Aktuális

Innentől nem kell már tankolni, véget ér egy korszak az autózásban

Bors

Létrehozva: 2021.10.23.

<p>Minden gyártó át fog állni a jövőben az elektromos autók gyártására, már csak az a kérdés, mikor. Mutatjuk.</p>

Forrás: Pixabay

Nagyjából 2030-ra megszünteti az összes autógyártó a belső égésű motorok gyártását.

A legnagyobb autógyártók szerte a világon hatalmas befektetésekkel készülnek alkalmazkodni az új világhoz, igaz, a cégek eltérő stratégiával kívánják véghezvinni az elmúlt 100 év legnagyobb autóipari fordulatát – foglalta össze a hvg.hu. Mutatjuk mit jelent ez a jövőben az egyes márkákat tekintve.

Daimler

Bár a dízel és Otto-motorok megalkotójának óriási paradigmaváltást jelent 130 év után feladni hagyományait, a német cég ugyanakkor egyáltalán nem áll konzervatívan a kérdéshez, és az elektromosítás élmezőnyébe tartozik a prémium gyártók körében. Jelenleg éppen egy 40 milliárd eurós beruházás révén kívánják elérni, hogy az évtized végére minden modelljük kapható legyen elektromos autóként. Több mint tíz új elektromos járművel jelentkeznek már 2022 végére, és ezzel párhuzamosan a benzintechnikára fordított kiadásaikat 2025-re „nullára csökkentik”. A Daimler azt is korán felismerte, hogy további üzemekre is szükség van, ennek jegyében nyolc gigagyár építését tervezik az elektromos járművek legfontosabb alkotóelemeinek előállításához.

Stellantis

A transzkontinentális Stellantis-csoport, amely összesen 14 márkát – többek között a Fiatot, a Chryslert, a Jeepet, a Peugeot-t és az Opelt is – birtokol, már fel is hagyott a belső égésű motorok fejlesztésével, és azt tervezi, hogy 30 milliárd eurót fektet modelljei 2025-ig történő villamosítására. A Fiat jelenleg csak egy teljesen elektromos személyautót kínál, az Alfa Romeo egyet sem, pedig a márka hat-hét éven belül teljesen elektromos lesz. A szintén ide tartozó Opel kínálata 2028-ra 100 százalékban elektromos lesz Európában, az Egyesült Államokban a Dodge pedig 2024-re egyenesen elektromos „izomautót” akar bemutatni.

Ford

Az emblémája után Blue Ovalnak is hívott autóipari óriás az elektromos autók terén kissé elmarad attól az innovációs hévtől, amit a maga korában Henry Ford alapító képviselt. Jelenleg leginkább a Mustang Mach-E elektromos autóval tudnak a hírekben szerepelni. Nagy előrelépés volt ugyanakkor idén az F-150 Lightning premierje, amely az Egyesült Államok legkelendőbb járművének villanyosított változata. A modell sorozatgyártása még nem indult el, de a sokak által a 21. század Henry Fordjának titulált Elon Musk is megdicsérte. A nagy fordulat egyébként már elkezdődött Fordnál: 2026-tól legalább egy plug-in hibrid vagy akkumulátoros elektromos változatot kínálnak majd minden típusukból, 2030-ig pedig elbúcsúznak a belső égésű motoroktól Európában.

Volkswagen

A német mamutcég globális vezető szerepre törekszik az elektromos járművek területén. Az első tisztán elektromos tömegmodell, a 2020 végén piacra dobott ID.3 után a gépezet egyre jobban felpörög, és a VW azt várja, hogy 2030-ra az elektromos járművek az összes értékesítés felét, 2040-re pedig „közel 100 százalékát” tegye ki legfontosabb piacaikon. 2026-tól a Volkswagen már csak e-autókat szeretne fejleszteni, ennek jegyében 75 tisztán elektromos modellt dobnak piacra 2029-ig.

A konszern kirakatmárkái közül az Audi várhatóan 100 százalékban elektromossá alakul 2033-ra, a Lamborghini saját előrejelzése szerint minden sportkocsija hibrid lesz 2024 végére. A volumenmárkák közül a spanyol Seat már „a jövő most van” szlogennel a hibrid modelljeit hirdeti, és itt is érkezik az első elektromos modell. A Skoda viszont úgy véli, a hatékony belső égésű motorok fontos szerepet játszanak majd a következő évtizedekben is. Náluk most elektromos modellként az Enyaq kapható, de terveik szerint 2030-ra már portfóliójuk legalább 50-70 százaléka EV lesz.

Volvo

A Volvo az egyik eminense az elektromobilitásnak. „2040-re éghajlat-semlegesek akarunk lenni” – hangsúlyozza a svéd márka, rámutatva, hogy nem pusztán az autók, hanem a gyártás is fontos része a klímaváltozás elleni küzdelemnek. A Volvo, amely a kínai Geely csoport tulajdonában van, azt tervezi, hogy 2030-ra már nem kínál belső égésű modelleket. A következő öt évben pedig öt új elektromos modellt ígérnek a jelenlegi – mindössze egymodelles – kínálatuk mellé.

Honda

A japánok sokáig tétováztak egy tisztán akkumulátoros jármű gyártásával kapcsolatban, végül 2020-ban a Honda-e-vel a retro dizájnú autóval berobbantak a piarca. A következő e-modelljük csak 2024-től lesz elérhető, és a jelenlegi tervek szerint a belső égésű motorok teljes kivezetésére valószínűleg csak 2040-ben kerül sor.

Suzuki

A villamosítási technológiák magas költségei és a vállalat relatíve kis mérete miatt a 100 éves Suzuki a Toyota személyében talált szövetségesre az elektromobilitásban. Az egyelőre nem ismert, hogy a magyar gyárat hogyan érinti a várható átalakulás, de a japánok a következő 5 évben 10 milliárd dollárt költenek elektromos projektjeikre.

Renault

A Renault 2011 óta több mint 350 ezer e-járművet értékesített a „best seller” Zoe révén, amelynek karrierje hamarosan véget ér. A folytatás nem marad el, a francia tömeggyártó legalább hét teljesen elektromos járművet tervez piacra dobni 2025-ig, köztük az új Renault 5-öt, a már be is mutatott Mégane Electricet és 2023-ban egy ugyancsak visszatérő típust köszönthetünk az akkumulátoros R4-es személyében.

BMW

A német luxusmárka 10 millió teljesen elektromos jármű értékesítését célozza meg egy évtizeden belül, ami komoly ugrás a korábbi négymillió járműre vonatkozó terveikhez képest. A BMW igazi úttörője volt a mostani elektromobilitásnak az i3-as modelljével, amely után viszont közel 10 év telt el, mire a második teljesen elektromos i-járműve is megérkezett az SUV iX3 formájában. A BMW globális eladásainak mintegy felét teljesen elektromos járművekkel szeretné elérni 2030-ra, ugyanakkor a müncheni központú cég nem adott meg határidőt a belső égésű motorok teljes kivezetésére. Mint hangsúlyozzák: rugalmasan próbálnak reagálni a piaci fejleményekre. A csoport Mini márkájáról ugyanakkor már most tudható, hogy 10 éven belül teljesen elektromos lesz.

Toyota

A világ jelenlegi legnagyobb autógyártója a hibrid hajtás úttörője volt és sokáig ragaszkodott ehhez a bevált formulához, mielőtt úgy döntött, hogy hét teljesen elektromos modellt dob ​​piacra 2025-ig. „Egy új korszak kezdődik” – már így hirdeti a jövőt a Toyota a honlapján, utalva a zéró kibocsátású járművekben utazó „bZ” almárkára. A kibocsátásmentes korszak a Toyotánál ugyanakkor csak 2022 közepén kezdődik, elsőként a Toyota összkerékhajtású „bZ4X” fantázianevű SUV-jában. További hat villanymodellt terveznek a közeli jövőben, és cég azt várja, hogy az európai eladások 10 százaléka 2025-re elektromos vagy hidrogénüzemű jármű legyen. Ugyanakkor a hangsúlyok egyelőre megmaradnak az általuk régóta preferált hibrid és újratölthető hibrid modelleken.

Hyundai-Kia

A koreai Hyundai csoport 2025-ig 23 elektromos modell bemutatására készül, amelyekből több mint egymillió darabot értékesítene. Már ma is több elektromos hajtású és akkumulátoros modelljük közül választhatnak az ügyfeleik. A Hyundai ráadásul a 800 voltos technológiában gondolkodik, ami különösen gyors töltési folyamatokat biztosít. Az Ioniq 6 és 7 modellek már csak a premierre várnak.

A testvérmárka Kia 2026-ra hét e-modellt prognosztizál, és arra számít, hogy ezek adják a teljes értékesítésük 20 százalékát. Tovább menve ezen az úton 2030-ra úgy számolnak, hogy az eladások mintegy 40 százaléka környezetbarát járművekből származik. 1,6 millió ilyen autó értékesítésével számolnak, ebből 880 ezer tisztán elektromos jármű lesz. Ennek érdekében pedig 2026-ig a termékportfóliójukat 11 e-modellel bővítik.

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek