A december az egyetemisták és a középiskolások számára is kihívásokkal teli időszak. Itt a félévzárás és a vizsgaidőszak, amikor minden diák igyekszik a legjobb formáját hozni. Mutatunk pár tippet, hogy hatékonyabb legyen a tanulás.
Legelső lépésként keresni kell egy nyugodt, csendes helyet, ahol a tanulásra lehet koncentrálni. Sokan hallgatnak zenét tanulás közben vagy nézik a tévét, de ezt a szakértők nem ajánlják. Hatékonyabban lehet végezni a tanulással, ha csak erre figyelünk.
Tanulás közben is sok folyadékot kell fogyasztani. A legideálisabb a szénsavmentes víz, de lehet tea, gyümölcslé is. Tanulás közben a nassolás is jótékonyan tud hatni. De ne pékárut vagy csokoládékat együnk, hanem olajos magvakat, gyümölcsöt. Tanulás közben agyunk nagy mennyiségű cukrot éget el, ennek pótlása hasznos.
A levegő szintén szükséges agyunk megfelelő működéséhez: szellőztessünk óránként, ilyenkor érdemes pár percre felállni, mozogni, esetleg az udvarra kimenni.
Bár vizsgaidőszakban úgy érezhetjük, az alvás csak úri luxus és nincs időnk rá, muszáj kialudni magunkat. Agyunk ilyenkor nem passzív állapotban van, a megszerzett új tudás rögzítését, feldolgozását végzi. Egyesek szerint annyi óra alvásra van szükségünk, ahány órát tanulással töltöttünk.
A ginkgo biloba vagy a ginzeng készítmények szedése is serkenti a memóriánkat. A gingko biloba egy páfrányfenyő leveléből származik, értágító- és tisztító hatása régóta ismert, javítja az agy vér- és oxigénellátását. A ginzeng egy ázsiai gyökér, mely szintén fokozza a szellemi, és a fizikai teljesítményt. Használatakor figyelembe kell venni, hogy kis mértékben emeli a vérnyomást, így aki izgulós típus, inkább válasszon más készítményt. Szedésük legalább egy hónappal a vizsgaidőszak előtt ajánlott, de ha tanulási gondok vannak, a szorgalmi időszakban is folyamatosan alkalmazhatóak.
Furán hangzik, de a tudósok kimutatták, hogy az ökölbe szorított kéz is segíthet a memórián. Ha a jobb kezünket 90 másodpercig ökölbe szorítjuk, az segít abban, hogy megjegyezzünk valamit, míg a bal kéz ökölbe szorítása az emlék visszahívását támogatja.
Bármennyire is rászoktunk a számítógép használatára, jó tudni, hogy a kézírással történő vázlatkészítés jobban szolgálja a tanulást, mint a számítógép, mert kézírás során az agy nemcsak a szemtől, hanem az izmainktól és az ujjbegyektől is visszacsatolást kap.
Érdemes minél több csatornán keresztül az agyunkba juttatni az információt. Ha olvasunk, akkor intellektuálisan dolgozzuk fel az anyagot, de ha felolvassuk, vagy akár értelmezve hangosan visszamondjuk, akkor már az auditív csatornát is kipipálhatjuk. Majd jöhetnek a tanulásmódszertan nehézbombázói, a vizuális technikák.
Írjuk az azonos kategóriájú dolgokat mindig ugyanolyan színnel, vagy használjunk olyan fejlett technikákat, mint a gondolattérkép; a vizuális módszerek segíteni fognak abban, hogy a tudásunk rendszerezett és különösebb nehézségek nélkül felidézhető legyen.
Tartózkodjunk viszont attól, hogy kihúzófilccel a teljes anyagot kipingáljuk a füzetben – ha mindent kiemelünk, a jegyzeteink átláthatatlanokká és voltaképp haszontalanokká válnak majd. Tartsuk magunkat ahhoz az ökölszabályhoz, hogy egy oldal maximum 15%-át emeljük ki, így biztosan nem esünk majd túlzásba!