Szakember figyelmeztet azokra a veszélyekre, amelyek a sofőrökre leselkednek a várható katasztrofális időjárási körülmények között. Érdemes megfontolnod a tanácsait, hogy ne kerülj bajba az utakon!
A havas útviszonyok közti vezetés kismiska ahhoz képest, amit az ónos eső jelent. Ilyen időben
aki csak teheti, ne üljön volán mögé, még akkor se, ha egyébként autója tökéletesen fel lett készítve a télre
– figyelmeztetett a Hungaroringen lévő Tanpálya vezetéstechnikai centrum szakmai vezetője.
A tapadáson áll vagy bukik, hogy meg tudsz-e állni vagy tudsz-e kanyarodni olyan ívben, amin szeretnél. Ónos esőben a surlódási együttható rendkívül alacsony, ami azt jelenti, hogy egy ezer kilogrammos befékezett kerekű autót 10-20 kilogrammnyi erővel el lehet mozdítani, miközben száraz aszfalton ugyanehhez 800-900 kilogrammos erőhatás kell
– mondta el a Borsnak Kőrös András.
Ez azt jelenti, hogy ónos esőben egy kocsi még álló helyzetből is képes megcsúszni, elég ehhez a legcsekélyebb lejtő. A szakember szerint ez ellen még a legjobb téli gumi sem elég jó, egyedül a szöges gumi lenne megoldás, az viszont nálunk nem engedélyezett, csak az észak-európai országokban használható közúti forgalomban.
A megállás, a kanyarodás és még az elindulás is nehéz ónos esőben, de az elindulásba kevesebben halnak bele, mint a másik kettőbe
– fogalmazott a szakember, aki szerint egyáltalán nem lenne szabad útnak indulni ilyen időben.
Íme a legfőbb baleset-megelőzési tanácsok télre:
A téli időszakban a látási viszonyok gyakran rosszak, korán sötétedik, hosszabb ideig kell használni a világítást, ezért is fontos, hogy az megfelelően működjön. A fényszórókat és a többi lámpát ilyenkor rendszeresen kell tisztítani. Ugyanakkor a rosszabb látási viszonyok miatt nagyobb követési távolságot tartva lassabban kell vezetni, így kisebb a balesetek kockázata, rossz manőverezés esetén pedig a hibák könnyebben korrigálhatók.
Nedves aszfalton jobban megcsúsznak a kerekek, megnő a féktávolság. Ha a hőmérséklet 0 fok, és mínusz tartományba süllyed, akkor számítani kell arra, hogy a vizes-nedves útfelület lefagy, ami tovább növeli ezt a veszélyt. A jeges-havas úton a menetstabilitás is romlik.
A síkos utakon való fékezés teljes összpontosítást kíván. Ha a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), akkor a kerekek hirtelen állnak meg, amitől a jármű kormányozhatatlanná válhat és könnyen kicsúszhat. Ilyenkor előbb egyenesbe kell hozni az autót és csak azután szabad fékezni, ha a jármű már újra a kívánt irányban áll.
Ilyen hidegben a biztonságos közlekedéshez a téli gumik elengedhetetlenek. A nyári gumi már +7 fok alatt csúszni kezd, fagypont körüli hőmérsékleten megmerevedik, nagyon kis tapadással rendelkezik, így használata veszélyes lehet. A téli gumit ezzel szemben úgy fejlesztették ki, hogy alacsony hőmérsékleten megnő a tapadási értéke. Ezek az abroncsok különleges anyagból készülnek, speciális bordázattal vannak ellátva és rendkívül alacsony hőmérséklet esetén is rugalmasak maradnak, így a fékút is rövidebb.
A nyomás a téli gumikban 0,2-0,3 bárral legyen magasabb, mint a nyáron, mert a túl alacsony nyomás befolyásolja a profil öntisztuló képességét.
Az akkumulátor megfelelő állapota nagyon fontos. Ha a mínuszokban nehezebben indul el az autó, akkor út közben is lehetnek gondok, hiszen jóval többet kell működtetni a világítást, a fűtést, az ablakpárátlanítót és az ablaktörlőt is.
A téli közlekedés fontos kelléke a jégkaparó, a jégoldó spray, a megfelelő ablakmosó folyadék, a fagyállóval feltöltött hűtőrendszer. Az ablaktörlő gumikat már a tél beállta előtt érdemes kicserélni, hiszen az elhasználódott gumi nem töröl, csak maszatol.
A sofőröktől mindig elvárás, hogy az időjárási-, látási- és útviszonyoknak megfelelően vezessenek, ilyenkor azonban különösen fontos, hogy figyeljenek a megváltozott körülményekre. A rendőrség szerint nagyobb követési távolság tartásával, lassabb, körültekintőbb vezetéssel meg lehet előzni a baleseteket.