, de sajnos nem mindenki ismeri a rá vonatkozó íratlan szabályokat. Vannak, akik a templomban sem némítják el, mások elfelejtenek bemutatkozni, és akadnak, akik a repülés biztonságát veszélyeztetik a használatával.
Forrás: Shutterstock
Egy telefon eladásánál egyetlen értékesítő sem követel meg a vásárlótól egy bizonyos intelligenciaszintet. Indokolt volna? Sokan bizonyára úgy vélik, igen, mert alaposan megsínyli a közösség, ha csak egyetlen tagja is úgy gondolja, rá nem vonatkoznak az illemszabályok. Márpedig bizonyos konvenciók már a vezetékes telefonok fénykorában is léteztek, ám a mobiltelefonok elterjedése indokolttá tette, hogy a szabályok még részletesebbé váljanak. Nem beszélve az okostelefonokról, amelyek funkciók garmadájával kényeztetik a felhasználót.
Görög Ibolya protokollszakértő szerint akármennyire is meglepő, de bizony egyesek számára még azt is el kell magyarázni, hogy a telefonban bizony illik köszönni, bemutatkozni.
– Nem csak a hívónak, a hívott félnek is azonosítania kell magát, mégpedig azonnal a hallóval való bejelentkezés után. Így hamar kiderül, ha a hívás téves – magyarázta az egyetemi docens. A tanácsadó hozzátette: nincs fontosabb a szemkontaktussal történő beszélgetésnél. Ez azt jelenti, hogy ha egy adott pillanatban valakivel személyesen beszélgetünk, az megelőzi azt az illetőt, aki pont akkor keres telefonon.
– Természetesen előfordulhat, hogy egy nagyon fontos hívást várunk, de ezt illik a személyes beszélgetés elején jelezni. Ha a hívás valóban megérkezik, a beszélgetőpartnerünktől néhány méterre illik eltávolodni. Teljesen váratlanul azonban nem vehetem fel a telefont, mert az olyan, mintha a társamat orrba vágnám – tréfált a szakértő. Az okostelefonok jellemzője, hogy nem csak hanghívásra alkalmasak, hanem írott, például messengerüzenetek küldésére is. Ezek jellemzője, hogy nem tudhatjuk, a címzett mikor kapja meg vagy olvassa el. Az éjszaka aktív embertársaink hajlamosak akár hajnali kettőkor megörvendeztetni ismerőseiket vagy munkahelyi feletteseiket, nem gondolva arra, hogy a rezgő készülék a címzettet és teljes családját felébresztheti. A protokoll-tanácsadó szerint azonban ebben az esetben a küldő nem hibáztatható.
– A mobiltelefonokat bármikor kikapcsolhatjuk, ezért a küldő joggal gondol arra, hogy ha valaki egy időszakban nem szeretne hívásokat vagy üzeneteket fogadni, akkor a készüléket legalább lenémítja. Persze léteznek szakmák, amelyek képviselői sosem kapcsolják ki készüléküket, hiszen elvben bármikor riaszthatónak kell lenniük. Nos, nekik meg kell tanulniuk ezzel együtt élniük. A docens azt is kifejtette, szomorú, de még mindig akadnak, akik színházban vagy moziban sem némítják le a készüléküket, ám szégyenkeznek, ha előadás közben megcsörren a telefonjuk, és a jelen lévő ezer ember rosszallóan néz rájuk.
– Egy olyan esetet is hallottam, hogy egy temetésen csörrent meg a szertartást vezető telefonja. Ezt már kommentálnom sem kell…