Kijelölnek helyi lakosoknak szóló parkolóhelyeket, ahol esténként csak ők állhatnak meg, hogy munkából hazatérve ne kelljen parkolóhelyet keresni. Az ötlet nem hülyeség, de a megvalósítás, úgy tűnik, politikai alapon megy a fővárosban.
Forrás: Shutterstock
Úgy tűnik, Karácsony Gergelyék politikai alapon osztják a helyi lakosoknak a parkolás lehetőségét – írja a Metropol. A főváros vezetése egy éve szívatja az V. kerület lakóit: a Belváros már tavaly kérte, hogy a kerületi polgármesterek kijelölhessék azokat a parkolóhelyeket, ahol esténként csak a helyi lakók állhatnak meg autóikkal. Erre a fővárosi vezetés továbbra sem ad módot a Belvárosban, de az ötletet lenyúlták: hétfőn jelentették be ugyanis, hogy az ellenzéki vezetésű Terézvárosban, nyugat-európai példára(!) 405 helyen, a parkolóhelyek 30%-án, 18-07 óra között, kizárólag a helyi lakók autói várakozhatnak. Az ötlet Szentgyörgyvölgyi Péter belvárosi (Fidesz-KDNP) polgármestertől származik, akit viszont kihagytak az egész programból.
A főváros sajtótájékoztatóján Karácsony Gergely meg sem jelent, hiszen éppen kampányol: nyakig van az ellenzéki előválasztásban, mert miniszterelnöki álmokat dédelget. Ezért Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke, Soproni Tamás terézvárosi és Niedermüller Péter erzsébetvárosi polgármester, valamint Puchner Gábor, a szintén ellenzéki vezetésű Angyalföld alpolgármestere tájékoztatta a nagyérdeműt a hírről, hozzátéve, hogy majd (a fideszes vezetésű) V. kerület is partner lesz a fejlesztésben.
Ez egy város fejlesztéséről szóló program, kerületeken átívelő, pártpolitika felett álló program, amiben az V. kerület is partner lesz
– hangsúlyozta Balogh Samu.
Erről a partnerségről Szentgyörgyvölgyi Péter viszont mit sem tud, hiszen kezdeményezését, amit még tavaly novemberben tett le Karácsonyék asztalára, a főpolgármester lesöpörte a Fővárosi Közgyűlés napirendjéről. A válaszban azt írták: egy magasabb rendű jogszabály miatt nincsen lehetősége arra a fővárosnak, hogy módosítsa a parkolási rendeletét és kerületi polgármesterekkel jelöljön ki kizárólagos parkolási helyeket. Az V. kerület közben beadta forgalomtechnikai terveit is, amelyet féléves várakozás után és zavaros hivatkozásokkal szintén visszautasítottak. Ráadásul Terézváros már akkor megkapta az engedélyt, amikor a belvárosiaknak még vissza sem jeleztek. Az V. kerület fél éven át csak hallgatást és elutasításokat kapott, meg egy utolsó pillanatos meghívót a főváros hétfői sajtótájékoztatójára a VI. kerületi vívmányokról...
2020 novemberében Szentgyörgyvölgyi Péter az egész fővárosra vonatkozó javaslatot tett le a főpolgármester asztalára azzal, hogy módosítsa a közgyűlés a parkolási rendeletet. Így a kerületi polgármesterek kijelölhették volna saját kerületük lakói számára azokat a parkolóhelyeket, amelyeket csak helyiek vehetnek igénybe.
Karácsony Gergely ezt elutasította, mondván, a közgyűlés egy magasabb rendű törvény miatt nem módosíthatja parkolási rendeletét, illetve a közterületi parkolás újraosztását sem módosíthatja.
Az V. kerület beadta saját forgalomtechnikai terveit a budapesti közútkezelőhöz. A közútkezelő, 20 napos válaszadási kötelezettségét megszegve, fél évig nem reagált. Csak akkor küldtek választ, amikor az V. kerületi önkormányzat rákérdezett az ügy alakulására.
A válaszban a Fővárosi Közgyűlésre mutogattak, mint előzetesen döntést hozó szervre, illetve tudatták, hogy Terézváros megkapta a lehetőséget a kizárólagos parkolóhelyek kijelölésére. 6 hónapig semmilyen egyeztetés nem történt, legalábbis a Belváros tudtával és bevonásával.
A Metropol azt írja, Szentgyörgyvölgyi Péter kezdeményezésére 2021. augusztus 11-én asztalhoz ült Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke és Strang Tamás, a BKK infrastruktúra-fejlesztési vezetője.
A főváros jogalapot nélkülöző feltételeket tudatott. Együttműködés, de még szóbeli megállapodás sem született.
Szentgyörgyvölgyi Péter egyszer csak, múlt pénteken 16.44 órakor meghívót kapott mailen egy hétfő 10 órakor tartandó, a témával kapcsolatos fővárosi sajtótájékoztatóra…
A belvárosiak csodálkozva hallották az ominózus hétfői sajtótájékoztatón, hogy Balogh Samu kabinetfőnök partnerként emlegeti az V. kerületet. Szentgyörgyvölgyi Péter V. kerületi polgármester szerint legutóbb, amikor ő személyesen egyeztetett a BKK és Karácsony Gergely munkatársaival, csak ultimátumot kapott tőlük, és önhatalmúlag jogi megalapozottság nélküli feltételeket támasztottak. Ráadásul Szentgyörgyvölgyi szerint olyan feltételeket szabtak neki, ami a már meglévő lakossági parkolóhelyek rovására menne (Ezt Soproni Tamás terézvárosi polgármester is elismerte a sajtótájlékoztatón, hiszen a kerület 40 paroklóhelyének elvesztéséről számolt be). Arról tájékoztatták, hogy mikromobilitási pontok létrehozásához kötik a kizárólagos várakozóhelyek kialakítását. Ez a feltétel azonban nem lehetne akadály, hiszen a belvárosi önkormányzat már évek óta helyt adott kerékpártámaszoknak és Mol Bubi állomásoknak úgy, hogy emiatt nem vettek el a lakossági parkolóhelyek számából.
A tegnapi sajtótájékoztatón kiderült: egyelőre csak Terézváros volt az, amelyik már megkapta a fővárosi hozzájárulást. A folyamat jogilag nem alátámasztott, valószínű csak szóbeni megegyezések lehetnek a háttérben. Erre mutat azt is, hogy a szintén ellenzéki vezetésű VII. és XIII. kerület csak „leendő szándékát” fejezte ki, ami nem szokás egy konkrét intézkedés bejelentésekor, a fideszes vezetésű V. kerületre pedig „partnerként” utaltak – miután csaknem egy éve szívatják őket, és még az ötletüket is lenyúlták…
A Metropol kérdései a zavaros ügy kapcsán:
– Ha a fővárosnak nincsen jogi háttere ahhoz, hogy újraossza a közterületi parkolóhelyeket, mint ahogy az V. kerület elutasítása kapcsán állították, akkor ennek ellenére hogyan járulhattak hozzá Terézvárosban ezek kijelöléséhez?
– Ha a főváros mikromobilitási pontok létrehozásához köti a kizárólagos várakozóhelyek kialakítását, akkor az a közgyűlési határozatok között miért nem szerepel? Ahogyan annak sincsen definíciója, nyoma és hivatkozása, hogy mit ért a főváros a mikromobilitási ponton egyáltalán.
– Terézvárosban azért ad(ná)nak kedvezményt parkolóházakban is a helyieknek, mert elvesznek a meglévő parkolóhelyekből a rejtélyes „mikromobilitási pontok” kedvéért?
– Ha valóban partnerként tekint a főváros az V. kerületre, akkor miért egy munkanappal hamarabb, délután 16:44-kor küldenek meghívót a hétfőn reggeli fővárosi sajtótájékoztatóra?
– Hogy teheti meg a budapesti közútkezelő, hogy nem válaszol az erre megszabott határidőn belül az V. kerületnek?