A koronavírus-járvány miatti bizonytalanság miatt többen visszamondják a már korábban megtervezett és befizetett utat. A Bors annak járt utána, hogy milyen esetben jár vissza a pénz.
Forrás: MTI
A kijárási korlátozások miatt a következő hetekre lefoglalt nyaralások se biztosak. Azonban a megvett jegy árát nem kell minden esetben elfelejtenünk, van, ahol teljes egészében vagy részben visszajár a pénz, máshol későbbi időpontra foglalhatnak.
Nehéz visszakapni a befizetett út árát
Sokan nem tudtak elutazni a már lefoglalt útjukra, legyen szó külföldiről, vagy hazai kiruccanásról. Ha egy utazás ellehetetlenül, a jogszabály szerint az előleget 14 napon belül vissza kell fizetniük az utazási irodáknak. A tömeges visszamondás miatt viszont ezt most nagyon nehéz nekik megoldani.
– Az utazási irodák a hozzájuk beérkező előleget egyből tovább utalják a szolgáltatásokat közvetlenül nyújtóknak, tehát nincs náluk az utasok pénze – magyarázta a Bors kérdésére Molnár Judit, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke.
– Pénz helyett vouchereket, utalványokat kapnak az irodák, amiket a helyzet rendeződését követően beválthatnak. E miatt benyújtottunk egy jogszabálymódosítási kérelmet, hogy a légitársaságokhoz hasonlóan az utazási irodák is kiadhassanak egy évig érvényes vouchereket a befizetett összeg kompenzálása érdekében. Ez még elfogadásra vár – mondta.
Nem szívesen fizetnek a légitársaságok
Kevesen tudják, de sok esetben járna kártérítés egy-egy lemondott repülőút miatt, vagy akár azért is, ha késett a gép. Viszont akkor nem, ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy rendkívüli körülmények miatt kellett törölnie a járatot. És a koronavírus-járvány visszaszorításáért hozott hatósági intézkedések tartozhatnak ebbe a kategóriába.
A cégeket ebben az esetben nem terheli kártérítési kötelezettség, viszont ekkor is kötelesek az utas igényei szerint vagy visszatéríteni a jegy árát, vagy felajánlani egy alternatív útvonalat. Sok légitársaság átfoglalási lehetőséget ajánl fel, vagy utalványt adna inkább pénz helyett.
Nincs kezelési költség lemondás esetén
Bármelyik Volánbusz pénztárban vissza lehet kérni a már megváltott jegy vagy bérlet árát, erre akár e-mailben is van lehetőség.
– A Volánbusz a már megvásárolt utazási igazolványok árát bizonyos esetekben kezelési költség levonása nélkül visszatéríti a koronavírus-járványra, a kormány által kihirdetett veszélyhelyzetre és a bevezetett rendkívüli intézkedésekre, köztük az oktatási intézmények bezárására és a rendezvények elmaradására való tekintettel – közölte a közlekedési társaság.
Visszajár a vonatjegy ára, ha nem megyünk
Hiába lehet egyes külföldi országokba eljutni, sokan inkább nem vállalják a kockázatot. Ha vonattal szeretett volna menni, de inkább otthon maradna, akkor szerencséje van. A már megvett jegyek árát teljes egészében visszafizeti a MÁV.
– A rendkívüli helyzetre való tekintettel a lemondás esetén, a MÁV-START az általa kiállított nemzetközi menet- és helyjegyeket kezelési költség nélkül visszaváltja, amennyiben azok érvényességének első napja legkésőbb május 31. – tájékoztat a szervezet.
Ez viszont sajnos nem érvényes a belföldi jegyekre. 20 százalék kezelési költség levonása után kaphatja csak vissza a kifizetett összeg fennmaradó részét, ha mégsem utazna. A jegy árát személyesen a jegypénztárakban, e-mailben és postai úton is lehet kérni.