Ez a tranzitdíjemelés ellentmond az ajánlásoknak, és jelentősen növelte az inflációt az elmúlt két hónapban.
Nem mindennapi akadályok nehezíti a kitűzött cél elérését Magyarországon – derült ki Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter szavaiból. – A legfontosabb cél, hogy az infláció egy számjegyűre csökkenjen az év végére, ez pedig reális cél, és decemberre biztosan sikerülhet – hangsúlyozta a politikus. A miniszter szerint komoly problémát jelent, hogy Ukrajna ötszörösére növelte a tranzitdíjat, ezért az üzemanyagárak meredek emelkedésnek indultak. Hozzátette: ez a tranzitdíjemelés ellentmond az ajánlásoknak, és jelentősen növelte az inflációt az elmúlt két hónapban.
Drasztikusan emelkedtek, legutóbb június elsejétől drágultak az Ukrajnán keresztül érkező olajszállítások tranzitdíjai, pontosabban az az összeg, amelyet a Barátság kőolajvezeték déli szakaszán keresztülfolyó olajért cserébe kap Kijev. Az összeget már januárban is emelték, akkor 13,6 euró, vagyis ötezer forint lett tonnánként, mától pedig 17 euró, azaz 6300 forint.
Korábban 100 százalékos emelést is kilátásba helyezett Kijev, de ebből végül a mostani 25 százalék lett egyelőre. Az orosz Interfax hírportál cikke szerint az emelés elsősorban Magyarországot, Csehországot és Szlovákiát érinti.
A Transznyeft elnöke, Nyikolaj Tokarev egy korábbi interjúban elmondta, a tranzitdíjak emelkedése ellenére 2023-ban ugyanazt a mennyiséget szállítják a tervek szerint a csöveken, mint amennyit 2022-ben biztosítottak. Ezt arra is alapozták, hogy a déli vezetékkel elért országok, így Szlovákia, Csehország és Magyarország sem jelezte, hogy kevesebb olajra lenne szükségük.
A Barátság kőolajvezeték az elmúlt hónapokban az orosz–ukrán háború egyik fő „csataterévé” vált, leginkább kommunikációban, de nem egyszer előfordult fizikai támadás is.
Támadás érte a Barátság kőolajvezeték egyik töltőpontját az Ukrajnával határos oroszországi régióban – jelentette még májusban az orosz TASZSZ hírügynökség a Transznyeft orosz olajvezeték-üzemeltető vállalat közleményére hivatkozva.
Igen, valóban, ma kora reggel a brjanszki töltőállomáson terrorcselekményt kíséreltek meg elkövetni a Druzsba olajvezetékrendszer ellen
– mondta a Transneft szóvivője a hírügynökségnek.
Az orosz rendvédelmi szervekkel kapcsolatban álló Baza nevű Telegram csatorna arról számolt be, hogy a kőolajvezeték egyik töltőállomásán három üres olajtárolót ért támadás, az esetet követően azonban nem észleltek szivárgást a vezetéken.
„A kedvezőtlenebb augusztusi inflációs adat jól beazonosíthatóan a hazai üzemanyagárak alakulásához kötődik” – írta a Világgazdaság.
Az előzetes számításoknál magasabb lett az infláció augusztusban, ami egyértelműen az üzemanyagáraknak tulajdonítható. Egy hónap alatt 8 százalékkal nőttek az üzemanyagárak, ez pedig az infláció alakulására is jelentős befolyással bírt.
A környező országokat megvizsgálva Magyarországon az egyik legmagasabb az üzemanyagok ára jelenleg. A legfrissebb adatok szerint a hazai benzinkutakon a 95-ös benzin literenkénti ára 643 forint, kizárólag Szlovákiában (666 forint) és Ausztriában (658 forint) magasabb a benzinár ennél. A környező országok közül a legalacsonyabb benzinárakkal Romániában (563 forint) és Bulgáriában (547 forint) találkozhatunk. A hazai benzinár 31 forinttal haladja meg a környező országok benzinárának átlagát.
A gázolaj esetében a magyar piaci ár a második legmagasabb a környező országok tekintetében, a hazai 651 forintos literenkénti dízelárnál csak Ausztriában tapasztalható magasabb (665 forint). A vizsgált országok közül Lengyelországban (557 forint) és Bulgáriában (545 forint) a legalacsonyabb a dízel literenkénti ára. A gázolaj literenkénti ára hazánkban 40 forinttal haladja meg a vizsgált országokban tapasztalható átlagárat.
Az elmúlt időszakban tapasztalt üzemanyagár-emelkedés mögött több tényező húzódik meg: egyrészt nemzetközi folyamatok (Oroszország és Szaúd-Arábia termeléscsökkentése), másrészt Magyarországot érintő, országspecifikus tényezők is növelték az árakat, amelyek a régiós átlagnál magasabb árakhoz vezettek a hazai kutakon.
Az országspecifikus tényezők közül a legjelentősebb, hogy az ukrán és horvát vezetékhálózat tranzitdíjának növekedése hozzájárult, hogy augusztusban meredeken emelkedtek az árak Magyarországon (a Mol elmondása szerint a piaci benchmark ötszörösét fizetik a szállításért Horvátországban és három és félszeresét Ukrajnában).
A járműüzemanyag árának alakulása érdemben befolyásolja a hazai inflációt, hiszen a súlya a fogyasztói árindex számításában meghaladja a 8 százalékot.
2023 augusztusában az előző év azonos időszakához képest 31 százalékkal magasabb volt az üzemanyag ára, és mintegy 0,8 százalékponttal növelte az inflációt.
Az előző hónaphoz viszonyítva is látványos emelkedés volt tapasztalható, hiszen júliushoz képest több mint 8 százalékkal alakultak magasabban az árak a benzinkutakon. Ebből fakadóan a várt 16 százalékos augusztusi infláció magasabb, 16,4 százalék lett. Az üzemanyagok áralakulása miatt az év végi egy számjegyű infláció nem került veszélybe, de lehet, hogy októberben még nem érjük el – írja Ripost.