Az új autók árának emelkedését figyelve egyre inkább csökken azoknak a száma, akik megengedhetik maguknak egy null kilométeres kocsi megvásárlását, így egyre inkább felértékelődik a használt autók piaca. Ott is ki lehet fogni jó vételeket, de ehhez körültekintően, és néha kitartóan kell keresgélni.
Forrás: Shutterstock
Egy használt autó megvásárlása valahol mindig lutri. Még nagynevű használtautó-kereskedőnél is bele lehet nyúlni rossz fogásba, mert hiába a hirdetett átvizsgálás meg a garancia, sajnos előfordulhatnak olyan hibák, amelyek tényleg nem tűnnek ki elsőre. Ugyanakkor van néhány lépés, amellyel érdemes előre felkészülni.
Előre határozza meg, valójában mit is keres. A használtautó-telepek rogyásig vannak szebbnél szebb autókkal, így az érdeklődők könnyen elcsábulhatnak egy-egy jó ár láttán. Ugyanakkor szinte minden modellnek van olyan változata, amelyet nagyobb rizikó megvásárolni, érdemes ennek előzetesen utánanézni akár az interneten, akár egy, az adott márkához értő szerelő segítségével.
Érdemes előre kikalkulálni, mennyit hajlandó elkölteni. Ami lehetőség szerint ne egyezzen a család teljes tartalékával… Inkább tegye alacsonyabbra a lécet, hogy maradjon tartalék az esetleges váratlan kiadásokra is.
Az autóvásárlásnál az ár nem csupán a szélvédő mögé helyezett táblára kiírt összeg, hiszen ott van még sok tízezres egyéb költség is. Ilyen az átíratás, az eredetvizsgálat és a vételkor megkötendő kötelező felelősségbiztosítás díja. Ezek természetesen előre kiszámíthatóak, az interneten remek weboldalak vannak a várható költségekre, vagyis hogy mekkora összeg lesz az, amit a vételáron felül még el kell költeni, mire beülhet tulajdonosként a volán mögé.
Egy használt autóhoz mindig szükség lesz több-kevesebb alkatrészre. Érdemes előre megvizsgálni a különböző típusok közt, milyenek az egyes modellek azonos alkatrészeinek árai. Például a fékbetétek, tárcsák, olaj- és légszűrők, pollenszűrők, kettős tömegű lendkerék, lengőkarok, esetleg a rosszabbra készülve fényszórók, hátsó lámpák, lökhárítók. Ezekről pontos ismereteket szerezhet a különböző alkatrész-forgalmazók weboldalain, megéri rászánni az időt. Egyes típusoknak horrorárai vannak, de még azonos típusok közt is van eltérés. Elég csak azt megnézni, hogy például hagyományos vagy xenon, netán kanyarkövető fényszóró van az autóban, a 3 verzió közt sok százezres az eltérés.
Érdemes azon is előre elgondolkodni, hogy az autót városban rövidtávokra, esetleg gyereket az iskolába hordani, vagy folyamatosan vidéki, esetleg külföldi utakhoz keresi. A takarékosabb, dízelmotoros autók nem kedvelik a városi rövid utakat, számtalan meghibásodáshoz vezethet az állandóan rövid távon, szinte bemelegedés nélkül használt motoroknál a kormolódás, úgy a motorban, a turbóban, vagy épp a részecskeszűrőnél. A benzinesek persze többet fogyasztanak, de jobban viselik az állandó hidegindítást.
A legjobb eszköz ezúttal is az internet. A keresőoldalakon alapos áttekintést kaphatunk az árszintekről, választékról, a különböző évjáratok és felszereltségi szintek árainak szórásáról. Írjon össze néhány modellt, amelyeket meg is néz. Egy kisebb értékű autónál persze nem érdemes túl sokat válogatni, de egy többmilliós kocsinál akár néhány száz kilométer megtételének is lehet értelme.