Végigjártuk a legek pályaudvarát, mielőtt bezár 7 hónapra. A Bors utoljára körbefotózta a mostani állapotában, többé nem láthatja így senki.
Forrás: Knap Zoltán
Pénteken megkezdődött a Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének felújítása. A munkálatok a tervek szerint hét hónapig tartanak majd. Ez idő alatt a pályaudvar utascsarnoka zárva tart. A történelmi épületre már ráfér a renoválás, utoljára negyven éve, a hármas metróvonal építésekor javították ki az idő vasfoga okozta hibákat.
A munkálatok megkezdése előtt a Bors utolsóként készíthetett fotókat a pályaudvarról a jelenlegi állapotában. Még megleshettük a több mint 140 éves épület ódon falai közé zárt titkokat.
Eiffel tervezte, vagy mégsem?
A mostani épület előtt korábban egy indóház, vagyis a vonatot indító ház állt, ami az első magyarországi vasútvonal, a Pest és Vác között közlekedő vonatok központi állomása volt. Közel harminc évig működött, majd az alakuló városkép miatt elbontották. A Margit körút akkoriban kezdte elnyerni mai formáját. A körút kialakítása miatt kijjebb kellett volna tolni a régi épületet, de az eltolás helyett újat építettek.
Az új pályaudvar küllemét az osztrák August W. De Serres építész és a francia Eiffel-iroda álmodta meg. A rosszmájúak szerint Gustave Eiffel építőmérnök a párizsi Eiffel-torony tervezője nem is látta a terveket, az egyik beosztottja rajzolta meg a pályaudvar ikonikus üvegcsarnokát, ám ezt nem tudhatjuk.
Elterjedtebb úgy hivatkozni a Nyugati pályaudvar üvegkupolájára, hogy Eiffel tervezte, végül is az ő cége volt. Az akkor újításnak számító vasszerkezet többféle stílus, reneszánsz, román, gótikus jegyeit ötvözi, kecses és légies. Az új és jelenlegi épületet 1877-ben adták át.
I. Ferenc József is innen indult útnak
A nyugati tér legvégében bújik meg zárt ajtók mögött a pályaudvar legszebb helyiségegyüttese, a régi királyi váróterem. A térről nézve semmi nem utal arra, hogy itt valaha a legnagyobb magyar méltóság és hitvese töltötte el idejét utazásaik előtt. Belülről is csak egy arany felirat árulkodik erről magasan, az ódon dupla szárnyú ajtó felett: „Viribus Unitis”.
A latin szöveg magyarul annyit tesz: „Egyesült erőkkel”. Ez volt I. Ferenc József osztrák császár és a magyar király egyik uralkodói jelmondata. Feleségének, Erzsébet királynénak, becenevén Sissinek, külön szobája volt és sok időt töltött a számára kialakított kis kertben a peronok mellett, míg várakoztak.
- A legrégebbi: Magyarországon az első gőzüzemű pályaudvart, akkoriban indóháznak nevezett épületet, 1846. július 15-én adták át a most álló Nyugati pályaudvar helyén. A Déli (1861) és a Keleti pályaudvar (1884) is később épült.
- A legtöbb utast kiszolgáló: évente több mint 18 millióan szállnak fel vagy le a vonatokról a Nyugatiban.
- A legnagyobb forgalmú: a legtöbb vonat ide érkezik be és indul el. Átlagosan naponta 500 szerelvény.
A metróvonal építése során sajnos ez az épületrész kissé megsüllyedt. A falai jelenleg repedtek, de a rendbehozatala remélhetőleg majd egy későbbi alkalommal lehetséges lesz – mesélte látogatásunkkor Biber Anett, a MÁV szóvivője.
Emlékezetes volt a hírhedt túlfutás
A legdrámaibb baleset a Nyugati pályaudvaron 1962. október 4-én történt. A gőzös éppen tolta be a kocsikat az állomásra. A szerelvények rosszul voltak összekötve, ezért hiába fékezett a mozdonyvezető, azok kicsúsztak egészen a körútra, csúnyán átütve a pályaudvar oldalát. Az állomás területén az ijedtségen kívül szerencsére nem esett senkinek komoly baja.
– Időben észlelték, hogy a szerelvények nem tudnak majd megállni. Sikerült mindenkit kimenekíteni az útjából. Egyedül egy idős hölgy sérült meg az utcán, ahogy elszaladt a vonat elől – idézte fel az eseményeket a szóvivő. – Az üvegfal szerkezete pedig úgy sérült meg, hogy sikerült maradéktalanul helyreállítani.
Itt tartotta az LGT a búcsúkoncertjét
A magyar rockzenére egyik legnagyobb hatást gyakorló együttese, a Locomotiv GT, a Nyugati pályaudvaron tartotta búcsúkoncertjét 1992-ben. Hogy hogyan került az LGT nevébe a Locomotiv, vagyis a mozdony szó, máig nem tisztázott, de a gőzös így vagy úgy, végigkísérte az együttes pályafutását. Búcsúfellépésükre gőzösön érkeztek meg a koncerthelyszínre, azaz a Nyugatiba.