A <a href="http://www.borsonline.hu/noname9522_1576510011/cimke/27234" target="_blank"><em>koronavírus-járvány</em></a> alapjaiban forgatja fel a világot. Szinte már háborús helyzet állt elő, legalábbis abból a szempontból, hogy olyan nagy ipari üzemek, mint az autógyárak is átállnak lassan a védekezéshez szükséges eszközök gyártására. Európában sorra leállították a gépjárműgyártást a nagy márkák, és több cég saját technológiája kihasználásával áttért a maszkok, lélegeztetőgépek, arcvédők gyártására, vagy épp csatlakozik ilyen irányú egyesülésekhez.
Arcvédőket, maszkokat nyomtatnak 3D-ben
A ragály okozta válságra reagálva a Volkswagen Csoport megkezdte az arcvédőtartók gyártását 3D-nyomtatással. Ez egy, az Airbusszal és a Mobility Go Additive 3D-s nyomtatási hálózattal közös transznacionális kezdeményezés része, amelybe mintegy 250 vállalat tartozik. Az Airbus által kifejlesztett termékek Spanyolországban kerülnek felhasználásra, az alkatrészek az Airbus segítségével jutnak el Hamburgból Madridba. Ezekkel a pajzsokkal az egész arcot átlátszó védelem borítja. A gyártás nemcsak a nagyméretű 3D-s nyomtatási központokban, Wolfsburgban és Ingolstadtban zajlik, hanem az Audi, a Bentley, a Bugatti, a MAN Truck & Bus, a Porsche és a Volkswagen egyéb üzemeiben is.
A Lamborghini, a Seat, a Škoda és a Volkswagen személyautók más orvosi készleteken is dolgoznak: a VW Navarra (Spanyolország) már a múlt héten megkezdte az arcvédők gyártását, és mintegy 1000 darabot adott át Navarra tartományi kormányának.
A prágai Műszaki Egyetemmel együttműködve a Škoda kifejlesztett egy 3D-s nyomtatási eljárást újrahasznosítható FFP3 légzőkészülékek előállításához.
A Lamborghini átalakítja a szupersportkocsi-gyártó részlegeit Sant’Agata Bolognesében sebészeti maszkok és plexiüveg védőpajzsok előállítására. A maszkokat egy bolognai kórháznak adományozzák.
Futószalagon a lélegeztetőgépek
A Seat martorelli üzemeiben megkezdi a lélegeztetőgépek gyártását, a napi termelést a hatóságokkal egyeztetve folyamatosan hozzáigazítják az igényekhez, hogy elkerüljék a felesleges készleteket. A vállalat arra törekszik, hogy elérje a napi 300 legyártását. Ezeket a Seat Leon gyártósorán készítik, és az erre átalakított ablaktörlőmotort építik be. Minden eszközben több mint 80 elektronikus és mechanikus alkatrész van, és a gép alapos minőségellenőrzésen megy át, majd ultraibolya fénnyel sterilizálják.
Természetesen a vírusjárvánnyal jelentősen sújtott Franciaország is hasonlóan reagált, a PSA Csoport (Peugeot, Citroën, Opel) a francia kormány kérésére csatlakozott egy 100 vállalatból álló csoporthoz, amelynek célja 10 ezer darab lélegeztetőgép legyártása legkésőbb május elejéig. A PSA poissyi gyárában ötven önkéntes munkás dolgozik ezen.
Forma–1-es csúcsfejlesztések
Az autósportban érdekelt gyárak, kiváltképp a Forma–1-es istállók mögött állók is beszálltak a vírus elleni küzdelembe. A Mercedes F1-es csapata a University College London mérnökeivel és orvosaival közösen fejlesztett ki egy olyan gépet, amely ventilátor nélkül képes oxigént juttatni a tüdőbe. Az egyetemen már az eszköz tesztelése is megkezdődött, amelynek sikere esetén nagy segítség lenne a betegek ellátásában. A gyártási folyamatok a napokban kezdődhetnek, de jó hír, hogy a gyógyszerek és más egészségügyi termékek forgalmazását szabályozó ügynökség, a MHRA már jóváhagyta az eszköz használatát.
A brit kormány által elrendelt konzorciumban találjuk a hét Angliában lévő F1-es csapatot, valamint az Airbust, a BAE Systemset és a Fordot. Rengeteg hatalmas tapasztalattal és kivételes tudással rendelkező mérnök segíti a munkát. A McLaren is része a konzorciumnak, ahol rekordidő alatt fejlesztettek ki egy speciális védőfelszerelést az ápolószemélyzetnek és az orvosoknak. A szerkezet aránylag egyszerű, egy fejvédő szövetburkolatból és egy arcot védő műanyag lapból áll, miközben egy kisméretű hordozható eszköz HEPA-szűrő segítségével juttat tiszta levegőt a használójának. Annak érdekében, hogy huzamosabb ideig használható legyen, a szakemberek egy övre csatolható akkumulátorcsomagot is készítettek.