A 27 emberéletet követelő borzalmas tragédia 2019. május 29-én történt. A szörnyű baleset legfiatalabb áldozata 6, a legidősebb 71 éves volt.
Hétfőn lesz négy éve, hogy 2019. május 29-én szerdán este a Viking Sigyn szállodahajó összeütközött a Hableány városnéző turistahajóval a Margit híd pesti hídfőjének közelében.
A Hableány fedélzetén a kapitányon és munkatársán kívül 33 dél-koreai állampolgár tartózkodott. 27-en a Dunában lelték halálukat, mindössze 7 embert sikerült kimenteni. Egy személyt azóta is eltűntként tartanak nyilván.
Az eddig eltelt négy év sem lehetett elegendő ahhoz, hogy a Hableány-katasztrófa túlélői feldolgozzák a velük történteket, valamint szeretteik elvesztését. Ez nem csoda, hiszen nemcsak az ő életük került veszélybe, hanem végig kellett nézniük szeretteik halálát, és napokat, heteket kellett várniuk arra, hogy megtalálják és eltemethessék rokonaikat. Öten most tagjai annak a perközösségnek, amely összesen 4 milliárd forint kártérítést követel a Viking és a Hableány üzemeltetőjétől.
Egy asszony a lányával, a nővérével és a bátyjával szállt fel a Hableányra azon a borzalmas estén. Testközelből élte át mind bátyja, mind nővére elvesztését. Emlékük azóta is kísérti, azzal a tudattal együtt, hogy karnyújtásnyira tőle vesztek oda a folyóban, és ő bárhogyan próbálta, végül nem tudott rajtuk segíteni.
Nővérével a legjobb barátnők voltak, három perc sétára laktak egymástól és egy helyen dolgoztak. Bátyjával szintén napi kapcsolatban álltak, az életük minden történését megosztották egymással.
Az asszony lánya is a felszínre evickélt. Amikor felbukkant a hullámokból, egy nő odaszólt neki: „Fogd meg!”, és segített felkecmeregni az életet jelentő mentőövre. Együtt kapaszkodtak, és a lábukkal hajtották magukat. Rendőrségi vallomásában a lány elmondta: közvetlenül a baleset után észrevettek egy másik hajót, ami elől menekülniük kellett. Egy ideig még hallottak segélykiáltásokat, amelyek aztán fokozatosan elcsendesedtek. Végül kihúzták őket egy mentőcsónakba, egy harmadik túlélővel együtt. A lány szerint csoda, hogy ők heten megmenekültek.
Rokonaikat a Duna távolabbi szakaszánál találták meg, hetekkel a baleset után. Annyi időt töltöttek a vízben, hogy testük a felismerhetetlenségig torzult. Így nem tudták hagyományos koreai szertartás szerint eltemettetni őket, hamvasztani kellett.
A testvérei halála miatt érzett gyász az asszony számára feldolgozhatatlan. A baleset óta pszichikai problémákkal küzd, súlyos alvás- és evészavartól szenved, vízfóbiája alakult ki, és folyamatosan kísértik a baleset szörnyű, bevillanó képei.
A lány súlyos önváddal és bűntudattal küzd, mivel ő javasolta a családnak a magyarországi utazást. Nem sokkal előtte a nagybátyja agyi infarktust szenvedett, és ő biztatta arra, hogy felépülését egy emlékezetes utazással ünnepeljék meg. Nagynénjét, aki lányaként szerette őt, szintén ő győzte meg, hogy tartson velük. Amiatt is gyötrődik, hogy úgy érzi: az utazás megszervezésével végső soron megfosztotta szüleit, fivérét, nagybátyjait és unokatestvéreit attól, hogy teljes családban élhessenek.
2019. május 29-én, az esti órákban dél-koreai turisták indultak sétahajózni, hogy a Hableány fedélzetéről csodálják meg Budapest látványosságait. Akkor még nem sejthették, hogy legtöbbjüknek élete utolsó útja lesz. Sajnos ugyanazon az estén két szállodahajó is elindult, mindkettő ugyanannak a társaságnak a tulajdona volt és mindkettőt ukrán kapitány vezette: a Viking Sigyn és a Viking Idun.
A Hableány a Parlament előtt balról megelőzte az elöl közlekedő szállodahajót, majd előtte hajózott és így elsőbbségi helyzetbe került a Margit híd alatti áthajózásnál. A Hableányt követő szállodahajót vezető kapitány ennek ellenére gyorsítani kezdett. Percekig nem a hajó vezetésére koncentrált, így a biztonságos távolságot nem tartotta meg, az előzéshez szükséges rádió- és hangjelzést nem adta le. A nagyobb hajó - a kapitánya gondatlansága miatt - nekiütközött a Hableány hátsó részének, a kisebb hajót beforgatta maga elé, rövid ideig maga előtt tolta, majd lenyomta. A Hableány körülbelül 30 másodperc alatt teljesen víz alá került, elsüllyedt, a rajta tartózkodó 35 személy a vízbe került.
Valószínűleg több életet is meg lehetett volna menteni, ha a két nagy szállodahajó kapitánya azonnal a mentésre koncentrál, de nem ezt tették. A hátul haladó Idun az ütközés pillanatában a baleset helyszíne felé haladt, attól körülbelül 600 méterre volt. A balesetet követően azonban az „Ember a vízben” német nyelvű rádióforgalmazást nem hallotta a kapitánya, csak azt észlelte, hogy az előtte haladó szállodahajó a híd alatt rendellenes manőverbe kezd és megáll.
Ezt látva tovább haladt a Margit híd felé, miközben mobiltelefonon – sikertelen – hívást kezdeményezett a balesetet okozó kapitánytársa felé. A figyelmetlen kapitány hajója lassítva áthaladt a már a mederfenékre süllyedt Hableány felett. Amikor a kapitány hajójával már éppen kiért a híd alól, rádión végül elérte kapitánytársát, aki tájékoztatta, hogy összeütközött egy hajóval, és megkérdezte, hogy lát-e valamit mögötte.
Erre a kérdésre azt válaszolta, hogy nem lát semmit, azt azonban hallotta, hogy valaki kiabált a fedélzet jobb oldalán. Annak ellenére, hogy a balesetet követően pár percen belül tudomást szerzett az ütközésről, nem tett fel további kérdéseket, hogy hol van az a hajó, amellyel a másik szállodahajó ütközött, kerültek-e emberek a vízbe, milyen mentésre irányuló intézkedéseket tesz kapitánytársa.
A Margit híd alóli kihaladása közben megállította a hajóját és figyelemmel kísérte, ahogy a másik szállodahajó mentőcsónakját leengedik. Amikor a mentőcsónak már ereszkedni kezdett a víz felé, a hajóját gyorsítani kezdte és balról elhaladt az ütközésben részes szállodahajó mellett, majd megállás nélkül tovább haladt. A kapitány a hajójával megkerülte a Margitszigetet, majd a Duna budai ágában völgymenetben hajózott, amikor a baleset miatt intézkedő vízirendőrök kikötésre kötelezték.
A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség a kapitánnyal szemben 27 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának vétsége miatt nyújtott be vádiratot a Pesti Központi Kerületi Bíróságra. A kerületi ügyészség indítványozta, hogy a bíróság ítélje a vádlottat fogházbüntetésre, amelynek végrehajtását a vádlott büntetlen előéletére és a joggyakorlatra is figyelemmel próbaidőre függessze fel és a vádlottat határozott időre a tiltsa el a vízi járművek vezetésétől. A férfi jelenleg bűnügyi felügyelet alatt áll, rendszeres jelentkezési kötelezettsége van a rendőrség felé – közölte korábban az ügyészség.
A tragikus baleset után nem sokkal speciális búvárok mentek Bajától egészen Budapestig. Akkor még nem sejthették, micsoda tragédia vár rájuk. A folyamatokat nehezítette, hogy akkor a Duna vízállása kifejezetten magas volt, valamint a sodrása is erős.
A Hableány az akkori adatok szerint mélyre süllyedt: a legmagasabban lévő pontja is két méterrel került a víz felszíne alá, a legmélyebben fekvő pedig 7,5 méter mélyen volt. A búvároknak ilyen leképesztő körülmények között kellett felhozniuk a hajóban rekedt holttesteket. A szörnyű baleset a külföldi sajtóban is komoly visszhangot kapott.
– Egy normál vízállás esetében is egy ilyen munka legalább 3-4 hétig eltart, viszont itt most ennél sokkal gyorsabbnak kellett lenni. Végül 11 nap alatt végeztünk.
– mondta akkor Szathmári Zsolt, a Havária Katasztrófaelhárító Közhasznú Egyesület Petőfi Mentőcsoport vezetője.
A tragédia helyszínén egy válságstáb fogadta őket, és a megérkezésük után rögtön átvette a mentés irányítását a TEK, Hajdu János főigazgató személyes irányításával.
Az Országos Mentőszolgálat 14 mentőegységet irányított a helyszínre, a Dunai Vízirendészeti Kapitányság első hajója a baleset után kevesebb mint fél órával érkezett a helyszínre. A Margit híd és az Erzsébet híd közötti szakaszra hajózási zárlatot rendeltek el. A mentést jelentősen nehezítette az időközben beállt sötétség, az esős, hideg idő és a magas vízállású Duna erős sodrása.
A tragikus baleset felvételeit képgalériánkban tudod megnézni:
2023. április végén újabb károsultat hallgatott meg a bíróság. Folytatódott ugyanis a hajókatasztrófa áldozatai, hozzátartozói és a hét túlélő kártalanítása miatt indult polgári per. A kártérítési per tavaly januárban, a távmeghallgatások sora 2022. szeptemberében kezdődött. Máig a felpereseknek mintegy felét sikerült meghallgatni. A várakozások szerint a polgári per még hosszú hónapokig, de akár évekig is eltarthat. Jogászok becslése szerint egyedül a leendő ítélet kiteheti majd indokolással együtt a nyolcszáz oldalt, ami a kártérítési per óriási összegéből és a nagy számú felperesből adódik. Ekkora kártérítés igényről még soha nem döntöttek magyar bíróságon.
A borzalmas este eseményei számokban
A baleset 2019. 05. 29-én, este 21 óra 5 perckor történt a Margit hídnál. A magyar, 35 főt szállító Hableányt letarolta a svájci Viking Sigyn szállodahajó. A Hableány az ütközés után 7 másodperccel süllyedt el. 7 túlélőt tudtak kimenteni. Összesen 19 másik hajóval végezték a keresést. 27 halálos áldozatot követelt a baleset, ketten magyarok voltak. A legfiatalabb utas 6, a legidősebb 71 éves volt. Az első riasztáskor az OMSZ 14 autóval ment a helyszínre. A mentésben több mint 1000 ember, 246 szolgálati jármű vett részt. A balesetkor a Duna vízhozama a normális mennyiség duplája, másodpercenként 4000-4500 köbméter volt. A folyó vízállása 501 cm volt, a sodrása 10-11 km/h sebesség a baleset idején. A víz hőmérséklete mindössze 10-12 fokos volt.