Bár a katonai hivatást a legtöbben még mindig tipikusan férfias szakmának tartják, valójában egyre több hölgy ölti magára az egyenruhát. Így tett Lénárt Kinga is, aki azonban az átlagos katonanőknél is merészebb álmo- kat szövöget: vadászpilótaként szeretné szolgálni a hazáját és az emberiséget.
Hiába áldotta meg a természet modellek által irigyelt adottságokkal, inkább pilótának készül a fiatal Lénárt Kinga hadnagy. Álma, hogy egy nap Gripent vezessen, és erre meg is van minden esélye, természetesen a képzés során fog kiderülni, hogy végül milyen géptípusra lesz alkalmas. Hogy mi szükség van a nőies gondolkodásra a katonaságnál?
– Több mindenre tudunk egyszerre odafigyelni. A repülésnél pedig valóban észnél kell lennünk – mondta a Borsnak az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis jelenleg kiképzés alatt álló tisztje.
Úgy véli, voltaképpen nincs is különbség egy női és egy férfi pilóta között. Hiába tartja úgy a közvélekedés, hogy a hölgyeket nagyobb részben befolyásolják az érzelmeik, ha kell, ők is kizárják azokat. Képesnek kell lenniük a parancsok végrehajtására.
– 11 éves voltam, amikor a szüleimmel kilátogattunk a kecskeméti repülőnapokra. Ott láttam először harci gépeket, és azonnal eldöntöttem, hogy egy nap ezzel fogok foglalkozni. A középiskola után mégsem a Nemzeti Közszolgálati Egyetemre mentem, hanem pénzügyi területen szereztem diplomát. Néhány évet civil területen töltöttem, majd utánanéztem, milyen lehetőségek nyílnak Magyarországon egy fiatal számára – elevenítette fel Kinga.
A hadnagy nemrég csatlakozott a MH 86. Szolnok Helikopter Bázishoz. A kiképzés első szakaszában itthon egy Zlin-242L kiképző repülőgépen kell elsajátítania az alapokat, és ha elnyeri a megfelelő minősítést, Kanadában vehet részt egy másfél-két éves tanfolyamon, melyen már különböző géptípusok vezetését sajátíthatja el. Jelenleg az ejtőernyős-kiképzése zajlik. A követelmény szerint az első bekötött ugrást 800 méter magasból, a továbbiakat 600 méter magasból kell teljesítenie, melynek végén egy tandemugráson is részt vesz. Ennek a felét már teljesítette.
– Mintegy 3-4 perc alatt érünk földet. Esés közben csak arra tudunk gondolni, hogy épségben, páros zárt lábban földet érjünk. Sok pilótának van tériszonya, ami természetesen megszűnik a gépben. Ennek ellenére nem egyszerű kiugrani belőle.
Kinga tisztában van vele, hogy leendő pilótaként milyen súlyos felelősséget kell vállalnia. Amennyiben a katonai utasszállító gépet kell vezetnie, száznál is több ember élete kerül a kezébe, ugyanakkor egy vadászgép értéke is több milliárdos nagyságrendű.
– Mindig is határozott lány voltam, és inkább fiúkkal barátkoztam – nevetett a feltűnően csinos katonahölgy, akinek sosem jutott eszébe, hogy a szépségével érvényesüljön.
– Világéletemben kizártam, hogy a fényképezőgépek előtt keressem a kenyeremet. Ugyan többször is javasolták, hogy tegyek egy próbát, de sosem vállaltam ilyen feladatokat. Van bennem egyfajta gátlás, amire egyébként a katonaságnál szükség is van. Az egyenruha felvételével vállaltuk, hogy méltók leszünk a viselésére. Ki kell érdemelnünk, és minden helyzetben ennek megfelelően kell viselkednünk – magyarázta Kinga, és elárulta: ugyan több udvarlója akad, de jelenleg nincs rájuk ideje.