A német ADAC Autóklub minden évben közzéteszi a meghibásodási statisztikákat, melyet egész évben a német közutakon üzemeltetett sárga angyalaik rögzítenek.
Forrás: Shutterstock
A 2020-as évben az ADAC szakemberei 3,4 millió alkalommal segítettek a bajba jutott autósokon, így a meghibásodásokról általuk közölt számok talán a legpontosabbak a kontinensen. Ezek a statisztikák az úton valamilyen okból meghibásodott, vezetőjüket cserben hagyó autókról szólnak, vagyis a szervizekben elvégzett egyéb megbízhatósági szereléseket nem tartalmazzák.
Mégis jó képet adnak arról, hogy napjaink autóinak mi a gyengéje, mely típusok okozták a legtöbb fejfájást tulajdonosaiknak. A kimutatást persze torzítja, hogy fiatal autók esetén a márkák saját asszisztens-szolgáltatást üzemeltetnek, így ezek számadatai nem kerülnek az ADAC táblázataiba, amit a prémiumautók jó szereplése is mutat.
De milyen hibával robbannak le az autók manapság?
* A 2011-ig visszavezetett táblázatból kiderült, hogy a legtöbb gondot az akkumulátorok okozzák, a riasztások 46,3 százalékánál derült ki az áramforrás hibája.
* A második helyre közel 16 százalékos résszel a motor körüli gondok érkeztek, a vezérlés, a gyújtás, a befecskendezés, vagy épp a jeladók hibái bénították meg az autókat.
* Harmadik helyezett csoport a fékek, futóművek és karosszériameghibásodások, mintegy 14,2 százalékos eredménnyel.
* A további kategóriák sorrendje az elektromos részegységek, a kerekek, az üzemanyagrendszer, majd a klíma meghibásodása.
Idén az ADAC már külön statisztikában mutatja be az elektromos autók gondjait is, ahol érdekes módon a 12 voltos akkumulátor okozza szintén a legtöbb problémát. Ez az akku az elektromos autóknál felel minden olyan szerkezet árammal való ellátásáért, ami nem a hajtóakkumulátor feladata, mint a világítás, ajtónyitás, fedélzeti elektronikák üzemeltetése.
A második helyre persze belsőégésű motor hiányában az elektromos rendszer került, fontos adat ugyanakkor ezen típusok megbízhatóságáról, hogy az elektromos hajtással összefüggő részegységek mindössze 4,4 százalékban okoztak útszéli várakozást.
A kisautók esetében egész jó a helyzet, az autók éves átlagos 10 ezer kilométeres futás mellett alacsony meghibásodási értéket mutatnak, csak az Opel Meriva 2013-2017 közti, valamint a Renault Clio 2012 óta gyártott modelljei mutatnak gyenge eredményeket.
Érdekes, hogy a legjobban a Mini teljesít évek óta. A legnépszerűbb alsó középkategóriában több modell eredménye sem érte el a zöld jelzéshez szükséges szintet, a Renault csoport modelljei, beleértve a Daciát, a Nissant és magát a Renault-kat is kifejezetten az átlag alatt teljesítenek, a Kangoo és Scenic modellek több évben is piros, vagy narancs jelzést kaptak.
A Volkswagen Csoport márkái ugyanakkor jól teljesítenek megbízhatósági szempontokból, egyedül a Touran esetében vannak sorozatos sárga jelek. A középkategóriában az Audi és a BMW is szépen hozza az elvárt minőséget, ugyanakkor a Ford bukdácsolása a Mondeóval és az S-Max-szel is szembetűnő.
Még egy nagy mumusa van ennek a kategóriának, a Seat Alhambra/VW Sharan páros, ahol a két autó szinte teljesen megegyezik, és egyformán sok meghibásodást is prezentálnak, ami egy családi autó esetében semmiképp sem előny.