Az autók használata során vannak olyan időszakosan elvégzendő ellenőrzések, amelyek a gépjármű biztonságos, üzembiztos és költséghatékony üzemeltetéséhez szükségesek.
A magyar utak állapotát egyetlen hazai autósnak sem kell bemutatni, a millió kátyúk és pocsék utak országa vagyunk, mely alaposan megterheli az ezeken közlekedő autók futóművét. Hajlamosak vagyunk gyorsan elfelejteni egy-egy nagyobb kátyú okozta ütést a felfüggesztésre, hiszen szalad tovább az autó, pedig a tonnás ütések maradandó deformációkat is okozhatnak.
A kátyúzástól, egy padkázástól elállítódott futómű többféle jelzést is adhat rövidebb-hosszabb távon.
* Az egyik ilyen szinte azonnal érezhető jelenség, amikor az autó valamelyik irányba elkezd húzni, vagy éppen a kormány középponti helyzete elfordul. Ilyenkor mindenféleképpen fel kell keresni egy futóműszervizt, ahol a szerkezeti egységek ellenőrzése után elvégzik a futómű beállítását is.
* Előfordulhat az is, hogy igazán észrevehető jelenséget nem okoz a kátyú, de egy idő után arra leszünk figyelmesek, hogy az abroncsokon rendellenes, adott esetben egyoldalú kopást tapasztalhatunk.
Hasonló módon a futómű torzulását jelzi, ha kanyarokban elkezd a gumi sivítani, olyan kanyarokban is hangot ad az abroncs, ahol korábban ilyet nem tapasztaltunk. Árulkodó jel lehet, ha fékezéskor vagy gázadásnál az autó instabilan viselkedik, folyamatosan le akar térni a pályájáról, ide-oda rángatva a kormányt. Persze ezek a jelenségek nem csak sérülés miatt jelentkezhetnek, de a futóműalkatrészek kopása is okozhatja, a gömbfejek, a lengéscsillapítók vagy a rögzítéseknél használt szilentblokkok elöregedése is bizonytalan menetteljesítményt eredményezhetnek. A téli-nyári abroncsok cseréje is jelenthet fennakadást, a különböző méretű abroncsok eltérő beállítást igényelhetnek.
Mindezek alapján látszik, hogy érdemes egy futóműszervizt legalább félévente felkeresni, mert egy ellenőrzés gyakorlatilag néhány ezer forintból megúszható, és ezzel nagyobb károkat előzhetünk meg, de mindenekelőtt meggyőződhetünk autónk biztonságos üzemeléséről.
Az átvizsgálás során megvizsgálják a futóműalkatrészek állapotát, felhívják a figyelmet egy kiszakadt porvédőre is adott esetben, javaslatot tesznek a cserélendő elemekre. Amennyiben erre nincs szükség, akkor a nagy precizitású lézeres mérőberendezés segítségével az adott autó gyári adataira állítják a futómű értékeit. Minden gépjármű esetében az autó gyártója meghatározza a futómű geometriaparamétereit: kerékösszetartás, kerékdőlésszög, utánfutási szög, melyek nagy mértékben befolyásolják az autó viselkedését. Az autósok többsége futóműállítás alatt csak a kormányzott kerekek állítását érti, pedig érdemes odafigyelni a hátsó futómű állapotára is, mely egyre több modellen már szintén állítható.
Alapszabály, hogy minden futóművet érintő beavatkozás után ellenőriztetni kell a beállításokat.