Tizenhét áldozata lett a veronai autóbusz balesetnek. A buszsofőr, aki magyar diákokat szállított haza egy sítáborból, elaludt vezetés közben.
Hatalmas felháborodást keltett az olaszoknál, hogy végül mégsem Olaszországban tölti le büntetését a halálbusz magyar sofőrje, Varga János, akit 6 év szabadságvesztésre ítéltek. A tragédia 2017. január 20-án történt Verona és Velence között. Az autóbuszban 56 utas utazott, amikor a sofőr elaludt a volánnál és nekiütközött a védőkorlátnak, majd kidöntötte a világítóoszlopot és a jelzőoszlopot, végül 15 méter után megáll. Néhány pillanat múlva a járművet elnyelték a lángok, ami 17 ember életét oltotta ki. János azóta sem mutatott semmiféle megbánást, bocsánatot sem kért az elhunytak családjától.
Az autóbusz a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium diákcsoportját vitte haza, akik éppen befejezték az egyhetes franciaországi vakációt. A tárgyalás során megállapítottak szerint a jármű átlagosan 100 kilométeres óránkénti sebességgel haladt.
Azon az elátkozott éjszakán 16 utas égett halálra: a budapesti gimnázium 11 diákja és öt felnőtt, köztük négy kísérő és a második sofőr. A tizenhetedik áldozat Budapesten halt bele a sérüléseibe.
A katasztrófa ügyében párhuzamosan két nyomozás indult: az egyiket a veronai ügyészség, a másikat a magyar rendőrség vezette. Az olaszországi nyomozás 2018 februárjában ért véget: hat ember ellen indított vizsgálatot az olasz igazságszolgáltatás. Olaszországban, Veronában 2018-ban kezdődött meg a büntetőper 6 ember ellen: az autóbusz magyar vezetője, az A4-es autópálya Brescia-Padova szakaszáért felelős mérnök, az érintett sztrádaszakasz biztonsági elemeit tervező és ezek építését irányító műszaki hivatal vezetője, valamint az Anas olasz autópálya-üzemeltető vállalat három mérnöke ellen, akik a biztonsági elemekért voltak felelősek.
A magyar sofőr rövidített eljárást kért, ezért az ő esetében már 2020 augusztusában külön döntött a bíróság, és a maximálisan adható 12 év börtönbüntetést szabta ki, valamint örökre eltiltották a vezetéstől.
Amellett, hogy nem érdekelte a fiatal áldozatok családjának szenvedése, megpróbálta hibáztatni az elhunyt sofőrtársát a tragikus balesetért.
– magyarázta Paolo Sachar, ügyész.
Olaszországban az ilyen, diákokat érintő közúti balesetek nem a gondatlanságból elkövetett emberölés közé sorolandó, hanem közúti emberölés minősítésű. Az ítélet ellen a sofőr ügyvédei fellebbeztek, végül a vád és a védelem peren kívüli egyezségével jogerősen 6 év letöltendő szabadságvesztésre ítélték, amelyet Olaszországban kellett volna letöltenie.
A veronai halálbusz balesetnek sokkal rosszabb kimenete is lehetett volna. Szerencsére az autóbusz visszafelé tartott, és a „tartaléktartály”, amelyet a busz hátuljában helyeztek el, hogy biztosítsa az üzemanyag-ellátást a hosszú út során, már több mint félig kiürült. Ha az a tartály tele lett volna, mindenki meghalt volna a buszban.
– mondta el az egyik olasz nyomozó.
A sofőr kérésére a kiadatási kérelmet elutasították 2022 szeptemberében, így a büntetését Magyarországon tölti.