A koronavírus-járvány idején a kijárási korlátozások miatt a közlekedési balesetek, és ezzel együtt a sérültek száma is jelentősen csökkent, bár ez országos szinten eléggé eltérő értékeket mutat.
Forrás: Shutterstock
A közlekedés magában hordozza a veszélyt, a baleset a pillanat törtrésze alatt megtörténhet, és mint a statisztikák mutatják, az esetek 93 százalékában emberi hibára vezethető vissza az ok.
Az is kiderül a Magyar Autóklub által közzétett táblázatokból, hogy Magyarországon a legnagyobb biztonságban a Dél-Dunántúlon közlekedhetünk, tíz évre visszamenőleg itt történt a legkevesebb baleset, és az elmúlt három esztendőben ebben a régióban volt a legkevesebb halálos áldozattal járó baleset is. A közép-magyarországi régió természetesen kiemelkedik minden statisztikából, a balesetek, a halálos balesetek és az utakon elhunytak számát tekintve magasan az országos átlag felett van, persze ez a nagyobb népsűrűségnek is betudható. Örömteli azonban, hogy az ittas vezetés tekintetében Budapest a legalacsonyabb értékeket mutató régiók között szerepel, miközben Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében közel kétszer akkora eséllyel találkozhatunk ittas vezetővel, mint a fővárosban.
Érdekes az is, hogy a baleseti okok tekintetében mekkora különbség van az egyes megyék közt. Budapest kivételével a legtöbb baleset a gyorshajtás miatt következik be, a „leggyorsabb megyék” címre Pest és Borsod pályázik, a főváros után itt mérik a legtöbb sebességtúllépőt. Meglepő, hogy bár Budapesten van a legtöbb gyorshajtó, a baleseti statisztikákban az elsőbbségi jog és a kanyarodás, mint baleseti ok nagyobb számmal szerepel, de kiugróan magas a gyalogoshiba miatti is. A legalacsonyabb értéket mutató baleseti ok a figyelmetlenség, a 2020-as statisztikák szerint például Szolnok megyében egyetlen alkalommal sem jelölték meg ezt a helyszínelők.
Egy másik összeállítás azt igyekezett kideríteni, hogy életkor és nem szerint kik okozzák a legtöbb balesetet, és nem várt eredmény született. Elsőre mindenki a fiatalokat jelölné meg a legnagyobb baleseti faktornak, pedig a negyvenes férfiak, főleg, ha szürke autóban ülnek, sokkal több balesetet okoznak, mint a fiatalok, vagy éppen az idősebb korosztály.
Míg a fiatalok az összes káresemény 15 százalékáért tehetők felelőssé, addig negyvenéves kor körül megfordul a trend, és a nyugdíjas korosztályig a balesetek 60 százaléka írható ennek a korosztálynak a számlájára.
A statisztikák töméntelen mennyiségű adata közül érdemes kiemelni még egyet, amely szerint a közhiedelem alapján a hölgyek rosszabbul vezetnének férfi társaiknál. Erre ugyanis a statisztikák rácáfolnak: a balesetek 62% százalékában voltak a férfiak felelősek a történtekért, vagyis egy hölgy sofőr mellett elvileg nagyobb biztonságban lehetünk.