Ha külföldre megyünk pihenni – legyen az európai vagy ázsiai nyaralás – sokkal kiszolgáltatottabbak vagyunk a váratlan helyzetekkel, például egy katasztrófával szemben. Lapunk szakértő segítségét kérte, kihez fordulhatunk, ha bajba kerülünk.
Az elmúlt napokban több katasztrófa rázta meg az Európában nyaralókat, és nem szívesen pihenünk olyan területen, amit pusztító erdőtüzek fenyegetnek. Horvátországban, Olaszországban, Spanyolországban és Görögországban is több helyen voltak tüzek – Bibionéban az emberek a tengerbe menekültek a pusztítás elől.
A Borsnak Kiss Róbert Richard turisztikai szakújságíró mondta el a legfontosabb tudnivalókat, mit tegyünk, ha külföldi nyaralásunk alatt történik valamilyen katasztrófa.
– Mivel határainkon túl jóval többféle veszélyhelyzet alakulhat ki, az első és legfontosabb, hogy írjuk fel vagy mentsük el az úticélunk magyar nagykövetségének elérhetőségét. Ha bármilyen baj történik, a nagykövetségek konzuli szolgálata tud leghamarabb segítséget nyújtani – kezdte lapunknak a szakértő. Kiss Róbert Richard arra is felhívta a figyelmet: ha olyan országba megyünk nyaralni, ahol Magyarországnak nincs nagykövetsége, uniós szerződések miatt bármelyik EU-s ország nagykövetsége köteles segítséget nyújtani az unió állampolgárainak.
Felmerül a kérdés, hogyha a külföldi nyaraláson bekövetkező katasztrófa direktben érint minket, és kárunk keletkezik, kihez fordulhatunk. A szakújságíró azt javasolja, mindenképp kössünk utasbiztosítást!
Külföldre mindenképp kell valamilyen biztosítási csomag. Az alapvető problémákra ez egyértelmű megoldást jelent, de ha katasztrófa miatt ér minket kár, akkor is nagyon fontos kapaszkodót jelent – magyarázta Kiss Róbert Richard. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az utasbiztosítás rendszere korrektül működik, kárbejelentés esetén szoktak fizetni a biztosítók.
– A biztosítási papírokon minden esetben szerepel olyan elérhetőség, amin fel tudjuk hívni a társaságot. A legjobb, ha a káreseményt azonnal bejelentjük telefonon a biztosítónak, ezzel is megkönnyítjük az utólagos dokumentációt – javasolja a szakember.
Olyan katasztrófa esetén, amit vis maior helyzetnek nyilvánítanak, nem kérhetünk kártérítést akkor sem, ha van biztosításunk.
– Az ilyen eseteket, ha például kitört egy vulkán, előre nem látható történésnek minősítik. Ilyenkor nem érvényes a biztosítás, mindenki a saját kárát viseli, ráadásul ha törlik a járatunkat, akkor sem kérhetünk kártérítést – zárta Kiss Róbert Richard.