A Mazda csapatát 1920 óta az általánosan bevett szokások megkérdőjelezésének bátorsága, és az új tervezői, mérnöki megoldások keresése jellemzi – gyakran választották azt az utat, amelyre mások azt mondták, nem megvalósítható.
Január utolsó napján ünnepelte fennállása 100. évfordulóját a japán Mazda a hirosimai központjában. Száz évvel ezelőtt a gyár csupán egy dugógyártó vállalat volt Hirosimában, majd 1921-ben a Toyo Cork Kogyót az iparos Jujiro Matsuda vette kézbe.
Ő alakította át a céget először gép-, majd járműgyártó vállalattá. Az elsőként gyártott jármű egy háromkerekű tehermotor volt, a Mazda Go, amelyet 1931-től forgalmaztak. A második világháború után csak pár hónapra állt vissza a járműgyártás, amikor ledobták az atombombát Hirosimára.
A háború után a kereskedelmi járművek gyártása maradt a vállalat fő profilja az 1960-as évekig, amikor megérkezett az első személyautó, a Mazda R360. A modell hamar kelendő lett Japán kei-car szegmensében, s megágyazott a további autómodelleknek.
A vállalat 1961-ben licencszerződést írt alá a Wankel nevével jelzett bolygódugattyús motor fejlesztésére és gyártására a német NSU-val. A japán mérnökök sok olyan nehézséget hidaltak át, amelyet más autógyár nem lépett meg.
A Mazda Cosmo Sport 110S volt 1967-ben az első sorozatgyártásba került modell, amelyet bolygódugattyús motor hajtott. Ezzel egy olyan sikersztori kezdődött, amelyben a gyár több modellt is – mint például az RX–7 – bemutatott. Az évek során ezzel a hajtáslánccal majdnem kétmillió darabot értékesítettek. A Mazda technológiai bátorságát is bizonyította a versenypályán azzal, hogy a Mazda 787B volt az egyetlen olyan Le Mans-nyertes autó idáig, amely nem hagyományos dugattyús motorral működött.
A vállalat 1984-ben vette fel a Mazda Motor Corporation nevet, és az MX–5 1989-es bevezetésével kijelölte saját maga előtt is az utat, hogy élvezetesen vezethető autókat gyártson. A kicsi, könnyű építésű roadster olyan érában lépett piacra, amikor a kétüléses sportautók kategóriája épp kihalni készült. Most, négy generációval később a Mazda MX–5 a világon a legmagasabb számban eladott roadster, amely 2016-ban meghaladta az egymilliós értékesítési számot is. A mai Mazda modellválaszték lényege az autózás öröme – és ez is marad a következő száz esztendôben annak ellenére, hogy az autóipar jelentős változáson megy keresztül.
A márka továbbra is szembemegy a konvenciókkal, most első elektromos autója, a Mazda MX– 30 bevezetésekor is. Ez egy futurisztikus modell, amely emléket állít a Mazda múltjának olyan részletekkel, mint a fenntartható gyártásból származó parafaborítás a lebegő középkonzolon.