Folyótakarító hajót fejlesztett egy magyar cég. A Robo-Collect névre keresztelt, napelemmel működő jármű teljesen automata: high-tech kamerával szúrja ki a hulladékot, amit begyűjt, szétválogat majd zsákokba pakolja. Ezáltal az áradásokkal érkező szemét mennyisége jelentősen csökkenhet a folyóinkon.
Évtizedes problémát oldhat meg egy hazai vállalkozás új fejlesztése. Mivel Magyarország alapvetően vizes ország, ezért óriási gondokat okoz a folyóvizekbe kerülő hulladék. Ráadásul Európa egyik legjobban szennyezett folyója a Tisza, amely több száz kilométeren keresztül kanyarog az Alföld vidékén. A nagy áradások idején több mint 500 műanyag palack érkezik Ukrajnából és Romániából percenként. E szemétmennyiség éves szinten akár 20 ezer tonnára is rúghat.
A hulladék eddigi kitermelésére és összegyűjtésére számos megoldási kísérlet született már, de a legújabb egyben a legígéretesebb is. Az elmúlt évek, évtizedek tapasztalataira alapozva fejlesztette ki a Future Plastik Kft. szakmai partnereivel együtt azt a rendszert, amely észleli, begyűjti és osztályozza a folyón úszó hulladékot. A Robo-Collect névre hallgató hulladékgyűjtő hajó egy kamerarendszerrel, kiemelő szállítószalaggal és hulladékosztályozó rendszerrel ellátott szerkezet, amely segíti a hulladékszennyezés elleni harcot és támogatja az összegyűjtött szemét újrahasznosítását. A fejlesztők a Tiszai PET Kupa – hazánk legeredményesebb folyami hulladékgyűjtő mozgalma – által ihletett berendezéssel a szakemberek szeretnék felhívni a figyelmet a lakossági és ipari eredetű folyószennyezésekre és azok kockázataira.
A szemétgyűjtő hajó száz százalékban magyar fejlesztés.
– Az innováció újszerűsége több olyan tényező fejlesztésében rejlik, amelyet a hulladék megfigyelésébe, összegyűjtésébe, elszállításába, valamint az újrahasznosítás folyamatába építettünk be. A különböző fejlesztési eredményeknek a szakszerű összekapcsolásával pedig megsokszorozódnak az új hulladékgyűjtő hajóban rejlő lehetőségek – hívta fel a figyelmet Hankó Gergely, a projektben partnerként közreműködő Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetségének ügyvezetője. A hulladék észlelésében, és a hulladékáradat mozgásának előrejelzésében egy úgynevezett hidrológiai modell segít, hogy a szakemberek megtalálják azt a helyet, ahol a legjobban eltávolítható a szennyezés.
– A fejlesztés során sokat foglalkoztunk azzal, hogy miként lehet a folyót és a hulladékot a lehető legjobban megfigyelni. Végül
egy öntanuló kamerarendszert fejlesztettünk ki, amellyel akár a hajóról, akár a partról megfigyelve látható, mi jön a folyón, így pedig időben be lehet avatkozni és a hulladékáradat továbbjutását, aprózódását megakadályozni
– mondta el az egyik mérföldkőnek számító fejlesztésről Gyalai-Korpos Miklós, a Future Plastik Kft. innovációért felelős projektvezetője. A hajón elhelyezkedő kamerarendszer képeit feldolgozó algoritmus lehetővé teszi nagy területek pásztázását és a hulladék felismerését. Ez a számítógépes rendszer a gépi és emberi megfigyelés lehetőségeit egyaránt kombinálja az adatgyűjtésben, ha kell, többször oda-vissza pontosítja a megfigyelést, és csak ezután küld értesítést a rendszer a hulladék elhelyezkedéséről.
A hajó eszközrendszerének meghajtása önálló napelemes energiarendszerrel történik. A szemétáradat érkezésekor, a hajó ennek útjába állva, áramlással szemben lehorgonyozva működik és emeli ki a szennyeződést. Működés közben a megtisztítandó, befogott vízfelület egy úgynevezett buborékfal segítségével növelhető meg. Ehhez víz alá helyezett, a hajóról benyúló, perforált csápokba fújnak levegőt és így a létrejött buborékfal a kiszedő, fogas futószalag irányába tereli a hulladékot.
A futószalag által kiemelt hulladék válogatásra, majd nagy felfogóképességű, úgynevezett bigbag zsákokba kerül, amelyek egy másik, kisebb vízieszköz segítségével úgy távolíthatóak el a hajóról, hogy annak nem kell elhagynia munkaterületét.
A fejlesztés részeként megépített válogatónak köszönhetően a hulladék szelektálása akár automatizáltan is működhet. A fejlesztők reményei szerint a hajó hamarosan munkába áll a hazai folyókon, elsősorban a Bodrogon és a Tiszán, segítve az ottani védekezést. Mivel prototípusról van szó, így az áradások és szemétcunamik alkalmával az éles tesztek bizonyítják majd a hajó használhatóságát és a további fejlesztési lehetőségeket.