Aktuális

Kiderült: Ennyire robbannásveszélyesek az elektromos autók valójában

Bors

Létrehozva: 2021.07.11.

Egyre több az elektromos autó az utakon: joggal vetődik fel a kérdés a nagyfeszültségű elektromos rendszerek biztonságával kapcsolatban: mennyire vannak kitéve az utasok vagy a környezet az áramütés veszélyének? Mennyire tűzbiztosak az akkumulátorok?

Forrás: Shutterstock

A balesetkutatók és a biztosítótársaságok által végzett tanulmányok és tesztek megnyugtató eredményt hoztak, az elektromos autók biztonságuk tekintetében nem maradnak el a hagyományos hajtásrendszerrel rendelkező autóktól.

Töltőállomáson sem fenyeget veszély

A számos védelmi intézkedésnek köszönhetően e járművek elektromos alkatrészei még nedves körülmények között sem fenyegetnek áramütés veszélyével – sem álló helyzetben, sem menet közben, sem a töltőállomáson „tankolva”, sem pedig baleset esetén. A tűzveszély sem nagyobb az elektromos autóknál, mint a hagyományos belsőégésű motorral szerelt modelleknél, már csak azért sem, mert nem hordoznak a fedélzetükön tűzveszélyes üzemanyagot.

Mindemellett az egészségügyi és műszaki mentők, illetve a szervizszolgáltatók célzott képzésben is részesülnek a korszerű elektromos autókkal követendő eljárásról. Ellentétben az olykor hallható feltételezésekkel,

az elektromos autók nagyfeszültségű rendszere sem menet közben, sem a töltés során nem jelent semmiféle áram­ütésveszélyt.

Erről védőmegszakítókkal és széles körű érzékelőrendszerrel ellátott, kifinomult biztonságtechnika gondoskodik, s minden elektromos alkatrész olyan védelemmel rendelkezik, hogy autómosóban, esőben vagy árvízben sem léphet fel áramütés veszélye.

Nincs benne gyúlékony üzemanyag

Mindemellett számos tanulmány mutatta ki, hogy az elektromos járművek esetében éppoly alacsony a tűzveszély, mint a belsőégésű motorral szerelt modellekben. Az elektromos autók fedélzetén konstrukciójukból adódóan nincs gyúlékony üzemanyag, egy ép lítiumionakkumulátor spontán begyulladását vagy egy égő elektromos jármű berobbanását pedig műszaki szempontból csaknem lehetetlennek tartják a szakértők.

A Skoda ENAQ iV EuroNCAP töréstesztjén, ahol az autó a maximális 5 csillagot kapta, be­bizonyosodott, hogy a fedélzeti nagyfeszültségű rendszer nem jelent megnövekedett kockázatot baleset során, ugyanis ütközéskor az elektromos alkatrészek ezredmásodpercek alatt automatikusan lekapcsolódnak az akkumulátorról, így már nincsenek feszültség alatt.

A vezetőt, az utasokat, a baleset további részeseit és a mentőket így nem fenyegeti áramütés veszélye. Az ütközési teszt során a jármű padlózatában jól védetten elhelyezett akkumulátorblokk a de­formálódó karosszéria ellenére is sértetlen maradt.

A tűzoltók tudják, mit kell tenniük

Ha minden meghozott biztonsági óvintézkedés ellenére mégis tűz ütne ki, az elektromos jármű oltása másként zajlik, mint a belsőégésű motorral hajtott autóké. A tűzoltók ezért speciális oktatásban és továbbképzésben részesülnek, tovább bővítve a helyszíni teendőkre vonatkozó ismereteiket.

A tűzoltók hőkamerával is vizsgálhatják a nagyfeszültségű akkumulátor állapotát, és szükség esetén lehűthetik, hogy megakadályozzák a hajtásrendszer-akkumulátorának kigyulladását. Mivel az akkumulátorok néha késleltetve vagy ismételten is kigyulladhatnak, az elektromos járműveket balesetet követően biztonsági okokból elkülönítve vagy vízmedencében helyezik el, amíg nem zárható ki a sérült akkumulátor öngyulladásának vagy újbóli meggyulladásának veszélye.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek