Több BKK ügyfélközpont bezárása után a jegyautomaták is sorra kerültek: a készülékek egyhatodát megszünteti a fővárosi közlekedési cég. A fő ok a Karácsony-káosz: többször kiírt, majd visszavont pályázatok, kapkodás és esztelen szervezés….
Forrás: Metropol
Több BKK ügyfélközpont bezárása után a jegyautomaták is sorra kerültek: a készülékek egyhatodát megszünteti a fővárosi közlekedési cég. A fő ok a Karácsony-káosz: többször kiírt, majd visszavont pályázatok, kapkodás és esztelen szervezés….
A Metropol az utca emberét, vagyis a tömegközlekedőket kérdezte.
A Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója is kritikusan nyilatkozott az automaták leszereléséről. Vitézy emlékeztetett arra, hogy 2014-ben több mint 300 új, bankkártyát is elfogadó, bérletet is árusító automatát állítottak üzembe. Ennek eredményeképp megszűntek a sorban állások, és a 10 milliárd forinttal nőttek a jegyárbevételek. (Jelenleg a fővárosi közösségi közlekedés jegyárbevételének közel 60 százalékát a jegyautomaták adják.) A vezérigazgató szerint most csökkenni fog a bevétel, úgyhogy a pénzhiányra hivatkozni fölösleges. „Szomorú, hogy itt tartunk, és 12 év után először ismét ez a fajta rövidlátó megszorító logika érvényesül...”- írta a közösségi oldalán Vitézy. A BKK által indoknak felhozott mobilos értékesítés kapcsán pedig hozzátette: az intézkedést ez nem magyarázza, mivel a sokkal nagyobb mobilos értékesítéssel bíró európai városokban is rengeteg automata van.
Vivien: Havi szinten használom az automatákat. Gyakran az automaták fele nem működik, vagy csak kártyával lehet fizetni. Nekem, amikor a Puskásnál próbálok bérletet venni, általában az egyik minimum rossz, vagy csak kártyával tudnék fizetni. Ilyenkor vagy jegypénztárt kell keresnem, vagy átmegyek egy másik helyre, és emiatt volt már olyan is, hogy biccelnem is kellett.
Mariann: Mindenképpen meg fogjuk érezni, mert szerintem már most is kevés van az utcákon. Többször volt olyan, hogy nehezen találtunk automatát, mivel szerintem inkább csomópontokon vannak kihelyezve. Mi ritkábban vásárolunk jegyet, de amikor veszünk, akkor direkt többet, hogy legközelebb biztosan legyen nálunk, ha nem találnánk egy gépet sem.
Petra: Nekem sokszor az volt a problémám, hogy nem működött az érintőképernyő. Mivel diákjegyet szoktam venni, ezért a diákigazolványomon szereplő számot mindig be kellett írnom. Ez vagy egyáltalán nem is sikerül, vagy 10 percnél és tovább tart.
Dia: Egyik kedvenc reggelem az volt, amikor sehol nem sikerült bérletet vennem és végül bliccelnem kellett. Nem gondolkoztam előre, és már az utcán jutott eszembe, hogy lejárt az előző havi bérletem. Kártyát nem vittem magammal csak egy 10 ezres volt nálam. Legalább 3-4 automatánál próbálkoztam, de mindegyik vagy csak kártyát, vagy csak kis címletű készpénz fogadott el.
Zsófi: Azért nem szeretem a jegykiadó automatákat, mert szinte sose használhatók. Legutóbbi alkalommal is üzemen kívül voltak. A Rákóczi téren emiatt nem tudtam felszállni a 4-es metróra, el kellett utazzak a Blahára villamossal, jegy nélkül, mert legközelebb ott volt pénztár és egy másik automata. Jól el is késtem a munkahelyemről.
Lívia: Csökkent a parkolóórák száma, csökkent a szemeteskukák száma, most csökken a jegyautomaták száma, csökkent az autósávok száma, mi jöhet még?? A buszoknál első ajtós felszállást vezetnek be, a mobiljegyhez viszont kell leolvasó, erre lenne pénz, az automatákra pedig nem?? Nem is ők üzemeltetnék, akkor miért szerelik le őket???
Gábor: Alapvetően elhibázottnak tartom a BKK döntését, még akkor is, ha a mobiljegy feltörekvőben van. Sokaknak lesz ez kellemetlen, különösen úgy, hogy sok automata nem is működik (egyébként ez a MÁV automatáira is igaz). Szerintem inkább több, mint kevesebb automata kellene. Meg persze több ellenőrzés.
Áron: Gondolom spórolnak a két éve beígért ingyen bérletre, a 14 éven aluliaknak.
Jók a kommentek. Annyira tetszik, hogy ezt IS meg tudják egyesek magyarázni csak nehogy csúnyát mondjuk Gerire meg a 247 tanácsadójára, valamint a magasan kvalifikált városvezetési munkájukról - bár ezzel nem degradálnám a szó fogalmát.
A BKK az automaták leszerelését azzal indokolta, hogy „a városban vannak olyan helyszínek is, ahol egyszerre több készülék üzemel egymás mellett”, illetve korszerűsödő készülékeket is ígérnek, és „a mobilos és online jegyvásárlást szorgalmazzák” a jövőben.
A tervvel kapcsolatban markáns ellenvéleményt fogalmazott meg Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója is.
A budapesti jegyautomaták üzemeltetésére a BKK többször is írt ki pályázatot, de ezeket sorra visszavonta. A cég a készülékeket még 2014-ben vásárolta a német T-Systems vállalattól, akik ezután az üzemeltetést is végezték. A BKK 2021. január 5-én írt ki egy 9,1 milliárd forintos tendert a további üzemeltetésre, valamint a hardver- és szoftvercserére, amit – a járvány miatti utazási korlátozásokra hivatkozva – már március 27-én visszavontak. Június 8-án újra meghirdették a tendert 1,6 milliárd forintért, ezúttal viszont már csak az üzemeltetésre. Ezt július 14-én újra visszavonták. Ezzel párhuzamosan kiírtak egy másik pályázatot, kizárólag a fejlesztésre. A töketlenkedés nem példa nélküli a BKK-nál: korábban az automaták által használt hőpapírra háromszor is írtak ki tendert. Ezzel kapcsolatban a cég januárban 50 milliós büntetést kapott a Közbeszerzési Döntőbizottságtól, akik szerint a nyertes kihirdetésével – és eközben két másik pályázó kizárásával – megsértették a közbeszerzésekről szóló törvény több bekezdését is.