Aktuális

Mennyi időnként ellenőrizteti? Életveszélybe sodorhat az elállítódott futómű

Bors

Létrehozva: 2021.08.15.

Az autók használata során vannak olyan időszakosan elvégzendő ellenőrzések, amelyek a gépjármű biztonságos, üzembiztos és költséghatékony üzemeltetéséhez szükségesek.

A magyar utak állapotát egyetlen hazai autósnak sem kell bemutatni, a millió kátyúk és pocsék utak országa vagyunk, mely alaposan megterheli az ezeken közlekedő autók futóművét. Hajlamosak vagyunk gyorsan elfelejteni egy-egy nagyobb kátyú okozta ütést a felfüggesztésre, hiszen szalad tovább az autó, pedig a tonnás ütések maradandó deformációkat is okozhatnak.

Félrehúz az autó

A kátyúzástól, egy padkázástól elállítódott futómű többféle jelzést is adhat rövidebb-hosszabb távon.

* Az egyik ilyen szinte azonnal érezhető jelenség, amikor az autó valamelyik irányba el­kezd húzni, vagy éppen a kormány középponti helyzete elfordul. Ilyenkor mindenféleképpen fel kell keresni egy futóműszervizt, ahol a szerkezeti egységek ellenőrzése után elvégzik a futómű beállítását is.

* Előfordulhat az is, hogy igazán észrevehető jelenséget nem okoz a kátyú, de egy idő után arra leszünk figyelmesek, hogy az abroncsokon rendellenes, adott esetben egyoldalú kopást tapasztalhatunk.

Sivít a gumi

Hasonló módon a futómű torzulását jelzi, ha kanyarokban elkezd a gumi sivítani, olyan kanyarokban is hangot ad az abroncs, ahol korábban ilyet nem tapasztaltunk. Árulkodó jel lehet, ha fékezéskor vagy gáz­adásnál az autó instabilan viselkedik, folyamatosan le akar térni a pályájáról, ide-oda rángatva a kormányt. Persze ezek a jelenségek nem csak sérülés miatt jelentkezhetnek, de a futóműalkatrészek kopása is okozhatja, a gömbfejek, a lengéscsillapítók vagy a rögzítéseknél használt szilent­blokkok elöregedése is bizonytalan menetteljesítményt eredményezhetnek. A téli-nyári ab­roncsok cseréje is jelenthet fennakadást, a különböző méretű abroncsok eltérő beállítást igényelhetnek.

Félévente ellenőrzés!

Mindezek alapján látszik, hogy érdemes egy futóműszervizt legalább félévente felkeresni, mert egy ellenőrzés gyakorlatilag né­hány ezer forintból megúszható, és ezzel nagyobb károkat előzhetünk meg, de mindenekelőtt meggyőződhetünk autónk biztonságos üzemeléséről.

Az át­vizsgálás során megvizsgálják a futóműalkatrészek állapotát, felhívják a figyelmet egy kiszakadt porvédőre is adott esetben, javaslatot tesznek a cserélendő elemekre. Amennyiben erre nincs szükség, akkor a nagy precizitású lézeres mérőberendezés segítségével az adott autó gyári adataira állítják a futómű értékeit. Minden gépjármű esetében az autó gyártója meghatározza a futómű geometriaparamétereit: kerékösszetartás, kerékdőlésszög, utánfutási szög, melyek nagy mértékben befolyásolják az autó viselkedését. Az autósok többsége futóműállítás alatt csak a kormányzott kerekek állítását érti, pedig érdemes odafigyelni a hátsó futómű állapotára is, mely egyre több modellen már szintén állítható.

Alapszabály, hogy minden futóművet érintő beavatkozás után ellenőriztetni kell a beállításokat.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek