Európa szinte minden fejlett országának nagyvárosait ellepték a bérrollerek miközben besorolásuk, vagy akár használatuk szabályozása máshol is gondot okoz: vajon kell-e használatukhoz bukósisak, jogosítvány, esetleg biztosítás?
Olvasónk, Zsolt éppen egy buliból tartott hazafelé, kocsi helyett a bérelhető elektromos rollert választotta.
– Ittam alkoholt, de ezért nem is vezettem. A belvároson belül közlekedtem a fővárosban, béreltem hát egy e-rollert, hogy hamarabb érjek haza – mesélte a férfi a Borsnak, aki igencsak meglepődött, amikor lemeszelték a zsaruk.
Megszondáztattak. Nyilván nem lepődtem meg, hogy pozitív lett, bevittek ittas vezetés miatt. Éjszakára bent tartottak a fogdán, mondván a vallomásomat csak józanul vehetik fel, és azt meg kell várni
– mondta Zsolt. Kiderült, nemcsak az alkoholos befolyásoltság volt a gond, az is, hogy bukósisak nélkül közlekedett. – Várom, hogy mi lesz a vége a rendőrségi eljárásnak – tette hozzá.
Nemcsak a helybeliek, a külföldiek is előszeretettel pattannak elektromos rollerre a fővárosban. Rendszerint bukósisak nélkül, hiszen a járműhöz nem jár automatikusan.
De mégis milyen szabályok vonatkoznak rájuk, kötelező-e egyáltalán? Dr. Borbély Zoltán, közlekedési szakjogász szerint be kellene emelni az elektromos rollereket a KRESZ-be, mert nincs rájuk vonatkozó jogszabály.
– Én nem tudok segédmotorként gondolni az e-rollerre, hiszen sem üléssel, sem pedállal nem rendelkezik – jegyezte meg a szakértő, aki
a gördeszkákhoz hasonlatosan elsősorban guruló sporteszköznek tartja a szóban forgó készülékeket.
Mint azt elmondta: a fentebbi esetet már csak azért is problémás bűncselekménynek tekinteni, mivel kizárólag a gépi meghajtású szerkezetek tekinthetőek járműnek.
Szabálysértési eljárás számos ügyben indulhat, hatályos törvény nélkül azonban bűncselekményről semmiképp sem beszélhetünk
– szögezte le Borbély, aki szerint az lenne a legfontosabb, hogy a jogalkotók beemeljék a KRESZ-be az elektromos rollereket, méghozzá járműként.
A hazánkban jelenleg is megvásárolható, illetve kibérelhető e-rollerek legmagasabb hivatalossebessége maximum 25 kilométer per óra, melynek értelmében nem minősíthetőek segédmotorként, vagyis vezetőjük sem jogosítvány birtoklására, sem bukósisak, illetve egyéb védőfelszerelés használatára nem kötelezhető – ráadásul az adott „járművet” biztosítani sem kell.
A Baranya Megyei hírportálnak a Baranya Megyei Rendőr-főkapitányság márciusban azt nyilatkozta, hogy
az elektromos rollerek sporteszköznek minősülnek, így azok használóját gyalogosnak kell tekinteni,
azaz a gyalogosokhoz kapcsolódó KRESZ-szabályok vonatkoznak rájuk. Ez tehát azt is jelenti, nincs olyan biztonsági előírás (például bukósisak vagy könyök- és térdvédő használata), ami az elektromos rollerrel utazó testi épségének védelmét szolgálná.