Január első napjaiban szokatlan reggeli ködfoltokkal találkozhatunk az utakon. Albert Péter vezetéstechnikai szekértő elmondta a Borsnak, hogy mik a legfontosabb tudnivalók.
Az autósok többsége nem eléggé felkészült a ködös időjárás okozta nehézségekre, mert nem gyakran vezet ködös időben. Éppen ezért azt szoktuk javasolni, hogy ködös időben csak az vezessen, akinek feltétlenül muszáj.
– árulta el a Borsnak Albert Péter vezetéstechnikai szakértő.
Ködös időben a sebesség csökkentésével és a követési távolság növelésével lehet mérsékelni a balesetek bekövetkezésének kockázatát. Például ha valaki 50-nel megy, akkor legalább 2 másodpercnyi követési távolságot érdemes tartania, ami nagyjából 28 méter. Amennyiben ködös időben közlekedik, ez legalább 3 másodperc, vagyis nagyjából 42 méter – tudtuk meg az alapszabályokat Albert Pétertől, aki kiemelte, hogy nemcsak látni, de látszódni is egyaránt fontos az utakon.
Kétféle ködlámpa van az autókon, az első a ködfényszóró, a hátsó pedig a ködzáró fény. Előbbi arra szolgál, hogy jól lásson a sofőr, míg utóbbi azért, hogy őt jól lássa a mögötte haladó. Ezek rossz használatával komoly anyagi és biztonsági károkat okozhatunk.
– hívta fel a figyelmet a vezetéstechnikai szakértő.
Sokan nincsenek vele tisztában, hogy a távolsági fényszóró ködben az egyik legrosszabb választás. Helyette sokkal célszerűbb a tompított vagy első ködfényszóró. Ám fontos tudni, hogy lakott területen csak akkor használhatunk ködlámpát, ha másokat nem zavarunk vele. Mivel a köd kialakulásához a levegő magas nedvességtartalma is szükséges, annak vízcseppjein úgy törik meg a fény, hogy szinte fehér falat képez, ami miatt nyilvánvalóan nem megfelelőek a látási viszonyok.
Albert Péter évente több mint 50 ezer kilométert vezet. Útjai során csupán néhányszor fordult elő, hogy használnia kellett volna a hátsó ködzáró fényeket, melyeket csak akkor érdemes bekapcsolni, ha 20 méter alá csökken a látótávolság. Egyéb esetben csak elvakítja a mögöttünk haladót.
A leggyakoribb járművezetői hibák között van, ha valaki a ködöt elhagyva egyből gyorsítani kezd, ahelyett, hogy tartaná a sebességét, számítva az újabb ködfoltra. Sokan a jármű világítását is úgy felejtik, ahelyett, hogy az aktuális helyzethez igazodnának.
A megfelelő vezetéstechnikai készségek elsajátítása mellett autónk állapotára is oda kell figyelnünk. Az ablaktörlőknek is megfelelően kell működniük, ahogyan a világító berendezéseknek is. Hiába vannak például jól beállítva a fényszórók, ha nem tiszták. A modern, automata vezérlésű autóknál pedig jellemző, hogy automatikusan távolsági fényszóróra kapcsolnak ködben, ami rontja a látási viszonyokat, ezért érdemes kikapcsolni az automatizmust. Komoly segítséget nyújthat autónk navigációs rendszere, mely miatt fel tudunk készülni például az esetleges kanyarulatokra.
A ködfoltok kialakulásához elengedhetetlen a talajmenti alacsony hőmérséklet. Ebből a sofőr arra is tud következtetni, hogy figyelnie kell a fekete jég miatti ráfutásra is. Sokkal óvatosabban érdemes tehát vezetnie.
– árulta el a Borsnak Albert Péter vezetéstechnikai szakértő.