A koronavírus-járvány terjedésének csökkentése érdekében meghozott kijárási korlátozások miatt sokan csak akkor indulnak útnak, ha muszáj. Így az autót is kevesebbet használjuk, ami viszont nem tesz jót neki. Egy- két praktikával megóvhatjuk ebben az időszakban.
Forrás: MTI
A néhány hete még napi használatban lévő kocsik leállásra kényszerültek. A garázsban, az utcai parkolókban várnak a visszatérésre a családi autók. A kocsik, akár csak az ember, megsínylik a tartós mozgáshiányt. A hetek vagy hónapok óta egy helyben parkoló járművek bizony okozhatnak meglepetést, amikor újra elővesszük azokat. A sok állás miatt előfordulhat, hogy nehezen, vagy akár be sem fog indulni. A gumik elveszítik alakjukat, a fékek beragadhatnak. Ezzel pedig balesetveszélyessé válik az autó. Érdemes ilyenkor is gondját viselni a járműnek, hogy akkor is rendelkezésünkre álljon, ha az élet visszatér a normális kerékvágásba.
A motor az autók lelke, de sok más alkatrész is nélkülözhetetlen ahhoz, hogy használni tudjuk. Ilyen például az akkumulátor, ami, ha nem járunk rendszeresen a járművel, hajlamos lemerülni. Persze újra lehet tölteni párszor, de jócskán lerövidíti az élettartamát, ha sokszor lemerül teljesen. És egy akksi nem olcsó mulatság, ha újat kell venni, tízezer forint alatt nem ússzuk meg.
– Hetente egyszer 10 percre érdemes beindítani a kocsit, hogy ne menjen tönkre az akkumulátor – tanácsolja a Bors olvasóinak Legény György autószerelő.
– Ilyenkor töltődik kicsit az akkumulátor, beindul az elektronika, jár a motor, aminek köszönhetően a leült folyadékok felkeverednek. Ez a minimum, amit meg kell tennünk, hogy megóvjuk autónkat, ha nem használjuk rendszeresen.
A több hetes állás nem csak azért gond, mert tönkre mehetnek egyes alkatrészek, melyeket emiatt cserélni kell majd, de életveszélybe is keveredhetünk az így elromló darabok miatt.
– A helyben járatásnál sokkal jobb, ha megyünk is egy kört a járművel. Amennyiben tehetjük, legalább 20 kilométert tegyünk meg vele. Ezzel megelőzhetjük, hogy beragadjanak a fékek és más, erre hajlamos alkatrészek – magyarázta a szerelő.
– A sok állás a kerekeknek sem tesz jót, megnyomódnak az abroncsok.
Ha eddig kihagytuk a tél utáni kocsimosást, akkor jobb, ha pótoljuk, mivel ez a ka-rosszériában komoly károkat tehet. Fizessünk be egy fullos mosásra a legközelebbi autómosóba, de lemoshatjuk magunk is a járgányunkat. Legyünk különösen alaposak, a kerékdobok környékén, és csapassuk le az alvázat is. Így eltávolíthatjuk a télen az autóra rakódott útszóró sót és egyéb káros szennyeződéseket. Ezzel csökkentve a kritikus helyek rozsdásodását.
Nem is gondolnánk, de az üzemanyag is képes megromlani. A forgalmazók mindössze pár hónapos eltarthatóságot garantálnak a legtöbb fajtára.
– Az üzemanyag egy idő után elkezd bomlani, az alkotórészei szétválnak. A körülményektől függően maximum fél- egy évig bírják. Ha tönkrement az üzemanyag, akkor az autó nehezen fog beindulni, vagy el sem fog. Ezen a hozzákeverhető adalékanyagok sem segítenek – hívta fel a figyelmet a szakértő.
Ezt elkerülendő tanácsos most nem a 95-öst, hanem inkább a prémium fajtát tankolni. Ezekben kevesebb az etanol, ami miatt könnyebben romlik a benzin. Ugyanez igaz a dízelre is.
Schobert Norbi fitneszguru már tapasztalt abban, hogyan kell megóvni egy ritkán használt autót. Garázsában parkol egy 1974-es 1200-as Zsiguli, ami Norbi számára olyan, mint egy időkép. Visszarepíti a gyerekkorába és a fiatalkorába. Nagy kincs számára ez az autó, hiszen feleségétől kapta. Ő így vigyázz rá:
– Minden hónapban legalább egyszer megjáratom, megyek vele egy kört a ház körül. Elmegyünk vele a gyerekekkel fagyizni. Ezen kívül havonta egyszer elviszem lemosni, és felfújom a kerekeit.