Az autók biztonságát vizsgáló EuroNCAP mellett 2019 óta van egy másik független szervezet is, a GreenNCAP, amely a piacra kerülő modelleket vizsgálja környezettudatossági szempontok szerint. Az eredményeket ez a szervezet is csillagokkal honorálja, a táblázatra nézve elég siralmas a helyzet.
Forrás: Fiat
A közelmúltig a belsőégésű motor volt az egyetlen olyan erőforrás, amely könnyen elérhető volt az autóvásárlók számára. A benzin- és dízelüzemű autók már évtizedek óta léteznek, és egyre kifinomultabbá váltak, egyre jobb közúti teljesítményt és jobb üzemanyag-fogyasztást biztosítva. Az 1990-es évektől kezdve különösen a dízelmotor vált egyre népszerűbbé, mivel a benzinmotoroknál jobb üzemanyag-fogyasztást és alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátást biztosít. De az elmúlt években nyilvánvalóvá váltak a dízelmotorok káros hatásai is, így az autógyártók az elektromos meghajtás felé fordulnak, hogy csökkentsék a flotta kibocsátási lábnyomát.
A hibrid járműveket már évek óta kínálják, és újabban megjelentek a teljesen elektromos autók, amelyek a közlekedésből származó kibocsátások drasztikus csökkentését ígérik. Ma már a legtöbb új modellt többféle meghajtással kínálják: benzines, dízel, hibrid, és néha teljesen elektromos meghajtással. Az autók károsanyag-kibocsátása, a környezettudatosság, a szigorodó szabályozások az autós világ mindennapjainak kiemelkedő témája.
Az autógyárak elképesztő energiát, leginkább pénzt ölnek a fejlesztésekbe, az elektromos autózásra való átállásra, de a feladat, úgy tűnik, nagyobb, mint azt gondolták. Ezért is fontos szempont, hogy napjaink új autói miként teljesítenek környezettudatosság-ból, mert persze vannak Euro4, 5, 6 osztályzások, de mint azt a GreenNcap tesztmérései is mutatják, elég nagy a szórás.
A magát függetlennek tituláló szervezet igen nemzetközi, a méréseket olasz, francia, német, spanyol, angol és holland tesztlaborok, egyetemek végzik egy kidolgozott paraméterrendszer szerint annak érdekében, hogy az eredmények összehasonlíthatóak legyenek. A gyártóktól való függetlenség a vizsgált autók kiválasztásában is megmutatkozik: a GrenNCAP nemes egyszerűséggel autókölcsönzőktől bérbe vett modelleken végzi a méréseket, amik általában keveset futott, karbantartott autók, ráadásul ezzel biztosítva van, hogy nem a gyárak által előre preparált motorokat vizsgálnak a tesztek során. A vizsgálatok három nagy kategóriára oszlanak.
Ez egy egységes, átfogó értékelés, amely összefoglalja a jármű teljesítményét a tiszta levegő, az energiahatékonyság és az üvegházhatású gázok kibocsátása terén. Minél magasabb a csillagos besorolás, annál jobban teljesített az autó. A csillagos értékelés a három értékelési terület súlyozott átlagteljesítményét mutatja.
Érdemes persze a csillagok mellett az egyes modellek részteljesítését mutató indexszámokat is megnézni, ahol találunk néhány érdekességet. Rögtön ott van a Volvo XC60 és a BMW X1 dízeleinek elhasalása az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának terén, ahol konkrétan nullás értéket kaptak a 10-es skálán. Az is látszik, hogy a hibrid, és tölthető hibrid modellnek kell lennie egy autónak a 3 csillagnál jobb minősítéshez, így szembetűnő a hazánkban is népszerű Mitsubishi Outlander hibrid mindössze 2 csillagos értékelése, de a Honda CR-V hibrid is csak 2,5 csillagra vizsgázott, messze elmaradva a konkurens Toyota C-HR mögött.
Annak ellenére, hogy a VW Csoport elhíresült botrányának főszereplője a dízelmotor volt, a céghez tartozó Skoda az Octavia kombival kiemelkedő eredményeket mutat, és minden hibrid segítség nélkül kiérdemelte a 3,5 csillagot, csakúgy, mint a VW Golf 1,5TSI benzines változata is. Meglepetés a Ford Kuga hangzatos Ecoblue elnevezésű motoros változatának átlag alatti teljesítménye, csakúgy, mint a Honda Civic középmezőny alatti eredménye. A 2021-es tesztek leggyengébb eredményét a Hyundai Tucson mutatta.
Az eddig elvégzett tesztek eredményei alapján eddig 3 autó érdemelte ki a maximális 5 csillagot, de ezek közül is az idénre szigorított tesztek miatt a Fiat500 elektromos változatának maximális pontszámú eredménye az eddigi lista élére helyezi a kisautót, a Hyundai Kona és Renault Zoé csak a tavalyi teszteknél volt hasonlóan eredményes.