Az autók teljesítményével kapcsolatban szinte minden autós kívülről fújja kocsijának műszaki adatait, mint gyorsulás, végsebesség vagy épp a fogyasztás, ugyanakkor szinte senki nem foglalkozik azzal, hogy hány méter alatt képes megállni az autó.
Forrás: Shutterstock
Egy városi megengedett 50 km/h tempóról egy gyalogátkelő előtt vagy egy hirtelen fékező kocsisorban egy-két méter különbség is halálos különbséget is jelenthet. Éppen ezért a tökéletesen működő fékrendszer elengedhetetlen a biztonságos közlekedés szempontjából. Rendszeres ellenőrzése, karbantartása, szükség esetén javítása, felújítása tehát kötelező a biztonságos autózás szempontjából.
A fékrendszer felújítása nemcsak saját magunk miatt, hanem családunk, barátaink és embertársaink biztonsága érdekében is kiemelkedően fontos. Örömteli azonban, hogy egy felmérés szerint az autótulajdonosok is úgy gondolják, hogy az autó egyik legnagyobb figyelmet igénylő alkatrésze a fékrendszer.
A fékrendszer elhasználtságának, hibáinak vannak olyan jelei, amelyeket akár megbontás nélkül is észlelhet a vezető. Ilyenkor érdemes az autóval szervizbe menni, és minimum szakemberrel ellenőriztetni a rendszert. Mikor kell mindenképpen a fékrendszer felújításán gondolkodni?
Először is ha nagy sebességről történő lefékezés esetén morgó hangot hall a kerekek felől, vagy a fékezésnél félrehúz az autó.
A fékrendszer hibáira utalhat a normálisnál intenzívebb gumikopás is.
Szembeötlő, vagy füllel is jól hallható jel lehet, ha fékezésnél kormányrázást észlel, vagy fékezésnél fémes hangot hall.
A pedálon is kaphat visszajelzést a vezető, amennyiben lüktet, pulzál vagy éppen túlságosan puha, nyúlós a fékpedál, vagy a megszokottnál nagyobb a fékpedálút, alapos a gyanú a fékrendszer meghibásodására. Sokan vállat rántanak olyan jelenségre is, amikor minden fékezésnél kétszer-háromszor is rá kell lépni a pedálra, hogy érezhető fékhatás jelentkezzen, pedig a pumpálni való fékrendszer minimum levegősödést jelez a fékrendszerben, de a tárcsa és a fékbetét erős kopottsága is hasonló hatást fejt ki.
Mindezek mellett a fékrendszer hibáját jelezheti még, ha az átlagosnál is jobban nő a fékút a sebesség növekedésével, ami a rendszer túlzott áthevülése miatt jelentkezhet.
Mindezek alapján mondják a szakértők, hogy a fékrendszer rendszeres ellenőrzése elengedhetetlen, hiszen az autónk egyik legfontosabb biztonsági berendezése. A megfelelő fékhatás a biztonságos közlekedés egyik alapfeltétele. Különösen ügyelni kell a fékrendszerben működő alkatrészek (fékbetét, féktárcsa, fékfolyadék) állapotára és minőségére. Amennyiben szükségessé válik egyes alkatrészek cseréje, úgy azzal ne várjon, végeztesse el a munkát minél hamarabb.