Nyáron számos úti cél kerül elénk, ahová repülőgéppel kell elutaznunk. Előfordulhat olyan helyzet, hogy több órás késéssel indul a gépünk, esetleg törölték a járatunkat. Mit tehetünk ilyenkor?
Forrás: Pixabay
A nyár beköszöntével sokan szállnak repülőre, ám többször előfordul, hogy késéssel indul a gép, esetleg törlik a járatot. Egyre sűrűbben hallunk olyan, külföldön rekedt magyarokról, akik ilyen problémákról számolnak be. A többség pedig nem tudja, hogy mit tehet, kihez fordulhat, mire jogosult.
A Borsnak dr. Neiger Éva Kata ügyvéd, turizmus- és utazásjogi szaktanácsadó mondta el a legfontosabb részleteket.
„Induljunk ki abból, hogy a repülőtéren szembesülünk azzal, hogy nem rendkívüli körülmény miatt késik a gépünk. Ez esetben az legyen az első, hogy elolvassuk a légitársaságok ügyfélszolgálatán kifüggesztett írásos tájékoztatót! ”– figyelmeztet az ügyvéd, hozzátéve, hogy a járatkésésre és a -törlésre ugyanazok a szabályok vonatkoznak.
Egy 4 órás késésnél a légitársaság köteles felajánlani frissítőt és étkezést általában kuponként, de előfordulhat, hogy még ennél is többet, 6-8 órát kell várakoznunk a repülőre, esetleg az átfoglalt járatra. Ez késő este induló járatnál különösen rossz, ilyenkor kötelesek éjszakai szállást biztosítani, ha kell, utazással együtt a reptér és a hotel között – magyarázta az ügyvéd, aki elmondta, hogyha a légitársaság nem tud szállást adni, de az utasok intéznek maguknak, ahová taxival mennek, kérjenek számlát róla, mert ha ezt bemutatják a légitársaságnak, utólag kifizetik a költségeket.
A károsult utasoknak távolságtól függően kártalanítás is jár, ha több, mint 3 óra késéssel érkeznek meg. 1500 kilométer távolságig 250 euróra (100 ezer Ft), 1500 és 3500 kilométer között 400 euróra (160 ezer Ft), efelett pedig 600 euróra (240 ezer Ft) jogosult az utas. Az ügyvéd kiemelte: a társaságok weboldalain lehet benyújtani a költségeket, mint kártérítési igényt, illetve igényt tartani a kártalanításra. Az igényléskor érdemes minden lépésnél képernyőfotót készíteni a weboldalról, hogyha bármi történik, később bizonyítani tudjuk igényünk benyújtását.
– Hogyha időben vásároljuk meg a repülőjegyet, terveznünk kell azzal, hogy a társaságok az indulás előtti 14. napig az előbbi következmények nélkül törölhetik a járatunkat. Ez esetben általában felajánlanak más, alternatív járatot. Hogyha utasbiztosítást is kötünk, a tervezett időszak elejét és végét is érdemes megtoldani egy-két nappal, azért, hogy biztosan beleessen az út időtartama - zárta gondolatait a szaktanácsadó.