<p align="justify">A koronavírus-járvány teljesen átrajzolta mindannyiunk életét, hétköznapjait. Megvan, hogy kik jártak jól a pandémiának köszönhetően.
A kialakult helyzetre minden cég próbált jól és gyorsan reagálni, voltak amik belebuktak és kénytelenek voltak a COVID miatt lehúzni a rolót, más területen működő vállalkozások viszont szárnyalnak. A járvány legsúlyosabb hetei alatt számtalan cikk és tanulmány született a COVID veszteseiről. Kevesebb szó esik viszont azokról az ágazatokról és vállalati szereplőkről, amik előnyt tudtak kovácsolni a pandémia által megváltozott körülményekből.
– Mivel a kialakult helyzet nem gazdasági eredetű, így a számokból nem lehetett következtetni arra, ami történt. Így azon vállalkozások tudták megőrizni szerepüket és növekedést produkálni ebben az időszakban, amik azonnal és rugalmasan tudtak idomulni a változásokhoz. Volt felhalmozott tőkéjük, vagy eleve olyan szolgáltatással foglalkoztak vagy termékkel rendelkeztek melyek felértékelődtek a pandémia hatására – mondta el a Borsnak Osztovics Ádám, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának vezetője.
A cég tanulmányt végzett azzal kapcsolatban, hogy mely ágazatok jártak jól a járványnak köszönhetően.
A szakember példaként hozta fel az online áruházakat, az alapélelmiszerek előállítóit, a Tech cégeket és a logisztikai szektort, ahol hihetetlen sikereket értek el a vállalatok.
A vírushelyzet az éttermek számára nem sok jót hozott. A bevételkiesést házhoz szállítással próbálták kompenzálni a vállalatok, ami a fogyasztói szokások átalakulásával közép-, hosszú távon növekedést hozhat. Ezt mutatja a Falatozz.hu forgalmi statisztikája is, az oldalt használó új megrendelők száma 59%-kal növekedett. De ugyanígy megugrott a Netpincér és a Wolt is.
Osztovics Ádám elmondta, a megnövekedett online vásárlások miatt a futárcégek megbízásai 31%-kal nőttek, és az online csapatmunkát támogató platformok is fejlődtek a forgalomban. Például a Microsoft Teams napi felhasználói száma márciusban 12 millióról 44 millióra nőtt. De 168 %-ot ugrott például a felmérés szerint a liszt értékesítése is.
A kérdés persze az, hogy az átoltottság növekedésével és a folyamatos nyitással hogyan alakulnak majd ezek a számok, és melyek lesznek azok a termékek és szokások, amik velünk maradnak a COVID után.
– Szerintem az a növekedés, ami az elmúlt időszakban végbement a logisztikában vagy digitalizáció területén, az már átütött egy olyan küszöbértéket, ami már lehetővé teszi az ezekben szereplő cégek fennmaradását. A növekedésük a járvány után kisebb mértékben, de csökkenni fog – mondta Osztovics, aki szerint visszább esik a népszerűsége a nyelvtanuló applikációknak, az online szerencsejátéknak, a videómegosztásnak vagy a telefonos társkeresőknek.
A felmérés szerint középtávon is velünk maradhatnak olyan vásárlási szokások, amik továbbra is inkább a helyi őstermelőket részesítik előnyben, vagy a webshopokat. De maradhatnak olyan kialakult dolgok, amik a napi rutin részévé váltak, mint az otthoni kenyérsütés vagy a távmunka. A szakértők szerint a vírus legyőzése után is jobban fog figyelni az ember a higiéniára.