A koronavírus miatt még épphogy csak nyitogatják a kapuikat az áruházak, így sokaknak meggyűlhetett a baja a karanténban meghibásodott termékekkel. Szerencsére így is érvényesítheti a garanciát.
Forrás: shutterstock
Szerződéssel érvényesek a jogai
A kellékszavatosság 2 évig, a jótállás csupán egy évig érvényes. A kellékszavatosság minden egyes termékhez jár az Európai Unió területén belül 2 évig. Ezt azt jelenti, hogy ha bármilyen gyártási eredetű hiba következik be a termékben, akkor a kereskedő köteles vagy kijavítani azt, vagy kicserélni.
– Magyarországon fél évig az eladó bizonyítja egy esetleges vita esetén, hogy miből származik a hiba. A fél év letelte után már a vásárlónak a kötelessége – mondja Siklósi Máté, a CP Contact fogyasztóvédelmi cég ügyvezető partnere.
A kötelező jótállás egy magyar sajátosság, ami három fő csoportra osztható: a tartós fogyasztási cikkek, az új lakások és a javító vagy karbantartó szolgáltatások.
– Kormányrendelet alapján 1 évig él, jótállási jeggyel vagy a nyugtával érvényesíthető. A teljes időszak alatt az eladó bizonyítja a hibát, hogy az az átadás után keletkezett. Ellenkező esetben ugyanúgy köteles javítani, cserélni, vagy akár a pénzt visszafizetni, mint ahogyan a kellékszavatosságnál – mondja az ügyvezető partner. A felsorolt jogok csak akkor érvényesek, ha van fogyasztói szerződés is.
Karantén után is él a jótállás
Ne féljen bejelenteni a hibát, hiszen ha kifut az időből, akkor elvesztheti a jótállásra és a kellékszavatosságra való jogosultságát. Nagyon fontos, hogy a bejelentés időpontja a mérvadó, nem az, amikor a sérült terméket személyesen odaviszi.
– Ha a jótállási idő március 3-án jár le, de a termék hibáját jól dokumentáltan bejelentette az eladó cégnél vagy a megadott szakszerviznél, akkor abban az esetben is fogadnia kell a cégnek a reklamációt, ha magát a gépet csak a vészhelyzet után viszi bemutatni – tudatja Siklósi Máté.
Mint mondja, csak akkor lehet biztos abban, hogy helyesen jelentette a hibát, ha a termék és a saját adatai mellett elküldi egy elektronikus levélben a hiba pontos leírását, és ehhez csatol magáról a termékről és a hibáról is egy fényképet.
Kötelező a jegyzőkönyv
Ha reklamációja van, a kereskedőnek kötelessége azt a jegyzőkönyvbe felvennie, majd kezelnie. Azt, hogy biztosan megvásárolta a bizonyos terméket, csak a nyugtával, a blokkal, a számlával, a jótállási jeggyel vagy a vásárlást visszaigazoló e-maillel tudja igazolni.
Ha ezek közül egyik sincs meg, akkor nem tudja bizonyítani a vásárlást, és az eladó akár el is utasíthatja a kérését. A jegyzőkönyvben rögzíteni kell a termék és az ön adatait, valamint magát a hibát. Ezek után kiválaszthatja, hogyan szeretné rendezni azt: kijavítani vagy kicserélni kívánja, vagy esetleg árleszállítást szeretne. Ezt a kereskedő vagy elfogadja, vagy felajánl egy másik lehetőséget.
Amennyiben a kereskedő megváltoztatja a fogyasztó igényét, esetleg elutasítja azt, akkor minden esetben köteles a döntését megindokolni a jegyzőkönyvben. Ha ez elmarad, akkor a vásárló jelentheti, ami miatt komoly bírságot szabhat ki a kereskedőre a fogyasztóvédelmi hatóság.