<meta charset="utf-8" />Panaszkodnak az autósok a több helyen felfestett BKK-sávok miatt. A KRESZ ilyet nem ismer, csak buszsávot. Igaz, közúti jelzőtábla van, miszerint „behajtani tilos, kivéve BKK”, de az nem mindig észrevehető, és aki behajt, büntetés kockáztat. Ráadásul jobbra sem lehet kanyarodni róluk, nem úgy, mint a buszsávokról. Kész káosz!
Taxisok panaszkodtak a Metropolnak, hogy teljesen rendezetlen a közlekedés azokon az utakon, ahol egy sávra az van felfestve: BKK. Ráadásul aki vidékről vagy külföldről jön a fővárosba, nem érti, mi ez a sáv.
Taxival mehetek a buszsávban, de állítólag a BKK-nak fenntartott sávba nem – panaszolta Károly, aki húsz éve rója a fővárosi utakat taxisként. Teljes nevét azért nem akarta adni, mert taxitársaságnak dolgozik.
- Az Üllői úton kapott el a rendőr, meg akart büntetni, amiért a BKK feliratú sávban haladtam. Mondtam neki, hogy közlekedhetek a buszsávban, mire azt válaszolta: ez nem buszsáv, ez BKK-sáv - nyilatkozta a sofőr a Metropolnak.
Azzal védekeztem, hogy ilyet a KRESZ nem ismer, mutassa meg, melyik paragrafus alapján akar büntetést kiszabni és kilátásba helyeztem, hogy fellebbezni fogok, ha kell, bírósághoz fordulok. Erre elállt a büntetéstől, de őszintén szólva most sem tudom, milyen alapon lehet vagy sem közlekedni a BKK felirattal ellátott sávban.
Tóth Sándort a Róbert Károly körúton állították meg ugyanezért.
- Be akartam kanyarodni, és egy ideig valóban rámentem a BKK feliratú sávra – meséli a miskolci autós.
- Végül megúsztam egy figyelmeztetéssel, mivel nem vagyok pesti és azzal védekeztem: honnan kellett volna tudnom, hogy ez mit jelent? A KRESZ-ben nincs ilyen, hogy BKK, csak buszsáv van és arra vonatkozó szabályok.
A tábla a fontos, nem a felirat az úttesten
A jó szándékú, ám pocsékul elsült kezdeményezést a metrópótlás segítésére hozták létre – ám zűrzavart okozott. A BKK szerint minden rendben van a BKK-sávokkal, de azt ők maguk is elismerik, hogy az úttestre festett BKK-feliratnak semmilyen jogereje nincsen, a sáv előtti kiegészítő táblákat kell figyelni. Arra vonatkozólag, hogy kik használhatják ezt a sávot, azt írták: „mindkét útszakasz külső sávjába tilos a behajtás, kivéve a BKK buszjáratai és a motorosok számára.”
A buszsávokat a budapesti autósok már ismerik és megszokták. A KRESZ-ben is benne van, hogy csak akkor lehet ráhajtani, ha le akarunk kanyarodni az útról. Igen ám, de az „egyedi” BKK-sáv nem buszsáv, ezen ez tilos! Mivel a táblán a „mindkét oldalról behajtani tilos , kivéve a BKK járművei” jelzés szerepel, így ezt a sávot - a taxisok mellett - a civil autósok sem használhatják még kanyarodás okán sem.
De ha valaki kanyarodás miatt igénybe venné a sávot, nincs tisztázva, hogy milyen jogszabály alapján büntethetnék meg, amennyiben számon kérnék. Hiszen a KRESZ-ben nincs benne, a táblák meg gyakran zűrzavarosak.
Pető Attila “KRESZ-professzor”, közlekedési szaktanár és szakoktató kifejtette aggályait a BKK-sávval kapcsolatban: ”Az első, hogy nemzetközileg értelmezhetetlen. A második, hogy nem egyértelmű hogy egy szabálysértésnél milyen jogszabályra hivatkozva büntethetőek itt a taxisok, vagy éppen a kanyarodó autósok. A harmadik pedig, hogy a táblán szereplő mindkét oldalon behajtani tilos tábla az út teljes szélességére vonatkozik. Persze az emberek értik, hogy a sávra vonatkozik, mert oda van rajzolva, de alapból a KRESZ annyit mond, hogy akkor lehet csak sávonként értelmezni, hogyha kihúznának egy drótot az úttest fölé, és ott elhelyeznék a táblát az említett sáv fölé” .
„A buszsávot a menetrend szerint haladó buszokon kívül a taxisok is használhatják, valamint a motorkerékpárok. A BKK-sáv létrehozói azonban úgy értelmezik, hogy ide nem hajthatnak be a taxisok, de ezt jogszabály nem írja elő”
– folytatta Pető Attila.
A taxisok közül, aki ráhajt, büntetésre számíthat, aki nem, az pedig hátrányba kerül a „bátrabb” sofőrkollégákkal szemben.
Sajnos hosszú évek óta kénytelenek vagyunk szembenézni ezzel a problémával Budapesten. A BKK, mint a főváros közlekedésszervezője vezette be és alakította ki ezeket a sávokat. Már a kezdet kezdetén voltak és azóta is folyamatosan vannak ebből adódó értelmezési félreértések – nyilatkozta lapunknak Metál Zoltán az Országos Taxis Szövetség elnöke. Hozzátette: „Valószínűsíthető, hogy a célja az lehetett a BKK sáv kapcsán az “ötletgazdának” hogy bizonyos előnyhöz juttassa a BKK járműveit, más közlekedésben részt vevő járművel szemben minden jogalapot nélkülözve”.
Korábban a Metropolhoz érkezett olyan taxis panasza, aki szerint büntetik a sávra hajtókat. Metál Zoltán is elmondta, hogy sokszor hallottak már BKK-sáv használata miatti büntetésről, de jogorvoslati kérelemmel nem fordultak hozzájuk.