<p>SCV, azaz Status Civitatis Vaticanae. A világ egyik leghíresebb rendszáma az elmúlt évtizedekben több különleges és igazán formabontó autóra is rákerült. A pápai autó azonban nem csupán egy egyszerű négykerekű. A golyóálló üvegekkel, kilőhetetlen kerekekkel és életmentő felszerelésekkel is ellátott luxustankok mára már környezetkímélők is.</p>
Bár a katolikus egyház fejét évszázadokon keresztül hordszéken szállították hivatalos megjelenései során, a modern technika beköszöntével az aktuális egyházfő egyre többet és egyre szívesebben ül, vagy éppen áll különböző autócsodákban miközben a híveit köszönti.
Ferenc pápa az első katolikus egyházfő, aki a környezettudatosságáról ismert. Ezt olyannyira komolyan is veszi, hogy beleszeretett a Toyota egyik elektromos autójába, még 2019-ben egy Japánban tett látogatásakor. Információink szerint ebből a típusból köszönti majd a Magyarországi híveket is szeptember 12- én vasárnap az Eucharisztikus Világkongresszus zárómiséje előtt.
A hidrogén üzemanyagcellás, melléktermékként csupán tiszta vizet kibocsátó ’pápamobilt’ a Toyota egy sorozatgyártott Mirai személyautóból alakította át az egyházfői látogatás céljára. Ez nem volt kis feladat, ám a visszajelzések szerint az autó maradéktalanul megfelel Ferenc pápa kívánságának. A közúti forgalomban egyébiránt hivatalosan nem használható pápamobilok elkészítéséhez az alapmodellt számos tekintetben át kellett alakítani, ilyen volt a nyitható/nyitott tető, az alacsony, lapos ajtó, az egyedi ülések, a ki- és beszálláshoz kihajtható lépcsők, a beépített hátsó ülések, a megerősített padlózat is.
Ferenc pápa 2015-ös amerikai látogatása alkalmával egy fekete Fiat 500 L hátsó ülésén hagyta el az Andrews légitámaszpontot, és ez az autó szállította Washingtonon keresztül. Ez pedig abban az országban, ahol többen járnak automata váltós óriás SUV-okkal, mint személyautókkal, vaskos üzenet volt. Egyébként ez az egyetlen szériamodell, amelybe kávégépet építettek. A kis Fiat 2016 januárjában kalapács alá került Philadelphiában: a jótékonysági árverésen a kocsi 11 perc alatt 82 ezer dollárértért, a piaci ár négyszereséért kelt el.
Ferenc pápa egyébként a vatikán történetének legszerényebb pápája. Ennek szellemében nem tartotta meg az 2017-ben neki ajándékozott Lamborghini Huracan luxusautót, hanem árverésre bocsátotta az általa megáldott járművet, a 715 ezer dolláros bevételt pedig jótékony célokra ajánlotta fel.
A legutóbbi autó, amely Ferenc pápa garázsába került, egy Dacia Duster crossover. Az autó nagy panorámatetőt kapott speciális tetőablakkal, a hagyományos levehető golyóálló üveg felépítménnyel, ezzel is hirdetve azt, hogy ő csak olyan autóval utazik amit egy átlagember is megengedhet magának. Ennél különlegesebb lesz azonban a Fisker Ocean SUV-ja, aminek a különleges „pápamobilosítása” már zajlik:
Számos fenntartható anyagot használunk majd, többek között az óceánból származó, újrahasznosított műanyag palackokból készült szőnyegeket
- nyilatkozta a cég alapítója, Henrik Fisker.
A 12 férfi által hordozott, díszes pápai trónust II. János Pál pápa beiktatásakor, 1978-ban vonultatták vissza, és bár az egyházfők már ezt megelőzően is mutatkoztak gépkocsikban, hivatalosan ekkor született meg a pápamobil. Az évtizedek során terepjáróktól városi kisautókig, azaz a G-osztálytól Fiat Pandáig a legváltozatosabb járművek szolgáltak a különlegesen átalakított pápamobil alapjául. Az aranyozott, hófehér járművek minden korszakban képviselték az egyház aktuális üzentét miközben a politikai viszonyokra is reflektáltak.