Aktuális

Környezettudatos vezetés? A nagy gyárak mind elbuktak a teszteken, meglepő eredmény született

Bors

Létrehozva: 2021.08.22.

Az autók biztonságát vizsgáló EuroNCAP mellett 2019 óta van egy másik független szervezet is, a GreenNCAP, amely a piacra kerülő modelleket vizsgálja környezettudatossági szempontok szerint. Az eredményeket ez a szervezet is csillagokkal honorálja, a táblázatra nézve elég siralmas a helyzet.

Forrás: Fiat

A közelmúltig a belsőégésű motor volt az egyetlen olyan erőforrás, amely könnyen elérhető volt az autóvásárlók számára. A benzin- és dízelüzemű autók már évtizedek óta léteznek, és egyre kifinomultabbá váltak, egyre jobb közúti teljesítményt és jobb üzemanyag-fogyasztást biztosítva. Az 1990-es évektől kezdve különösen a dízelmotor vált egyre népszerűbbé, mivel a benzinmotoroknál jobb üzemanyag-fogyasztást és alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátást biztosít. De az elmúlt években nyilvánvalóvá váltak a dízelmotorok káros hatásai is, így az autógyártók az elektromos meghajtás felé fordulnak, hogy csökkentsék a flotta kibocsátási lábnyomát.

Sok pénz megy el fejlesztésre

A hibrid járműveket már évek óta kínálják, és újabban megjelentek a teljesen elektromos autók, amelyek a közlekedésből származó kibocsátások drasztikus csökkentését ígérik. Ma már a legtöbb új modellt többféle meghajtással kínálják: benzines, dízel, hibrid, és néha teljesen elektromos meghajtással. Az autók károsanyag-kibocsátása, a környezettudatosság, a szigorodó szabályozások az autós világ mindennapjainak kiemelkedő témája.

Az autógyárak elképesztő energiát, leginkább pénzt ölnek a fejlesztésekbe, az elektromos autózásra való átállásra, de a feladat, úgy tűnik, nagyobb, mint azt gondolták. Ezért is fontos szempont, hogy napjaink új autói miként teljesítenek környezettudatosság­-ból, mert persze vannak Euro4, 5, 6 osztályzások, de mint azt a GreenNcap tesztmérései is mu­tatják, elég nagy a szórás.

Kidolgozott paraméterek szerint döntenek

A ma­gát függetlennek tituláló szervezet igen nemzetközi, a méréseket olasz, francia, német, spanyol, angol és holland tesztlaborok, egyetemek végzik egy ki­dolgozott paraméterrendszer szerint annak érdekében, hogy az eredmények összehasonlíthatóak legyenek. A gyártóktól való függetlenség a vizsgált autók kiválasztásában is megmutatkozik: a GrenNCAP nemes egyszerűséggel autókölcsönzőktől bérbe vett modelleken végzi a méréseket, amik általában keveset futott, karbantartott autók, ráadásul ezzel biztosítva van, hogy nem a gyárak által előre preparált motorokat vizsgálnak a tesztek során. A vizsgálatok három nagy kategóriára oszlanak.

Ez egy egységes, átfogó értékelés, amely összefoglalja a jármű teljesítményét a tiszta levegő, az energiahatékonyság és az üvegházhatású gázok kibocsátása terén. Minél magasabb a csillagos besorolás, annál jobban teljesített az autó. A csillagos értékelés a három értékelési terület súlyozott átlagteljesítményét mutatja.

Vizsgáznak, de meglepő eredménnyel

Érdemes persze a csillagok mellett az egyes modellek részteljesítését mutató indexszámokat is megnézni, ahol találunk néhány érdekességet. Rögtön ott van a Volvo XC60 és a BMW X1 dízeleinek elhasalása az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának terén, ahol konk­rétan nullás értéket kaptak a 10-es skálán. Az is látszik, hogy a hibrid, és tölthető hibrid modellnek kell lennie egy autónak a 3 csillagnál jobb minősítéshez, így szembetűnő a ha­zánkban is népszerű Mitsubishi Outlander hibrid mindössze 2 csillagos értékelése, de a Honda CR-V hibrid is csak 2,5 csillagra vizsgázott, messze elmaradva a konkurens Toyota C-HR mö­gött.

Annak ellenére, hogy a VW Csoport elhíresült botrányának főszereplője a dízelmotor volt, a céghez tartozó Skoda az Octavia kombival kiemelkedő eredményeket mutat, és minden hibrid segítség nélkül kiérdemelte a 3,5 csillagot, csakúgy, mint a VW Golf 1,5TSI benzines változata is. Meglepetés a Ford Kuga hangzatos Ecoblue elnevezésű motoros változatának átlag alatti teljesítménye, csakúgy, mint a Honda Civic középmezőny alatti eredménye. A 2021-es tesztek leg­gyengébb eredményét a Hyun­dai Tucson mutatta.

Maximális pontszám

Az eddig elvégzett tesztek eredményei alapján eddig 3 autó érdemelte ki a maximális 5 csillagot, de ezek közül is az idénre szigorított tesztek miatt a Fiat500 elektromos változatának maximális pontszámú eredménye az eddigi lista élére helyezi a kisautót, a Hyundai Kona és Renault Zoé csak a tavalyi teszteknél volt hasonlóan eredményes.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek