50 darabos veteránautó-gyűjteményét is feláldozná versenyzői karrierjéért Ördögh Miklós, alias Mixi. A sportoló immár 45 éve nyúzza az autókat, vagyis már csak öt esztendőt kell ahhoz kibírnia, hogy bekerüljön a Guinness-rekordok könyvébe.
Amikor megszületett, a szülésznő máris megkérdezte az anyját, hogy hívják a picit. Az anyakönyvbe a Miklós nevet jegyezték be, ám a boldog édesapja alig két órával később közölte, a papír mit sem számít, ő mindenképpen Mixinek nevezi majd a fiát. A már nem éppen fiatalkorú férfi annyira megszerette a becenevét, hogy a – hivatalos helyeket leszámítva – sehol sem mutatkozik be máshogy. Minket is arra kért, hogy ezt tartsuk tiszteletben.
– 17 éves koromban ott lakott az utcánkban Budapest II. kerületében Herczeg Attila, aki akkor már neves raliversenyző volt. Szó szerint kikezdtem vele, amikor az utcán javította az autóját, egy 850-es Fiatot. Először neki szervizeltem, de nem sokkal később megszereztem a jogosítványt, és én is elkezdtem versenyezni egy 500-as Fiattal. Ő elhagyta az országot, de én benne ragadtam a rali világában – elevenítette fel a kezdeteket Mixi.
Ennek már 45 éve, de a versenyző szenvedélye nem csitul. Sőt! Egyre inkább fokozódik. A versenyzés mellett a veterán autókat is gyűjti. A szentendrei családi háza kertjében legalább tucatnyi különböző, 30 évnél idősebb négykerekű áll, de az igazi büszkeségeit egy nem messze bérelt hangárban tartja. A megélhetését a helyi rádiónál vezetett kétórás élő műsora biztosítja, korábban a Szilágyi Erzsébet fasoron működtetett egy autókozmetikát három évtizeden keresztül. Ennek köszönhetően maga is konyít a kocsik felújításához.
– A koronavírus hat szponzoromat juttatta csődbe, ebből kifolyólag pedig most nem tudok versenyezni. Egyetlen indulásra ugyanis 6-800 ezer forintra van szükség. Ezért döntöttem úgy, hogy megpróbálom a gyűjteményem egy részét értékesíteni – mondta, miközben otthonából elindultunk a szerelmeihez.
Mint kiderült, Mixi elszántságára a házassága is ráment.
– A feleségemmel két évtizednél is tovább éltünk együtt, de két éve közölte, unja, hogy a kocsikat jobban szeretem, mint őt, de ez nem igaz. Békében, szóváltás nélkül váltunk el, ma is jó a kapcsolatunk – mesélte, miközben meg is érkeztünk Mixi második otthonába.
– Az autók többsége csak esztétikai hibás, de mindegyik javítható – mutatott körbe a hangárban a versenyző. És hogy melyik darabra a legbüszkébb?
– Az 1968-ban gyártott Morris egy valódi ritkaság. Ezzel együtt öt darab maradt fenn ebből a világon. Akármennyire is ütött-kopott, ez a legdrágább kincsem. Fel szeretném újítani, hogy egy szuper versenyautó váljon belőle – mondta büszkén. Mixi eladna többek között egy Saabot, egy Zsukot, több Peugeot-t, egy Trabantot és hasonló veterán masinákat.