A kötelező akciózás miatt 20 termékkategóriában lehet árcsökkenésre számítani.
A nagyobb kereskedelmi üzletláncoknál elindult a kötelező akciózás. A kormányzati intézkedés keretében 20 termékkategóriában számíthatnak a vásárlók árleszállításokra. Ilyen termékkategóriába tartozik például a tej, a kenyér, a sajt, a száraztészta, valamint a friss zöldség.
Az érintett üzletekben valamennyi kijelölt termékkategóriából egy-egy szabadon választott terméket szükséges a kötelező akciózást megelőző 30 napban alkalmazott legalacsonyabb árnál legalább 10 százalékkal kedvező áron értékesíteniük. A kötelező akciókra heti rendszerességgel kell sort keríteni, az akciós időszak a hét csütörtöki napján 0 órától a következő hét szerdai napján 24 óráig tart.
A rendelet az üzletben vagy bevásárlóközpontban folytatott kereskedelmi tevékenység mellett a csomagküldő kereskedelemre is kiterjed. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy kötelező akciókat kell tartsanak az olyan piaci szereplők is, mint a Kifli.hu, a Wolt Market és a hozzájuk hasonló, házhoz szállítást végző cégek, így végső soron az online rendelt élelmiszerek között is lesznek kötelezően leárazottak.
Bár a törvény szerint a kereskedő az akciózás időtartama alatt az érintett termék vonatkozásában köteles megfelelő mennyiséget árusítani és készleten tartani, a Ripost talált olyan élelmiszerláncot, ahol hiány volt száraztésztából.
Edit örömmel fogadta az újabb leárazásokat.
Azért is örülök ennek a nagy akciózásnak, mert sokkal több pénzt tud az ember megspórolni és olcsóbban megveheti azokat a termékeket, melyeket egyébként is meg kell vásárolni
- mondta Edit.
A kormány az új intézkedéstől azt várja, hogy az árak csökkentésével és a versenyhelyzet fokozásával megállítható a túlárazás és a spekuláció, így már a közeljövőben tovább mérséklődhet az infláció. Fontos hangsúlyozni, hogy az akciózott termékekről a kereskedők kötelesesek tájékoztatni a vásárlókat, a fogyasztóvédelmi hatóság pedig ellenőrizni fogja a végrehajtást.
A Ripost megnézte, hogy néhány üzletláncban, miképp alakultak az akciós termékek árai az első akciós napon.
SPAR ár | Penny ár | CBA ár | |
Sajt (1kg) | 1599Ft | 1990Ft | 1990Ft |
Margarin (500g) | 669Ft | 699Ft | 429Ft |
Tejföl (kis pohár) | 289fT | 419Ft | 399Ft |
Kenyér (1 kg) | 689Ft | 899Ft | 599Ft |
Fürtös paradicsom (1kg) | 599Ft | 599Ft | 600Ft |
Száraztészta (500g) | 599Ft | 746Ft | 587Ft |
A rendelet azokra az élelmiszer jellegű bolti vegyes kiskereskedelem megjelöléssel feltüntetett tevékenységet folytató kereskedőkre vonatkozik, amiknek a 2021-es árbevétele meghaladta az 500 millió forintot. Ez nagyjából 300 cégre igaz, akik közösen több ezer boltot üzemeltetnek.
A SPAR és az Interspar alaposan kitett magáért, mától ugyanis mintegy 700-900 akciós ajánlatot kínál már a vásárlóknak, ezzel egy időben további 300 termék árát befagyasztja a SPAR Árstop Extra Promóció keretében. Az áruházlánc a SPAR szupermarketekben több mint 700, az Interspar hipermarketekben pedig több mint 900 akciós ajánlatot hirdetett meg.
A Penny június 1-től a kötelezően előírt 10 százalékos kedvezmény helyett akár 30 százalékos árengedményt is biztosít a 20 kiemelt kategória egy-egy termékére. A hetente frissülő ajánlatokkal jelentkező akciós újságjukban a kiválasztott árucikkeket kiemelt helyen jelenítik meg, ebből az látszik, hogy például a tejföl, az alma, a hagyma, különböző pékáruk és tejtermékek, vagy a kávé is legalább 30 százalékkal lesz olcsóbb csütörtöktől.
A Coop annyiból speciális helyzetben van, hogy a kötelező akciózás csak az egy milliárd forint feletti éves árbevételű franchise partnereire vonatkozik. Így mintegy 1700 Coop-üzletben egészítik majd ki az akciós választékot a június 1-től érvényes intézkedések.
A budapesti vásárlók a videóban ezt mondják az akciókról: