Aktuális

Karanténban is érvényesítheti a jótállást - Csak ne feledje időben bejelenteni a hibát

BoBe

Létrehozva: 2020.05.12.

A koronavírus miatt még épphogy csak nyitogatják a kapuikat az áruházak, így sokaknak meggyűlhetett a baja a karanténban meghibásodott termékekkel. Szerencsére így is érvényesítheti a garanciát.

Forrás: shutterstock

Szerződéssel érvényesek a jogai

A kellékszavatosság 2 évig, a jótállás csupán egy évig érvényes. A kellékszavatosság minden egyes termékhez jár az Európai Unió területén belül 2 évig. Ezt azt jelenti, hogy ha bármilyen gyártási eredetű hiba következik be a termékben, ak­kor a kereskedő köteles vagy kijaví­tani azt, vagy kicserélni.

– Magyarországon fél évig az el­adó bizonyítja egy esetleges vita esetén, hogy miből származik a hiba. A fél év letelte után már a vásárlónak a kötelessége – mondja Siklósi Máté, a CP Contact fogyasztóvédelmi cég ügy­vezető partnere.

A kötelező jótállás egy ma­gyar sajátosság, ami három fő csoportra osztható: a tartós fogyasztási cikkek, az új lakások és a javító vagy karbantartó szolgáltatások.

– Kormányrendelet alapján 1 évig él, jótállási jeggyel vagy a nyugtával érvényesíthető. A teljes időszak alatt az eladó bizonyítja a hibát, hogy az az átadás után keletkezett. Ellenkező esetben ugyanúgy köteles javítani, cserélni, vagy akár a pénzt visszafizetni, mint ahogyan a kellékszavatosságnál – mondja az ügyvezető partner. A felsorolt jogok csak akkor érvényesek, ha van fogyasztói szerződés is.

Így tegyen panaszt

Írásban és szóban is panaszolhat. l Szóban: telefonon, akár ott a helyszínen is reklamálhat. Ilyenkor azonnal orvosolható a probléma, és csak akkor kell jegyzőkönyvet felvenni, ha nem tudnak megállapodni. l Írásban: ezt megteheti az adott áruház vásárlók könyvében vagy e-mailben, de leírhatja egy A/4-es papírlapra, de postai úton is elküldheti. Erre minden esetben kapnia kell egy írásbeli választ 30 napon belül.

Karantén után is él a jótállás

Ne féljen bejelenteni a hibát, hiszen ha kifut az időből, akkor elveszthe­ti a jótállásra és a kel­lékszavatosságra való jogosultságát. Nagyon fontos, hogy a bejelentés időpontja a mérv­adó, nem az, amikor a sé­rült terméket személyesen odaviszi.

– Ha a jótállási idő március 3-án jár le, de a termék hibáját jól dokumentáltan bejelentette az eladó cégnél vagy a megadott szakszerviznél, akkor abban az esetben is fogadnia kell a cég­nek a reklamációt, ha magát a gépet csak a vészhelyzet után viszi bemutatni – tudatja Siklósi Máté.

Mint mondja, csak akkor lehet biztos abban, hogy helyesen jelentette a hibát, ha a termék és a saját adatai mellett elküldi egy elektronikus levélben a hiba pontos leírását, és ehhez csatol magáról a termékről és a hibáról is egy fényképet.

Kötelező a jegyzőkönyv

Ha reklamációja van, a kereskedőnek kötelessége azt a jegyzőkönyvbe felvennie, majd kezelnie. Azt, hogy biztosan megvásárolta a bizonyos terméket, csak a nyugtával, a blokkal, a számlával, a jótállási jeggyel vagy a vásárlást visszaigazoló e-maillel tudja igazolni.

Ha ezek közül egyik sincs meg, akkor nem tudja bizonyítani a vásárlást, és az eladó akár el is utasíthatja a kérését. A jegyzőkönyvben rögzíteni kell a termék és az ön adatait, valamint magát a hibát. Ezek után kiválaszthatja, hogyan szeretné rendezni azt: kijavítani vagy kicserélni kívánja, vagy esetleg árleszállítást szeretne. Ezt a kereskedő vagy elfogadja, vagy felajánl egy másik lehetőséget.

Amennyiben a kereskedő megváltoztatja a fo­gyasztó igényét, esetleg el­utasítja azt, akkor minden esetben köteles a döntését megindokolni a jegyzőkönyvben. Ha ez elmarad, akkor a vásárló jelentheti, ami miatt komoly bírságot szabhat ki a kereskedőre a fogyasztóvédelmi hatóság. 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek