Zéró tolerancia a gyorshajtásra - ez a rendőrség értelmezésében azt jelenti, hogy már 5-10 százalékkal sem szabad túllépni a megengedett sebességet, aki 50 helyett 51-el megy, már számíthat rá, hogy megállítják. de mit jelent ez a gyakorlatban és milyen szupertraffipaxokkal emelik ki majd a gyorshajtókat a forgalomból? Erre is válaszolt most a rendőrség.
Kedden megkezdődött azoknak a válogatott rendőröknek a kiképzése az új, személygépkocsikból üzemeltetendő traffipaxok kezelésére, akik júniustól már a közlekedők közül szúrják ki és büntetik meg a gyorshajtókat. Az Országos Rendőr-főkapitányság negyven modern sebességmérő készüléket szerzett be. A média képviselői is lehetőséget kaptak a berendezések használat közbeni megtekintésére.
Óberling József rendőrezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője a sajtótájékoztatón elmondta: rengeteg a félreértés az új sebességmérő műszerekkel kapcsolatban.
A traffipaxok toleranciaértéke sohasem azt jelentette, hogy a készülékek mérési pontosságának annyi a hibázási lehetősége. Az új műszerek a ma létezők közül a legpontosabbak. Hozzáteszem, hogy ezek a berendezések három tizedmásodperc alatt ezer darab mérésre képesek. Ez az ezer mérés produkálja azt az egy darab számot, ami megfelel a mért sebességnek
- mondta az ezredes, majd elégedetten hozzátette: nehéz olyan eszközt találni a világon, ami ennél precízebb eredményt ad.
"Kétség sem férhet hozzá, hogy a valós sebesség megegyezik a gép által megállapított értékkel. A törvény szerint pedig a hitelesített mérőeszköz által megállapított eredményt tényként kell kezelni" – tette hozzá Óberling, hangsúlyozva: ebből következik, hogy az érték elfogadása kötelező, nem csupán egy lehetőség a rendőrök számára. Legalábbis addig, amíg az ellenkezője nem nyer bizonyítást.
Eddig is úgy volt és a jövőben is úgy lesz, hogy a szabálysértést megállapító rendőr belátására van bízva, hogy milyen szankciót alkalmaz. A tárház igencsak széles.
"Lehetőség van helyszíni figyelmeztetésre vagy bírságra, de akár szabálysértési feljelentésre is. A bírság összege 5 ezer forinttól 50 ezerig terjedhet. A kollégáink ezután sem azzal foglalkoznak, hogy ki ment 50 helyett 51-gyel vagy 52-vel. Bár ott tartanánk, hogy ez a legnagyobb problémánk! A közlekedés biztonságára a korlátozást jelentősen túllépők jelentik a komoly veszélyt" – magyarázta az ezredes, aki szeretne mindenkit megnyugtatni.
Nem ment el a rendőrség esze! A minimális eltérések esetében a rendőrök bizonyára beérik majd a figyelmeztetéssel
- szögezte le a szakember.
Az új készülékek menet közbeni mérésre is alkalmasak. A fejlesztésben az ORFK szakértői is részt vettek. Az volt a cél, hogy legyenek a rendőrségnek olyan eszközei, melyekkel akár a forgalomban elvegyülve is képesek kiszűrni a gyorshajtókat.
A sajtótájékoztatón felmerült: egyes autók kilométerórájával előfordulhat, hogy nem a teljesen pontos értéket mutatják, ezért a sofőrök tudtukon kívül is átléphetik a sebességhatárt. Ebből következik a kérdés: vajon most minden gépkocsitulajdonosnak érdemes újra hitelesíttetni az óráját? Óberling kifejtette:
ha egy kilométeróra hibás, az általában többet mutat, nem pedig kevesebbet, ezért valószínűtlen, hogy miatta hajt gyorsabban az autós.
A berendezés lézeres elven működik. A hatótávolságát a mérésügyi szerv 230 méterig hitelesítette. Nem csupán a rendőrök autója mellett, hanem a velük szemben elhaladó gépkocsik sebességét is képes mérni.
A közelmúltban megjelentek olyan vélekedések is, melyek szerint a hatóság csak pénzbehajtásra készül az új traffipaxok alkalmazásával.
Hangsúlyozni kell, hogy a kiszabott bírságokból a rendőrségnek nem származik bevétele, csakis az állami költségvetésnek. Hozzáteszem, hogy az így befolyt összegek az állam kasszájához viszonyítva a porszemnél is kisebbek
– fejezte be Óberling József. Az intézkedés célja, hogy megelőzze a gyorshajtásból eredő baleseteket.
A modern traffipaxok használata egyébként egyszerű. A berendezést kezelő rendőr beállíthatja, hogy mekkora sebesség felett készítsen automatikusan fotót a kiválasztott autóról. Olyan tévedés sem fordulhat elő, hogy más autó sebességét méri be, a műszer az autóhoz rendeli a mért sebességet.
Nézd meg az új traffipax működéséről készült videónkat!