Forrás: Shutterstock
A kijárási korlátozás miatt a szabadidős motorozásokat egyelőre mellőzni kell, ugyanakkor a tömegközlekedési eszközök használata helyett a jó időben sokan veszik elő a motorkerékpárjukat, hogy azzal menjenek munkába, vásárolni. Annak érdekében, hogy az első kilométerek ne hozzanak szó szerint tragikus eredményt, érdemes felkészülni az újrakezdésre.
Motorozni varázslatos élmény, de mint mondani szokás, a pillanat tört része alatt jöhet a baj, kiváltképp igaz ez a városi közlekedés esetén. Érdemes a motorosnak fokozottan vigyázni, főleg így, a szezon kezdetekor, mert az autósok sincsenek még hozzászokva a kétkerekűekhez, kevésbé figyelik őket a tükörben sávváltáskor, vagy épp egy kereszteződésnél való kihajtás esetén. Ez a mostani, visszafogott forgalomban kifejezetten igaz, bár a motorosoknak sem kell kihasználniuk száguldozásra az üres utakat.
A motor kezelésével kapcsolatosan a szakértők tanácsait érdemes megfogadni.
1. A tavalyi motorozások már messze vannak, a rutin a hónapok alatt megkopott, érdemes tehát az első kilométereken a szokottnál jóval óvatosabban kezdeni a gurulást.
2. Indulás előtt mindenféleképpen ellenőrizzük a motort: a fékek, világítóegységek működését, a lánc feszességét. Szükség esetén javítsuk. Viszont a fékek esetében feltétlenül szakszervizhez forduljunk.
3. Még az első nagy gyorsítás előtt próbáljuk ki a motor kezelhetőségét. Egyrészt tegyünk néhány fékpróbát, hogy visszatérjen a rutin, illetve egy kis alacsony sebességen való szlalomozás is fontos lehet az egyensúly visszaszerzéséhez.
4. Amennyiben autóból ülünk át motorra, ne felejtsük el, a motor jóval agilisebben gyorsul, ugyanakkor a megállás kevésbé hatásos, hiszen a vékony kerekek miatt a tapadási felület jóval kisebb.
5. Lassításkor erőteljesebben használjuk az első féket, és csak óvatosan adagoljuk a hátsót, mert a motor könnyen kitörhet.
6. Országúton a kanyarokat óvatosan közelítsük meg, egy túlzott tempóval megkezdett ívet szinte lehetetlen korrigálni.
7. Az utak felülete poros, a sávok közepe az autókról lecsöpögő olaj miatt kifejezetten csúszós. Így manőverezéskor igyekezzünk az autók nyomvonalában haladni.
A városi közlekedés során a motorosok részéről tapasztalt magatartás sok esetben nem érthető. Ők viszik vásárra a bőrüket, amikor vagánykodásból, az adrenalin hajszolása közben olyan szituációkba mennek bele, amelyekről előre lehet tudni, rosszul végződnek majd. Pedig a motorosok nagy többségben autóval is közlekednek, így tudhatnák a szabályokat, amelyeket a hosszú élet reményében be kell tartani.
1. Ne cikázzanak a haladó sorok közt! Egy sávot váltó autó azonnal képes feldönteni a motorost.
2. Sorban haladáskor igyekezzenek úgy motorozni, hogy ne legyenek autó mellett, vagy ha erre nincs lehetőség, győződjenek meg róla, hogy az autós észrevette őket. Egy fejbiccentés is elegendő lehet.
3. Álló sorok között mindig csak olyan tempóval haladjanak, hogy ha váratlanul kinyitnak előttük egy ajtót, meg tudjanak állni.
4. Tartsák a forgalom ritmusát! A túlzottan nagy sebességkülönbségre az autósok nincsenek felkészülve.
5. Városban, üres útszakaszon se lépjenek át a sebességhatáron, egy kereszteződésből kihajtó autó esetén a kikerülési manőver és a vészfékezés is kevés lehet a baleset elkerüléséhez.
6. Mindig viseljenek bukósisakot a legrövidebb táv megtételéhez is!