A 2-es és a 4-es, de a 3-as metróval is komoly gondok lehetnek az alkatrészek hiánya miatt.
Bajban a budapesti metrók
Bizonytalanná vált az Alstom-szerelvények alkatrészutánpótlása az ukrajnai háború miatt. Az Alstomok a budapesti piros és zöld vonalon közlekednek, és a keréktárcsáikat egészen az orosz invázióig az ukrajnai Dnyipróban gyártották. Ám az ipari központ folyamatos támadás alatt van, sőt, már az sem biztos, hogy létezik, elképzelhető, hogy lembombázták. A termelést viszont egészen biztosan felfüggesztették február végén.
Emiatt kétségessé vált, hogy lesz-e keréktárcsa a jövőben. A BKV most menti a menthetőt, első körben igyekszik megjavítani – esztergálással – az elhasználódott kerekeket, hogy a menetrendet tartani tudják – számolt be róla a Világgazdaság.
A lap szerint a monoblokk-kerekek pótlása viszont jóval súlyosabb következményekkel járhat a 2-es és a 4-es metró esetében, mint az alkatrészellátási problémák a 3-as metrónál.
A háború kezdete óta ugyanis egyetlen csavar sem érkezett a kék metró szerelvényeihez, és azt sem tudni, hogy a gyártó – ami egyébként hadi felszereléseket is gyárt – foglalkozik-e jelenleg a metrók problémájával. A BKK szerint ez viszont még nem befolyásolja a karbantartást, ám sajtóhírek szerint a készletek csak néhány hónapig tartanak ki – írta a Népszava.
Az egyébként rossz minőségben elkészült orosz járműveken 18 sorozathibát azonosítottak a 2020-as független szakértői jelentésben, és arra jutottak, hogy új szerelvényekhez képest az orosz járműveknek különösen nagy a karbantartási igényük. A meghibásodott alkatrészeket jelenleg éppen nem használt kocsikból szedik ki, ezzel is enyhítve a lehetséges menetrendi kimaradásokat. A Kőbánya-Kispest állomásnál megsérült két szerelvény javítását részben szintén az orosz cég végezte volna el.
A több mint 17 kilométer hosszú 3-as metróvonal egyébként Magyarország legnagyobb forgalmat lebonyolító vasúti rendszere, munkanapokon átlagosan 500 ezernél többen utaznak rajta. Ez több, mint az országos vasúti hálózat teljes forgalma.