A Titán merülőkapszulával kapcsolatban több szakértő is jelezte, hogy nem biztonságos. Aki szót emelt a kapszula ellen, azt elhallgattatták.
A Titan merülőkapszula tragédiájának híre megrázta az egész világot. Utólag felfoghatatlan, hogy emberek hogyan bízhatták az életüket egy ennyire sérülékeny szerkezetre. A szétrobbant tengeralattjáró fedélzetén öten utaztak és mindannyian életüket vesztették: a kapszulát üzemeltető cég, az Ocean Gate vezérigazgatója, Stockton Rush, a francia haditengerészet veteránja, Paul-Henri Nargeolet, a brit milliárdos, Hamish Harding és a pakisztáni származású üzletember, Shahzada Dawood és fia, az egyetemista Suliman.
Rob McCallum búvárhajó szakértő maga is Stockton Rush cégével dolgozott a fejlesztés korai szakaszában. A férfi igen veszélyesnek tartotta a szerkezetet, amit a felettesének is jelzett. Pontosan emiatt, amikor Rush bejelentette, hogy kereskedelmi utakat szeretne indítani a hajóroncshoz, McCallum azonnal felmondott. Elmondása szerint a szörnyű tragédia híre egyáltalán nem lepte meg, ugyanis a Titan egy igazi időzített bomba volt.
A tengeralattjáró körülbelül 2 ezredmásodperc alatt omlott össze. Az emberi agynak 25 ezredmásodperc kell ahhoz, hogy észlelje a halálos fenyegetést. Ezek az emberek nem egyszerűen meghaltak, hanem kevesebb mint egy szempillantás alatt megszűntek létezni.
– részletezte a mérnök, akit a Metropol idéz.
Nem McCallum volt az egyetlen, aki komoly aggodalmát fejezte ki. David Lockridge-et, a társaság akkori főpilótáját és a tengeri műveletek igazgatóját elbocsátották, és beperelték, miután számos súlyos aggályra rámutatott a hajóval kapcsolatban. Lockridge 2018-ban írt egy mérnöki jelentést, amely szerint a hajón további vizsgálatokat kell elvégezni, mivel annak utasai hatalmas veszélybe kerülhetnek, ha extrém mélységbe merülnének a szerkezettel.
Szóltak előre
A Marine Technology Society, amely „óceánmérnökökből, technológusokból, politikai döntéshozókból és oktatókból álló szakmai csoportként” írja le magát, szintén hangot adott aggodalmának ugyanabban az évben egy Rushnak írt levélben. A társaság nagyon fontosnak tartotta, hogy a vállalat az utasok védelme érdekében tesztelje a prototípust egy szakértő felügyeletében, még az indulás előtt.
Ha valaki biztonsági aggályt vetett fel, ahogyan a főpilóta is tette, nem csak hogy nem hallgatták meg, hanem el is hallgattatták.
- mondta McCallum az aggodalmak számával kapcsolatban.
Az egész eseményre reflektálva McCallum úgy véli, hogy a Titanic hajó tragédiája egy fordulópont volt a tengerészet történelmében, viszont a közelmúltbeli Titannal történt tragédia megmutatta, hogy a technológiai fejlődés ellenére még mindig a természet irányít - zárta szavait McCallum.