Katasztrófa

Kegyetlen bosszút álltak a szakértőn, aki előre jelezte a Titan tragédiáját

KN

Létrehozva: 2023.07.23.

A Titán merülőkapszulával kapcsolatban több szakértő is jelezte, hogy nem biztonságos. Aki szót emelt a kapszula ellen, azt elhallgattatták.

A Titan merülőkapszula tragédiájának híre megrázta az egész világot. Utólag felfoghatatlan, hogy emberek hogyan bízhatták az életüket egy ennyire sérülékeny szerkezetre. A szétrobbant tengeralattjáró fedélzetén öten utaztak és mindannyian életüket vesztették: a kapszulát üzemeltető cég, az Ocean Gate vezérigazgatója, Stockton Rush, a francia haditengerészet veteránja, Paul-Henri Nargeolet, a brit milliárdos, Hamish Harding és a pakisztáni származású üzletember, Shahzada Dawood és fia, az egyetemista Suliman.

A Titan a Titanic roncsához indult Fotó: HANDOUT

A szakértők szerint csak idő kérdése volt a katasztrófa

Rob McCallum búvárhajó szakértő maga is Stockton Rush cégével dolgozott a fejlesztés korai szakaszában. A férfi igen veszélyesnek tartotta a szerkezetet, amit a felettesének is jelzett. Pontosan emiatt, amikor Rush bejelentette, hogy kereskedelmi utakat szeretne indítani a hajóroncshoz, McCallum azonnal felmondott. Elmondása szerint a szörnyű tragédia híre egyáltalán nem lepte meg, ugyanis a Titan egy igazi időzített bomba volt. 

A tengeralattjáró körülbelül 2 ezredmásodperc alatt omlott össze. Az emberi agynak 25 ezredmásodperc kell ahhoz, hogy észlelje a halálos fenyegetést. Ezek az emberek nem egyszerűen meghaltak, hanem kevesebb mint egy szempillantás alatt megszűntek létezni.

– részletezte a mérnök, akit a Metropol idéz. 

Nem McCallum volt az egyetlen, aki komoly aggodalmát fejezte ki. David Lockridge-et, a társaság akkori főpilótáját és a tengeri műveletek igazgatóját elbocsátották, és beperelték, miután számos súlyos aggályra rámutatott a hajóval kapcsolatban. Lockridge 2018-ban írt egy mérnöki jelentést, amely szerint a hajón további vizsgálatokat kell elvégezni, mivel annak utasai hatalmas veszélybe kerülhetnek, ha extrém mélységbe merülnének a szerkezettel. 

Szóltak előre

A Marine Technology Society, amely „óceánmérnökökből, technológusokból, politikai döntéshozókból és oktatókból álló szakmai csoportként” írja le magát, szintén hangot adott aggodalmának ugyanabban az évben egy Rushnak írt levélben. A társaság nagyon fontosnak tartotta, hogy a vállalat az utasok védelme érdekében tesztelje a prototípust egy szakértő felügyeletében, még az indulás előtt.

Ha valaki biztonsági aggályt vetett fel, ahogyan a főpilóta is tette, nem csak hogy nem hallgatták meg, hanem el is hallgattatták.

- mondta McCallum az aggodalmak számával kapcsolatban.

A természet a főnök

Az egész eseményre reflektálva McCallum úgy véli, hogy a Titanic hajó tragédiája egy fordulópont volt a tengerészet történelmében, viszont a közelmúltbeli Titannal történt tragédia megmutatta, hogy a technológiai fejlődés ellenére még mindig a természet irányít - zárta szavait McCallum. 

 

Még egy kis fűszer jöhet? Iratkozzon fel a Bors-hírlevélre!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek