A tervezet már elkészült.
Az elektromos rollerekre vonatkozó KRESZ-módosítás szerint a 25 kilométer/órás végsebességű rollerek kerékpárnak minősülnének, az ennél gyorsabbak pedig segédmotoros kerékpárnak. A tervezet elkészült, és átkerült a Lázár János vezette közlekedési minisztériumhoz – mondta a Magyar Nemzetnek Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár.
Az elektromos rollerekre vonatkozó szabályozás illeszkedni fog az uniós nagyvárosokban már életbe lépett formulához.
A huszonöt kilométer/órás végsebességű elektromos rollerekre, elektromos kerékpárokra ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd, mint a kerékpárokra. Jelenleg Európában így van mindenhol, mi ezt követjük
– emelte ki Révész Máriusz. Ezek a szabályok a kis sebességű e-rollerekre, segwayekre és a rollermegosztó szolgáltatások eszközeire vonatkoznak. A gyors rollerek más szabályozás alá esnek: ha a jármű végsebessége meghaladja a 25 kilométer/órát, már segédmotoros kerékpárnak minősül majd.
– Ha az összes elektromos rollert segédmotoros kerékpárnak minősítenénk át, akkor a rollermegosztó cégek lehúzhatnák a rolót. A segédmotoros kerékpár használatához kötelező a bukósisak, viszont a rollerezők közül senki sem hord ilyen védőeszközt. Tehát azoknál a rollereknél, ahol 25 kilométer/óra sebességnél gyárilag lekapcsol a motor, egységesen az unióban kerékpárokra vonatkozó szabályozás van érvényben – magyarázta Révész Máriusz, aki hangsúlyozta, hogy Magyarország a többi uniós tagállam példáját követi.
Révész Máriusz kitért arra is, hogy a kerékpárosok nyolcvan százalékának van jogosítványa is, a balesetek többségét pedig a szabályok be nem tartása okozza. Általában a fiatal, kiskorú kerékpárosok és rolleresek nem ismerik a KRESZ-t, de ők vannak kevesebben. Révész Máriusz szerint a közlekedési morál megváltoztatására lenne leginkább szükség, mert Magyarország az egyik olyan uniós tagország, ahol a legmagasabb a közúti halálozás.
– Célszerű lenne bevezetni az általános iskolákban a közlekedési alapvizsgát. Azt szeretnénk, ha az európai nagyvárosokhoz hasonlóan a gyerekek még 12 éves koruk előtt levizsgáznának – mondta az államtitkár. – Mindezt előremozdítaná, ha a gyerekek közlekedési alapvizsgát tehetnének, ami hozzájárulna ahhoz, hogy a következő generáció normálisabban közlekedjen.