<p>800 méter magasból látni a földet és gyönyörködni a tájban, illetve a természetben? Ki ne vágyna erre? A Bors munkatársa kipróbálta a siklóernyőzést, igaz, jogosítvány hiányában egy profi pilóta, Hartmann Dániel segítségével.</p>
Hartmann Dániel alig 17 évesen szeretett bele a siklóernyőzésbe. A férfi immár közel 12 éves tapasztalattal bír, ennyi idő alatt pedig mintegy 700 utassal ismertette meg a páratlan élményt.
– Gödöllőn, a Felhőút Sportrepülő Egyesületben és a szülővárosomban, Aszódon kezdtem tanulni a siklóernyőzés alapjait, és szinte már az első alkalommal rájöttem, hogy egész életemben űzni szeretném ezt a sportot. Az alapszintű tanfolyamot további képzések követték, így már évek óta jogosult vagyok tandemrepülésre, vagyis utasokat is vihetek magammal – mondta a Borsnak Dániel, akit a legtöbben a Facebookon találnak meg.
Főleg a hegyek vagy a repterek közelében tavasztól késő őszig gyakran látni a magasban siklóernyősöket. Ez a jármű nem összekeverendő az ejtőernyővel! Utóbbi lényege a szabadesés és a fékezett zuhanás, míg a siklóernyőzés a valódi repülésről szól. A módszer a madarakéhoz hasonlít. Az kétrétegű, parcellákra osztott ernyőt a beáramló levegő túlnyomása tartja mereven.
– A meleg légáramlatok, a termikek segítségével emelkedünk, és a két irányítózsinór segítségével szabályozzuk a kupola íveltségét, ami a repülés irányát befolyásolja
. Akár órákat is a levegőben tölthetünk egyetlen felszállással, és több száz kilométert is megtehetünk biztonságosan – magyarázta a pilóta.
Munkatársunknak a kalocsai repülőtéren volt lehetősége Dániel segítségével kipróbálni a különleges repülősportot. Elől állt kollégánk, akit biztonságos hevederekkel rögzítettek egy úgynevezett beülőhöz, mögötte pedig a pilóta egy rövid távolságtartóval a két személy ütközése elkerülése érdekében.
A felszállás csőrlés segítségével zajlott. Ez annyit tesz, hogy a munkatársunkhoz csatoltak egy zsinórt, amit egy autóval húztak. Néhány futólépés megtétele után már meg is kezdődött az emelkedés. A kellő magasság elérésekor a pilóta a zsinórt leoldotta, és attól a pillanattól kezdve már valóban teljesen szabadon repült a szerkezet. A tandemrepüléskor általában 4-500 méterre szállnak fel, ám mi 800 méterig emelkedtünk. A pilóta egyébként műszereket használ a magasság mérésére, illetve a meleg légáramlatok felismerésére.
Madártávlatból a földre tekinteni igazán különleges élmény. Dániel szerint az első alkalommal természetes, hogy munkatársunkban a teljes bizalom mellett is kialakult egy minimális félelemérzet, amit persze elnyomott a festői látvány és a csoda átélése.
A magasból jól látható volt a Duna, illetve Kalocsa városa, az épületeket és a környező szántókat, legelőket is beleértve az Alfölddel kiegészülve.