A nyári időszak rendszeresen próbára teszi az autósokat, hogy egy kirándulásra vagy nyaraláskor hogyan pakolják be a család motyóit az autóba.
Forrás: Shutterstock
Gyakorlatilag a platós teherautókon kívül nincs olyan kocsi, amelynek ne lehetne telerakni a csomagterét úgy, hogy még mindig marad egy rakás holmi, aminek helyet kell találni. És akkor még nem beszéltünk a legkülönbözőbb sporteszközökről, mint a kerékpárok, kajakok, szörfdeszkák, és sorolhatnánk még. Ez utóbbiak egyébként sem férnének az utastérbe, így vagy a tetőn vagy legújabb divat szerint az autó hátsó részén, a lökhárítóra vagy épp a vonófejre szerelt speciális tartón kell nekik helyet találni.
A csomagok elsősorban a tetőre szerelt dobozba kerülhetnek, szerencsére manapság már nem divat a csomagtartóra spaniferezett bőrönd, hiszen a műanyag dobozokban nemcsak az időjárás és az utazás viszontagságai – mint például bogarak –, ellen vannak védve csomagjaink, hanem egy parkolóban a nem kívánatos kezek dézsmálását is megakadályozzák.
A skála széles mind formailag, mind méretben, de a legnagyobb különbség az árak terén jelentkezik. A dobozoknál persze először az árcímke tűnik fel mindenkinek, ugyanakkor az olcsók nem csupán a megjelenésükben és szolgáltatásaikban maradnak el az etalon dobozok mögött, de biztonságban is. Nem kell senkinek elmagyarázni milyen veszélyes lehet egy menet közben lerepülő 40-50 kilós doboz, vagy esetleg egy koccanásos balesetnél az elöl álló autóba csúszó box. Szolgáltatások terén pedig elég csak olyan apróságokat említeni, mint a biztonságos zárhatóság, a több oldalról való nyithatóság, illetve a belső rögzítési pontok takarása, amely megakadályozza a csavarok okozta károkat.
A kerékpártartóknál a tetőre szerelt tartók divatja még tartja magát, de egyre szélesebb a választék az autó mögé, a menetirányra merőlegesen szereltekből. Az árak szerint is elég széles a szórás, a legegyszerűbb mintegy húszezer forintos rögzítőtől a több százezres tartóig mindenki megtalálhatja magának az ideálisat. Ezek használata kényelmesebb, mert nem kell magasra emelni pakoláskor a bringákat. Arról nem is beszélve, hogy a tető is szabad marad a bőröndnek.
Felszerelés szerint alapvetően két típust lehet megkülönböztetni. Az egyik változat, amikor az autóra szerelt vonóhorogra támaszkodik a rendszer, ez érdekes módon olyan erősen képes szorítani a vonógömböt, hogy véletlenül sem fognak lebillenni a kerékpárok. Miután kevés autó rendelkezik vonófejjel, létezik egy másik típus, ami a hátsó lökhárítóra és az ötödik ajtóra támaszkodik. Ezek egyetlen hátránya, hogy a csomagtartó gyakorlatilag nyithatatlanná válik, míg a vonóhorgos verzióknál léteznek olyanok, amelyeket a bringákkal együtt el lehet billenteni a csomagtér nyitásához.
Érdemes a kerékpártartó kiválasztása előtt a szállításra váró bringákat is megnézni. A rögzítés szempontjából nem mindegy, milyen vázzal rendelkeznek. A tartók egy része a váz vízszintes rúdjánál tartja a kerékpárt, és a kerekek szabadon lógnak a levegőben, ugyanakkor van olyan, ahol a bicikli egy tartósínen áll, a váznál csak az autóhoz rögzítés történik, de a súly maga nem ott jelentkezik. Ez főleg mountain bike-oknál, vagy gyerekbicikliknél lehet fontos választási szempont. Persze mintegy tízezer forintért lehet olyan rudat is kapni, ami a nyereg és a kormány közé szerelhető, és így függesztve is szállítható a kerékpár.
Fontos ugyanakkor, bárhol is szállítja a bringákat vagy más sporteszközöket, azok mindig rendesen legyenek rögzítve, és ezt minden megállásnál érdemes ellenőrizni.