Érdekes esettel jelentkezett olvasónk. Az üzletben a koronavírus-járvány miatt nem vették vissza a fülhallgatóját. Mit lehet tenni ilyen esetben?
Gábor nevű olvasónk érdekes problémával kereste meg szerkesztőségünket.
– Fülhallgatót szerettem volna vásárolni, mert tönkrement az előző. Az interneten kinéztem a számomra megfelelő típust. Kellemes, basszusos hangzást, megfelelő hangerőt ígért a gyártó. Nagyon megörültem, amikor az egyik telefonszolgáltató üzletében megtaláltam a fülhallgatót. Megvettem, hazavittem, kibontottam a dobozt és kipróbáltam.
– Ekkor szomorúan tapasztaltam, hogy a füles egyáltalán nem azt a minőséget hozza, amit az interneten ígértek és az értékelők megírtak: semmilyen basszus nem szólt és csak a magas hangokat játszotta le. Másnap azonnal visszavittem a fülhallgatót ugyanabba az üzletbe, ahol megvettem. Az eladó pedig nem vette vissza a fülest, arra hivatkozva, hogy a koronavírus-járvány miatt nem veheti vissza, mert hozzáért a bőrömhöz, így ez fertőzésveszéllyel jár – zárja történetét Gábor. Vajon mit mond a fogyasztóvédelem? Helyesen járt-e el az üzlet?
A fogyasztókat alapvetően megilleti az elállási jog, azonban vannak részletszabályok.
– Az indoklás nélküli elállási jog higiéniai termékre nem vonatkozik – kezdi dr. Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője. Kiemelte: arra nincs rendelkezés, hogy mi minősül ilyen higiéniás terméknek. Webáruházak esetében sincs szabályozva, hogy ezzel az indokkal mit vehetnek vissza és mit nem. – Egy fogkefe vagy borotva például – rendeltetésének megfelelően – ebbe a kategóriába tartozik, hiszen ha a vásárló kibontja, kipróbálja és nem válik be, akkor értelemszerűen nem veszik vissza. A fehérneműket még ide lehet sorolni ugyanezen okok miatt – folytatja a szóvivő.
Dr. Kispál Edit azt mondta: a szabályozatlan esetekben a bíróság dönthet.
Egy bútorüzlet nem volt hajlandó visszavenni egy matracot, arra hivatkozva, hogy már feküdtek rajta, és a termék érintkezett a fogyasztó bőrfelületével.
Az ügy végül a bíróságon kötött ki, ahol az ítélet a vásárlóknak kedvezett: az üzlet köteles volt visszavenni a matracot, mivel azt ki lehet tisztítani – mesélte a FEOSZ szóvivője, aki hozzátette: a fülhallgatót eladó üzlet helyesen járt el, amikor megtagadta a visszavételt.
– A fülhallgató speciális eset, hiszen a felületét használat után egy alkoholos vagy fertőtlenítő kendővel át lehet törölni, tisztítani a füldugó rész felületét, ennek ellenére véleményem szerint megállja a helyét az üzlet eljárása.
Dr. Kispál Edit hangsúlyozta: a fogyasztóvédelmi rendelkezések a koronavírus-járvány idején sem változtak. – A szabályozás vírushelyzettől független – húzta alá.
Az elállási jogról szóló kormányrendelet szerint az interneten, webáruházból rendelt termékek esetében a vásárlástól számított 14 napig indoklás nélkül gyakorolható az elállási jog. Kivéve az olyan termékek esetében, amely zárt csomagolású és egészségvédelmi vagy higiéniai okokból felbontás után nem küldhető vissza.