Bár a legtöbb járművezető azt gondolja, a megfelelő üléspozíció a kocsiban magától értetődő, ez általában nem igaz. A helyes testhelyzet elengedhetetlen a biztonságos vezetéshez.
Forrás: Skoda Media
Minden kezelőszervet – különösen a kormánykereket és a pedálokat – el kell tudni érni anélkül, hogy nyújtózkodni kellene vagy természetellenes mozdulatokat tenni.
Először is fontos, hogy minél egyenesebben üljünk. Három oka van annak, hogy miért nem szabad „feküdni”. A jó kilátás és az autó fentebb említett irányítása mellett azért is, mert a biztonsági öv nem tud megtartani, ha a test és az öv között rés van, hanem hajlamos alácsúszni. Ezt a jelenséget „submarining”-nek nevezik – ilyen pozícióban, amikor a test előre lő, a biztonsági öv a nyak körül akad, és fojtogat.
Az ülés hosszanti beállítására is van egy alapszabály: a lábak soha nem lehetnek teljesen kinyújtva, még akkor sem, ha a pedált lenyomjuk egészen a padlóig. Mindig legalább enyhén behajlítva kell maradniuk, különben az ízületekben lévő csontok a testen keresztül felfelé kényszerülnek, mint egy teleszkópos esernyőn.
Hasonló a helyzet a kormánykerékkel kapcsolatban is. Úgy kell helyesen tartani, hogy a kezek „háromnegyed három” helyzetben vannak. Ez a fogás sokkal szélesebb körű manőverezést tesz lehetővé. A mai kormánykerekek formájukkal megkönnyítik ezt, hiszen a megfelelő helyeken süllyesztettek és a tenyér megtámasztására kiszélesítettek. A biztonságot is szolgálja, mert ha a légzsák aktiválódik, a kezeket az oldalsó szabad térbe kényszeríti.
Ugyanilyen fontos azonban, hogy ne üljünk túl közel a kormánykerékhez, és így a légzsákhoz sem. Az ideális pozíció a légzsákok időzítésével függ össze: nem akkor kell érintkezniük a testtel, amikor megtelnek, vagy amikor a legnagyobb keménységűek, hanem pontosan abban a pillanatban, amikor elkezdenek leereszkedni.
Az ideális ülés-kormánykerék távolság beállításához a hátát és mindkét lapockáját kényelmesen a háttámlán nyugtatva tartsa maga előtt kinyújtott karját, miközben a csuklójának a kormánykerék felső peremén kell nyugodnia. Majd amikor a korábban említett helyzetben megfogja a kormánykereket, a karja könyökben behajlított.
A fejtámla beállítása is fontos. Ha a mérete és a sofőr magassága lehetővé teszi, ideális, ha a teteje olyan magasan van, mint a feje búbja. Nem baj, ha a fejtámla egy kicsit alacsonyabb, ha az utas nagyon magas, de a teteje soha nem lehet alacsonyabban, mint a fülcimpa fölső része.
Az ülés beállításának utolsó szempontja a magasság. A mutató itt az, hogy egy összeszorított ökölnek el kell férnie a feje és az autó mennyezete között. Ez azért van, hogy minimálisra csökkentsük a felső gerinc sérülésének esélyét, ha az autó netán felborul.