Aktuális

Nem vették vissza a fülhallgatót a járványhelyzetre hivatkozva – jogos ez? Utánajártunk

Bors

Létrehozva: 2021.05.31.

Érdekes esettel jelentkezett olvasónk. Az üzletben a koronavírus-járvány miatt nem vették vissza a fülhallgatóját. Mit lehet tenni ilyen esetben?

Gábor nevű olvasónk érdekes problémával kereste meg szerkesztőségünket.

– Fülhallgatót szerettem volna vásárolni, mert tönkrement az előző. Az interneten kinéztem a számomra megfelelő típust. Kellemes, basszusos hangzást, megfelelő hangerőt ígért a gyártó. Nagyon megörültem, amikor az egyik telefonszolgáltató üzletében megtaláltam a fülhallgatót. Megvettem, hazavittem, kibontottam a dobozt és kipróbáltam.

– Ekkor szomorúan tapasztaltam, hogy a füles egyáltalán nem azt a minőséget hozza, amit az interneten ígértek és az értékelők megírtak: semmilyen basszus nem szólt és csak a magas hangokat játszotta le. Másnap azonnal visszavittem a fülhallgatót ugyanabba az üzletbe, ahol megvettem. Az eladó pedig nem vette vissza a fülest, arra hivatkozva, hogy a koronavírus-járvány miatt nem veheti vissza, mert hozzáért a bőrömhöz, így ez fertőzésveszéllyel jár – zárja történetét Gábor. Vajon mit mond a fogyasztóvédelem? Helyesen járt-e el az üzlet?

Fogkefét sem vihetünk vissza

A fogyasztókat alapvetően megilleti az elállási jog, azonban vannak részletszabályok.

– Az indoklás nélküli elállási jog higiéniai termékre nem vonatkozik – kezdi dr. Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője. Kiemelte: arra nincs rendelkezés, hogy mi minősül ilyen higiéniás terméknek. Webáruházak esetében sincs szabályozva, hogy ezzel az indokkal mit vehetnek vissza és mit nem. – Egy fogkefe vagy borotva például – rendeltetésének megfelelően – ebbe a kategóriába tartozik, hiszen ha a vásárló kibontja, kipróbálja és nem válik be, akkor értelemszerűen nem veszik vissza. A fehérneműket még ide lehet sorolni ugyanezen okok miatt – folytatja a szóvivő.

Bíróságon folytatódhat

Dr. Kispál Edit azt mondta: a szabályozatlan esetekben a bíróság dönthet.

Egy bútorüzlet nem volt hajlandó visszavenni egy matracot, arra hivatkozva, hogy már feküdtek rajta, és a termék érintkezett a fogyasztó bőrfelületével.Az ügy végül a bíróságon kötött ki, ahol az ítélet a vásárlóknak kedvezett: az üzlet köteles volt visszavenni a matracot, mivel azt ki lehet tisztítani – mesélte a FEOSZ szóvivője, aki hozzátette: a fülhallgatót eladó üzlet helyesen járt el, amikor megtagadta a visszavételt.

Nem változtak a szabályok

A fülhallgató speciális eset, hiszen a felületét használat után egy alkoholos vagy fertőtlenítő kendővel át lehet törölni, tisztítani a füldugó rész felületét, ennek ellenére véleményem szerint megállja a helyét az üzlet eljárása.

Dr. Kispál Edit hangsúlyozta: a fogyasztóvédelmi rendelkezések a koronavírus-járvány idején sem változtak. – A szabályozás vírushelyzettől független – húzta alá.

Két hétig visszavihetjük a terméket

Az elállási jogról szóló kormányrendelet szerint az interneten, webáruházból rendelt termékek esetében a vásárlástól számított 14 napig indoklás nélkül gyakorolható az elállási jog. Kivéve az olyan termékek esetében, amely zárt csomagolású és egészségvédelmi vagy higiéniai okokból felbontás után nem küldhető vissza.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek