Baleset

Veronai halálbusz: Háborognak az olaszok, hogy Magyarországon vonult börtönbe a vétkes sofőr

F.I

Létrehozva: 2023.01.28.

Módosítva: 2023.01.28.

Tizenhét áldozata lett a veronai autóbusz balesetnek. A buszsofőr, aki magyar diákokat szállított haza egy sítáborból, elaludt vezetés közben.

Hatalmas felháborodást keltett az olaszoknál, hogy végül mégsem Olaszországban tölti le büntetését a halálbusz magyar sofőrje, Varga János, akit 6 év szabadságvesztésre ítéltek. A tragédia 2017. január 20-án történt Verona és Velence között. Az autóbuszban 56 utas utazott, amikor a sofőr elaludt a volánnál és nekiütközött a védőkorlátnak, majd kidöntötte a világítóoszlopot és a jelzőoszlopot, végül 15 méter után megáll. Néhány pillanat múlva a járművet elnyelték a lángok, ami 17 ember életét oltotta ki. János azóta sem mutatott semmiféle megbánást, bocsánatot sem kért az elhunytak családjától. 

A busz kiégett váza a veronai sztrádán. Fotó: VIGILI DEL FUOCO HANDOUT

Az autóbusz a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium diákcsoportját vitte haza, akik éppen befejezték az egyhetes franciaországi vakációt. A tárgyalás során megállapítottak szerint a jármű átlagosan 100 kilométeres óránkénti sebességgel haladt. 

Azon az elátkozott éjszakán 16 utas égett halálra: a budapesti gimnázium 11 diákja és öt felnőtt, köztük négy kísérő és a második sofőr. A tizenhetedik áldozat Budapesten halt bele a sérüléseibe.

A „tartaléktartály”, amelyet a busz hátuljában helyeztek el, már több mint félig kiürült.  Fotó: POLIZIA DI STATO / HANDOUT

A katasztrófa ügyében párhuzamosan két nyomozás indult: az egyiket a veronai ügyészség, a másikat a magyar rendőrség vezette. Az olaszországi nyomozás 2018 februárjában ért véget: hat ember ellen indított vizsgálatot az olasz igazságszolgáltatás. Olaszországban, Veronában 2018-ban kezdődött meg a büntetőper 6 ember ellen: az autóbusz magyar vezetője, az A4-es autópálya Brescia-Padova szakaszáért felelős mérnök, az érintett sztrádaszakasz biztonsági elemeit tervező és ezek építését irányító műszaki hivatal vezetője, valamint az Anas olasz autópálya-üzemeltető vállalat három mérnöke ellen, akik a biztonsági elemekért voltak felelősek. 

A magyar sofőr rövidített eljárást kért, ezért az ő esetében már 2020 augusztusában külön döntött a bíróság, és a maximálisan adható 12 év börtönbüntetést szabta ki, valamint örökre eltiltották a vezetéstől. 

Amellett, hogy nem érdekelte a fiatal áldozatok családjának szenvedése, megpróbálta hibáztatni az elhunyt sofőrtársát a tragikus balesetért. 

– magyarázta Paolo Sachar, ügyész.

Olaszországban az ilyen, diákokat érintő közúti balesetek nem a gondatlanságból elkövetett emberölés közé sorolandó, hanem közúti emberölés minősítésű. Az ítélet ellen a sofőr ügyvédei fellebbeztek, végül a vád és a védelem peren kívüli egyezségével jogerősen 6 év letöltendő szabadságvesztésre ítélték, amelyet Olaszországban kellett volna letöltenie. 

A veronai halálbusz balesetnek sokkal rosszabb kimenete is lehetett volna. Szerencsére az autóbusz visszafelé tartott, és a „tartaléktartály”, amelyet a busz hátuljában helyeztek el, hogy biztosítsa az üzemanyag-ellátást a hosszú út során, már több mint félig kiürült. Ha az a tartály tele lett volna, mindenki meghalt volna a buszban.

 – mondta el az egyik olasz nyomozó. 

 A sofőr kérésére a kiadatási kérelmet elutasították 2022 szeptemberében, így a büntetését Magyarországon tölti.

 

 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek