Az elmúlt hetek időjárása erősen hasonlít egy hullámvasút nyomvonalára, a fogcsikorgató mínuszok mellett tavaszi napsütésben is volt részünk, volt olyan, hogy ugyanazon a napon. Persze nem időjárás-jelentést szeretnénk az autós oldalon adni, csupán a reggeli nagy mínuszok okozta gondok egyikéről, a hidegindításról ejteni pár szót.
Forrás: Shutterstock
Egyre több esetben látni autósokat, hogy az első hideg beálltával szembesültek a gyenge akkumulátor miatti nehézkes indulással. Ennek oka, hogy egy egyébként is rossz állapotban lévő akku –10 fokos hidegben teljesítményének negyedét, harmadát is elveszítheti, mely nem elegendő már a hideg motor indításához szükséges áramigény kielégítésére.
Amennyiben végképp nem indul a motor vagy betolással vagy a köznyelv szerint bikázásnak hívott eljárással kelthetjük életre a motort. Ez utóbbinál egy speciálisan erre a célra készített kábelpárral vezethetünk áramot egy másik autó akkumulátoráról saját autónkba. Persze, a köznyelv szerint csak bikakábelből sem mindegy, milyet tartunk az autónkban. Sajnos a piacot manapság a silány minőségű, áram vezetésére csak korlátozottan alkalmas, olcsó szettek uralják, melyek egy testesebb motor elindítására gyakorlatilag alkalmatlanok.
Az olcsó bikakábelek ugyanis olyan vékony, ráadásul a csipeszeknél rosszul illesztett drótból készülnek, melyek képtelenek átvinni azt az áramerősséget, amit a motor a hidegben való indítás során megkövetelne, így még a bikázás is csak haszontalan nyökögés lesz. A megoldás egy újabb pár kábel felhelyezése lehet.
Fontos a kábelek végén lévő krokodilcsipeszek gondos felhelyezése is. A hányaveti módon felrakott csipeszek csak kis felületen érintkezhetnek a sarukkal, ami akadály lehet a megfelelő áramerősség átvitelében, ezért igyekezzünk úgy felrakni ezeket, hogy minél nagyobb felületen csatlakozzanak. Először mindig a pozitív sarkokat kössük össze a piros kábellel, ügyelve arra, hogy sehova ne érintsük az autókon a másik végét, majd a megfelelő csatlakoztatás után a negatív saruk következhetnek a fekete kábellel.
* Kis ideig várjunk, hogy az átáramló áram kissé rásegítsen a döglött aksinkra, és csak utána kíséreljük meg az indítást.
* Ha nem forgatja eléggé az indítómotorunkat, először is ellenőrizzük a kábelek megfelelő csatlakozását, majd a donorautó motorjának fordulatszám-emelésével segíthetünk a nagyobb töltés eléréséhez.
* Sikeres indítás után figyeljen arra, hogy a már forgó motornál a kábel ne érjen a ventilátorhoz, ékszíjhoz, mert súlyos baleset lehet belőle.
* A lecsatlakoztatásnál a piros kábelkapcsolat oldásával kezdjen, majd a testkábelekkel!